۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
تصمیمات مجمع ۵ شرکت را بخوانید

در این مقاله به مبحث تصمیمات مجمع می پردازیم و انواع مجمع را ذکر می کنیم سپس به معرفی مجمع عمومی عادی سالانه و فوق العاده برخی از شرکت ها می پردازیم.

مجمع چیست؟

بصورت کلی، افرادی که به تازگی در بورس تهران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، زیاد در ارتباط با مجامع و نحوه برگزاری آن می‌شنوند. قطعا یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در ارتباط با بازار بورس بشناسید، تصمیمات مجمع شرکت‌هاست. به همین دلیل سعی شده است تا در ابتدا، به‌صورت مختصر توضیحی در ارتباط مجامع بورسی بدهیم و در ادامه، انواع آن‌ها را توضیح دهیم. توصیه می‌شود اگر قصد دارید تا مبحث مجامع بورسی را کامل فرا بگیرید، ادامه مطالب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

در واقع، هرگونه گردهمایی و نشستی که بین سهامداران عمده شرکت، هیات مدیره و مدیر عامل سهام بورسی شکل بگیرد را تحت عنوان مجمع بورس معرفی می‌کنند. معمولا این جلسات از هفته‌ها قبل به‌صورت اطلاعیه در سایت کدال به نشانی codal.ir ثبت می‌شود تا سهامداران و افرادی که قصد شرکت در مجمع بورسی را دارند، سعی کنند تا در زمان باقی مانده، سهام شرکت را بخرند و به عنوان سهامدار در مجمع حضور یابند.

همچنین به تصمیماتی که در مجامع بورسی گرفته می‌شود، تصمیمات مجمع می‌گویند که در ادامه بیشتر در این رابطه، توضیحاتی را بیان خواهیم کرد.

تصمیمات مجمع

انواع مجامع بورسی

در ادامه سعی شده است تا به‌صورت کلی، انواع مجامع بورسی را برای شما توضیح دهیم. با توجه به اینکه در زمان نوشتن این مقاله، (یعنی اواخر فصل بهار) به اصطلاح فصل مجامع است، به همین منظور، بهتر است تا موضوعات مرتبط با تصمیمات مجمع را بیشتر بدانید. در اینصورت به راحتی می‌توانید سودهای خوبی را از تصمیمات اجباری و غیر اجباری مجامع بورسی ببرید. مطالعه "خرید سهام قبل از مجمع" می تواند مفید باشد.

مجمع بورسی موسس

در ابتدا، لازم به ذکر است که در هنگام پذیره‌نویسی شرکت در بازار اولیه بورس توسط سهامداران، برای یک بار مجمعی تحت عنوان مجمع بورسی موسس برگزار می‌شود. در این مجمع، اولین مدیران و کابینه مدیر عامل برای سهامداران مشخص خواهد شد. لازم به ذکر است که در تمامی مجامع اجباری، لازم است تا حداقل 50 درصد از افراد سهامدار حضور داشته باشند. همچنین اهداف اصلی تشکیل این مجمع را بصورت خلاصه در ادامه آورده‌ایم:

  • به منظور انتخاب و منصب اولین هیئت مدیره و شناسایی آن برای سهامداران عمده
  • به منظور تصویب اساس‌نامه اصلی شرکت
  • برای تصویب گزارشات موسسین

مجمع عمومی سالانه عادی

توجه کنید که مجمع عمومی سالانه عادی، تنها سالی یک بار برگزار می‌شود و جزو مجامع اجباری منظور می‌شود. توجه کنید که این مجامع نهایتا 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکت، برگزار خواهد شد و تعیین تاریخ آن به عهده هیئت مدیره شرکت است.

بصورت کلی، اکثر شرکت‌های بورسی و فرابورسی، اسفند ماه را به عنوان پایان سال مالی خود انتخاب کرده‌اند و به همین دلیل، اکثر مجامع عمومی سالانه عادی، نهایتا تا تیر ماه برگزار می‌شود. توجه کنید که اطلاعیه آن، معمولا 10 روز قبل از برگزاری، در سایت کدال نمایش داده خواهد شد. مطالعه مقاله "نحوه بازگشایی سهم بعد از مجمع" را پیشنهاد می کنیم.

مشخصا تصمیمات مجمع در این نوع مجامع سالیانه، مواردی را شامل می‌شود که در ادامه به ارائه آن‌ها، خواهیم پرداخت:

  • بررسی عملکردهای مالی سهام و شرکت در سال گذشته مانند: بررسی صورت سود و زیان
  • مطرح شدن برنامه‌های پیش‌بینی شده در سال بعد اعم از: پیشرفت در تولید یا افزایش ظرفیت تولید و سودآوری در سال بعد
  • بررسی ریسک‌هایی که در سال جدید ممکن است باعث کاهش سودآوری شرکت شود
  • تصویب ترازنامه سالیانه
  • تخصیص درصد سودی که شرکت قصد دارد در مجمع میان سهامداران پخش کند. این درصد می‌تواند تا 100 درصد هم باشد، اما اکثر شرکت‌ها مقداری از سود را به سهامداران تخصیص نمی‌دهند و به عنوان افزایش سرمایه در سال‌های بعد، آن را انباشت می‌کنند که این کار به نفع سهامداران نیست
  • مقایسه سود پیش‌بینی شده و مقدار تحقق یافته در سال جدید

تصمیمات مجمع سالیانه

نکته مهم: توجه کنید که حتما باید بیش از نیمی از سهامداران در مجمع حضور داشته باشد تا تصمیمات مجمع بیان شود. همچنین اگر در دعوت اول این اتفاق نیفتد، مجمع کنسل می‌شود و دوباره پس از چند روز آگهی به وقت دیگری موکول می‌شود. اما در مجمع دوم، اگر درصد سهامداران حضور یافته در مجمع، کمتر از 50 درصد نیز باشد، باز هم مجمع برگزار می‌شود.

همچنین اگر شرکت بداند که در سال، بیش از یکبار قصد برگزاری مجمع را دارد، باید در مجمع عمومی اعلام کند و در مجامع بعدی، مجمع به‌جای عادی، بصورت فوق‌العاده برگزار خواهد شد.

نکته مهم: اگر شرکت سودده است و می‌دانید که سود سهام خوبی تقسیم می‌کند، می‌توانید دو روز قبل از شروع مجمع، سهام را خریداری کنید و کسب سود خوبی کنید.

نکته مهم: توجه کنید که اگر در مجمع عمومی سالیانه عمومی شرکت کردید، تا نهایتا دو روز بعد از مجمع، سهام قابل معامله خواهد شد و بدون دامنه نوسان بازگشایی صورت می‌گیرد. پس دارایی شما مدت زمان کمی را مسدود خواهد ماند و به سرعت بعد از مجمع، قابل فروش خواهد بود.

نکته مهم: همچنین اگر سود شرکت را در موقع مقرر دریافت نکنید، تا سال‌های بعد نیز می‌توانید به بانک مقرر شده مراجعه کنید و طلب خود را دریافت کنید. در صورتی که درباره قیمت سهام بعد از مجمع به دنبال اطلاعات بیشتری هستید مطالعه مقاله "قیمت سهام بعد از مجمع چگونه تغییر می کند" را توصیه می کنیم.

مجمع عمومی فوق‌ العاده

توجه کنید که اگر شرکت قصد افزایش سرمایه، تغییر در صورت‌ های مالی شرکت یا انحلال آن را داشته باشد، در هر زمان که بخواهد و با اعلام قبلی، می‌تواند تصمیمات مجمع را اعمال کند.

نکته مهم: همچنین قوانین حضور سهامداران مانند مجمع عمومی سالیانه است اما اگر در دعوت دوم، کمتر از دو سوم سهامداران در مجمع عمومی فوق العاده شرکت کنند، تصمیمات مجمع با حاضرین در جلسه نیز گرفته خواهد شد و آرای حاضرین معتبر خواهد بود.

شرکت سرمایه گذاری تبار ثامن

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت سرمایه گذاری تبار ثامن با نماد «وتبار» براساس آگهی منتشره در سامانه کدال در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ در خصوص دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه راُس ساعت ۰۸:۳۰ روز پنج شنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸ درمحل بالاتر از ایستگاه راه آهن نقاب - سالن اجتماعات شرکت کشت وصنعت جوین با حضور ۹۲.۲ درصد سهامداران برگزار شد.

در این مجمع که به ریاست حسینعلی یوسفعلی زاده، نظارت غلامرضا محمدپور مقدم و محمد طیرانی بهتری و دبیری احمد حسین آبادی تشکیل شد، تقسیم مبلغ ۴۰۰ ریال به ازای هر سهم به تایید حاضران در جلسه رسید. در این مجمع موسسه آگاهان تراز توس به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه فراز مشاور دیلمی پور به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شد. همچنین روزنامه‌ قدس به عنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت برای سال مالی ۱۴۰۰ تعیین شد.

سیدغلامرضا احمدی مدیرعامل شرکت به قرائت گزارش عملکرد شرکت برای سال مالی ۹۹ پرداخت و به سوالات اکثر سهامداران پاسخ داد.

شرکت سرمایه گذاری توسعه توکا

مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه توکا با نماد وتوسکا(و توسعه توکا) بر اساس آگهی منتشره در سامانه کدال در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ در خصوص دعوت به مجمع عمومی فوق العاده راُس ساعت ۱۴:۰۰ روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ درمحل سی و سه پل _ چهار باغ بالا _ روبروی تالار بورس _کوچه باغ ارم _ مجتمع ارم _ طبقه ۲ _ واحد ۲۴ با حضور ۹۹.۶۱ درصد سهامداران برگزار شد.

تصمیمات مجمع چیست

در این مجمع که به ریاست امیر اسدا... زمانی راد، نظارت عطااله برنا و حمید عصارزادکان و دبیری احمد جعفری تشکیل شد.

در این مجمع به استناد مصوبه مجمع فوق العاده، محل قانونی شرکت از اصفهان سی و سه پل چهار باغ بالا مجتمع کوثر فاز ۲ طبقه ۲ واحد ۴۲۹ به تهران محله ونک میدان شیخ بهایی پلاک ۱۸ مجتمع اداری رایان ونک کد پستی ۱۹۹۳۸۷۳۰۸۴ تغییر یافت.


شرکت ساختمان اصفهان

مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده صاحبان سهام برای سال (دوره) مالی منتهی به ۱۳۹۹/۰۶/۳۱ شرکت ساختمان اصفهان با نماد «ثاصفا» براساس آگهی منتشره در سامانه کدال در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ در خصوص دعوت به مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده راُس ساعت ۱۴:۰۰ روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ درمحل اصفهان، دروازه شیراز- خیابان بلوار دانشگاه- روبروی درب شمالی دانشگاه ابتدای کوچه برزویه پلاک یک شرکت ساختمان اصفهان ۱.۹۲ درصد سهامداران برگزار شد.

در این مجمع که به ریاست محمد رضا طرفه اصفهانی، نظارت بهروز بزرگزاد و محسن لطفی و دبیری احمدرضا مهرعلیان تشکیل شد، تقسیم سودی صورت نگرفت. در این مجمع موسسه آزمون پرداز به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و آگاه تدبیر به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شد. همچنین روزنامه‌ دنیای اقتصاد و اصفهان امروز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت برای سال مالی ۱۴۰۰ تعیین شد.

مدیرعامل شرکت به قرائت گزارش عملکرد شرکت برای سال مالی ۹۹ پرداخت و به سوالات اکثر سهامداران پاسخ داد.


شرکت ایران دارو

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام برای سال (دوره) مالی منتهی به ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ شرکت ایران دارو با نماد «دیران» براساس آگهی منتشره در سامانه کدال در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ در خصوص دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه راُس ساعت ۰۹:۰۰ روز چهار شنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ درمحل تهران خیابان ۱۶ آذر دانشگاه تهران ساختمان جدید دانشکده داروسازی سالن رازی با حضور ۵۳.۹۲ درصد سهامداران برگزار شد.

در این مجمع که به ریاست فرشید مرادی، نظارت سید مهدی ناصری و علی فلاح پور و دبیری مهدی امیراحمدی تشکیل شد، تقسیم ۱۱۰۰ ریال سود به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم شد. در این مجمع موسسه مفید راهبر به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و مفید راهبر به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شد.

همچنین روزنامه‌ اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت برای سال مالی ۱۴۰۰ تعیین شد. همچنین در این مجمع گروه دارویی سبحان، گروه سرمایه گذاری البرز، البرز دارو، سبحان دارو و سرمایه گذاری اعتلاء البرز به عنوان اعضای هیات مدیره جدید شرکت برای دو سال آتی انتخاب شدند.

شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو

مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام برای سال (دوره) مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو با نماد «تپکو» بر اساس آگهی منتشره در سامانه کدال در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۰۶ در خصوص دعوت به مجمع عمومی فوق العاده راُس ساعت ۱۱:۰۰ روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ درمحل در محل دفتر مرکزی واقع در خیابان سمیه بعد از تقاطع مفتح روبه روی بانک تجارت پلاک ۱۰۲ با حضور ۵۲.۲۹ درصد سهامداران برگزار شد.

در این مجمع که به ریاست مرتضی لطفی، نظارت مهرداد محقق زاده و علی رضا خواک و دبیری محمد باقری تشکیل شد،تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس تصویب شد.

کد خبر 430692

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تصمیمات مجمع پنج شرکت را بخوانید

    تصمیمات مجمع پنج شرکت را بخوانید

    مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت های تولیدی و صنعتی درخشان تهران، فروشگاه های زنجیره ای دیاکو ایرانیان، بیمه اتکایی ایرانیان، بین المللی ساروج بوشهر و اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان تشکیل شد.

  • در مجمع ۷ شرکت بورسی چه گذشت؟

    در مجمع ۷ شرکت بورسی چه گذشت؟

    مجمع عمومی عادی سالانه و فوق العاده شرکت های گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری، پتروشیمی اصفهان، آهنگری تراکتور سازی ایران، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، بانک دی، تامین سرمایه امید و سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر تشکیل شد.

  • تصمیمات مجمع سه شرکت بورسی منتشر شد

    تصمیمات مجمع سه شرکت بورسی منتشر شد

    مجمع عمومی فوق العاده و عادی سالانه شرکت های معدنی و صنعتی گل گهر، گروه صنایع کاغذ پارس و تولید مواد اولیه داروئی البرز بالک تشکیل شد.

  • تصمیمات ۵ شرکت بورسی منتشر شد

    تصمیمات ۵ شرکت بورسی منتشر شد

    مجمع عمومی عادی سالانه و فوق العاده شرکت های سیمان شمال، مجتمع تولیدی نیلی صنعت کرمان، سرمایه گذاری غدیر، تجارت الکترونیک پارسیان کیش و فولاد مبارکه اصفهان تشکیل شد.

  • مجمع تايدواتر به تنفس خورد

    مجمع تايدواتر به تنفس خورد

    خلاصه تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام برای سال (دوره) مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹شرکت تايد واتر خاورميانه به شرح ذیل است.

  • این شرکت‌ها به مجمع می‌روند

    این شرکت‌ها به مجمع می‌روند

    مجمع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده برخی از شرکت‌های بورسی از جمله شرکت‌ کاشی پارس، بانک شهر، حفاری شمال، شرکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری توسعه و تجارت هیرمند، عمران و توسعه شاهد و ... هفته آینده برگزار می‌شود.

  • مجمع «شصفها» برگزار نشد

    مجمع «شصفها» برگزار نشد

    پتروشیمی اصفهان به دلیل به حد نصاب نرسیدن، برگزار نشد.

  • جزئیات مجمع «غگز»

    جزئیات مجمع «غگز»

    شرکت گز سکه خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده صاحبان سهام برای سال (دوره) مالی منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ را منتشر کرد.

  • تصمیمات مجمع ۱۴ شرکت بورسی را بخوانید

    تصمیمات مجمع ۱۴ شرکت بورسی را بخوانید

    تصمیمات مجمع ۱۴ شرکت بورسی در سامانه کدال منتشر شد.

  • تاریخ مجامع چند شرکت بورسی

    تاریخ مجامع چند شرکت بورسی

    تاریخ مجامع عمومی عادی و فوق العاده چند شرکت بورسی اعلام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =