سرمایه‌های اقتصادی به دنبال تحرک در تولید نباشد، صدمه زننده است

با توافق‌هایی که در پیش است، دارایی‌های بلوکه شده در خارج آزاد و این مهم باعث کاهش قیمت ارز خواهد شد و موضوعاتی از قبیل سفته بازی و رانت موجود در اقتصاد فروکش می‌کند.

صدای بورس، فاطمه‌ حیدرپور؛ با خبرهایی که از توافق‌ها بر سر برجام و برداشته شدن تحریم‌ها شنیده می‌شود، می‌توان گفت، در ماه‌های آینده شاهد تغییرات خوبی در این بازارها خواهیم بود. 

علی اکبر نیکواقبال، کارشناس بانکی درباره رکود همزمان بازارهای مالی گفت: متغیرهای اقتصادی مانند متغیرهای پولی، مالی، سیاست‌های اقتصادی کشور، فعالیت‌های بخش خصوصی و وضعیت داد و ستد با کشورهای دیگر، همگی با هم در ارتباطند و بر تمام بازارها تاثیرگذار خواهند بود. نتایج برجام و توافق حاصل از مذاکرات، بر صادرات و واردات ممنوع شده و تولیدکنندگانی که دچار محدودیت شده‌اند، موثر خواهد بود .

وی با اشاره به اینکه با توافق‌هایی که در پیش است، دارایی‌های بلوکه شده در خارج آزاد می‌شود، افزود: این مهم باعث کاهش قیمت ارز خواهد بود و موضوعاتی از قبیل سفته بازی و رانت موجود در اقتصاد فروکش می‌کند. در این راستا موضوع با اهمیت، قیمت نزولی دلار و نوسانات است که صدمه زیادی به اقتصاد وارد می‌کند. در زمانی که دلار ٣٠ هزار تومان بود، تجهیزات و مواد و محصولات پتروشیمی را با این قیمت صادر می‌کردیم که می‌توانست شرایط خوبی را برای بازار به وجود آورد.

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عوامل رشد بر بازار سرمایه ادامه داد: با نگاهی به کارنامه اقتصاد و تورم موجود که تا ٢٠ درصد پیش رفته و نگاهی به میانگین تورم جهانی که حداکثر ۳ درصد است، به این نتیجه می‌رسیم اقتصاد ما راه درستی در پیش نگرفته است، برای مثال تورم موجود در ترکیه در حال حاضر به کمترین حد رسیده و انگلیس در حال حاضر تورمی پایین تر از ۳ درصد دارد. در ایران بی‌جانی اقتصاد و مالیات اجباری، باعث ورشکسته شدن مشاغل می‌شود.

نیکواقبال با تاکید بر اینکه رشد و شکوفایی صنایع موجب از بین رفتن تورم است، افزود: به رغم این مهم در کشور ما چنین رویه ای در کار نیست. با توجه به اینکه بعضی محصولات تا ۸۰ درصد تورم دارند، اقتصاد ما به مروز زمان به سمت ابرتورم می‌رود و سبد خرید مردم در حال منفی شدن است.


بیشتر بخوانید:
نرخ ارز در حالت انتظار کاهش


وی در ادامه افزود: عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند، وقتی عرضه رشد داشته باشد، باعث کاهش قیمت در بسیاری از بازارها خواهد بود. نکته قابل اهمیت اینکه واحدهای اقتصادی با آزاد بودن پول به دنبال جایی برای سرمایه‌گذاری بهتر خواهند بود. برای مثال بازار سرمایه گویای این ورود نقدینگی در سال گذشته بوده که بعد از مدتی این نقدینگی با وجود ضررهای مداوم از بازار خارج شد و منجر به سقوط شد. تا زمانی که این سرمایه‌های اقتصادی در دست کسانی است که به‌دنبال تحرک در تولید نیستند، می تواند صدمه زننده باشد .

کد خبر 432747

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =