هدیه توافق، ثبات به بازار ارز

تحلیلگر ارشد بازار سرمایه گفت: سال آتی با ثبات همراه خواهد بود و این مهم می‌تواند بلندمدت‌ باشد. یکی از دلایل آن، پایین نیامدن نرخ بهره اسمی است. اگر نرخ بهره اسمی ثبات یابد به عبارتی کاهش تورم خواهیم داشت.

به گزارش صدای بورس، مجید شاکری، تحلیلگر ارشد بازار ارز در سمینار « اثر بازگشت آمریکا به برجام بر بازارهای مالی» درباره اینکه چطور باید به قیمت ارز و تغییرات قیمت نگاه کرد و راه حل‌‎های مختلف سنجش ارز در ایران چیست، گفت: رویکرد پولی یعنی رویکردی که تغییرات قیمت ارز را در داخل و خارج ایران دنبال می‌کند و عهده‌دار حدس قیمت ارز است، اما رویکرد کارایی نیست. اگر چه این رویکرد، سیگنال مهمی به سیاستگذار می‌دهد اما برای پیش‌بینی نرخ ارز نمی‌توان به آن به‌عنوان منبع موثق برای تغییرات نرخ ارز توجه کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: در بحث هایی که درباره رویکرد پولی است، فرض بر این است که بازاری وجود دارد که فعالان آن در حال معامله هستند و هر قدر از هرم ساختار پولی جهان فاصله می گیریم سخت تر با بازاری عمیق مواجه هستیم.

وی افزود: در کشوری مانند ایران که نیاز است قسمتی از نرخ ارز را ثابت نگه دارند، نکته ای که غالب است در روند تغییرات و پیش بینی نرخ ارز، میزان ذخایر در دسترس بانک مرکزی است.

درست است که در تورم بالا تصمیم براین خواهد بود که از ذخایر بانک مرکزی با نرخ معینی دفاع شود که این نکته باعث تضعیف ذخایر، حساب جاری و تراز پرداخت می‌شود، اما با این وجود در کشورهای این چنین که نفت‌خیز هستند، با فاصله زمانی زیادی رقم می‌خورد.

در کشورهایی که نرخ ارز اهمیت بسزایی دارد و لنگر تورم نرخ ارز است، این نرخ، تعیین کننده است.


بیشتر بخوانید: 
مسکن بعد از بازگشت آمریکا به برجام ارزان می‌شود؟


شاکری با اشاره به اینکه اگر فرض بر این باشد که توافق باعث بهبود دسترسی بانک مرکزی می‌شود، گفت: دسترسی بانک مرکزی به ذخایر ارزی، نقش مهمی در نرخ ارز و باعث کاهش عرضه نسبت به تقاضا خواهد بود.

روش اصلی بانک مرکزی کنترل میزان واردات بوده است که باعث محدود شدن واردات شد. اگرچه این امکان وجود دارد که کم کردن واردات می‌تواند به برخی صنایع صدمه بزند اما نمی‌توان گفت باعث بهبود شرایط موجود نشده است.

تحلیلگر ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه در سال آتی با یک کاهش اولیه روبرو هستیم، بیان کرد: سال آتی با ثبات همراه خواهد بود و این مهم می‌تواند بلندمدت‌ باشد. یکی از دلایل آن، پایین نیامدن نرخ بهره اسمی است. اگر نرخ بهره اسمی ثبات یابد، کاهش تورم خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: بازگشت امریکا به برجام بسیار نسبی است و در این بین جزییات حقوقی این توافق به مراتب از کلیات اهمیت بیشتری دارد.

کد خبر 431785

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =