سود سهام ۱۴۰۰ : جزییات واریز و برداشت سود سهام

بسیاری از شرکت‌ها سالیانه سود سهام به سهام داران خود پرداخت می‌کنند. این سود حاصل از سود تقسیمی است که به هر سهم تعلق می‌گیرد و میزان، نحوه و تاریخ پرداخت آن در مجمع عادی سالیانه تصمیم گیری می‌شود. پس از اینکه تاریخ مجمع و نتایج حاصل از آن اعلام شد، شرکت‌ها می‌بایست حداکثر تا ۸ ماه پس از تاریخ مجمع برای پرداخت سود سهام به سهام داران اقدام کنند.

سود سهام بورس از شیرین‌ترین اتفاقاتی است که در بازار بورس رخ می‌دهد. در واقع می‌توان گفت هدف اصلی از سرمایه گذاری در این بازار به دست آوردن سود از سهام است. البته آنچه در نظر افراد مبتدی و یا حتی افراد بیرون گود بورس می‌گذرد معامله و مبادله به شکل مرسوم آن و کسب سود مجامع بورسی ۱۴۰۰ ( سود مجامع ۱۴۰۰ ) این چنینی است. یعنی شما سهامی را با قیمت مشخصی خریداری می‌کنید سپس همان سهام را پس از مدتی با قیمت بیشتری به فروش می‌رسانید. مابه التفاوت قیمتی که این وسط مشاهده می‌شود همان سود هر سهمی است که عاید فروشنده شده اما بازار بورس سودهایی فراتر از معاملات عادی نصیب سهامداران می‌کند. در این مقاله به این نوع سود سهام سال ۱۴۰۰ و نحوه پرداخت سود سهام بورس و دریافت آن برایتان شرح مفصلی خواهیم داد.

سود تقسیمی به شیرینی سود عایدی

همانطور که ذکر کردیم بخشی از معاملات بورس همانند بازارهای عادی است. همان گونه که برای کسب سود بیشتر کالایی را ارزان‌تر خریده و گران‌تر می‌فروشید در بازار بورس نیز سهامی را در قیمت مناسب و کمی خریداری کرده و در یک قیمت مناسب و بیشتر به فروش می‌رسانید. از آنجایی که در بازار بورس شما به عنوان یک سهامدار تحت حمایت نهاد مالی بورس فعالیت می‌کنید و ممکن است در چندین شرکت سهامدار باشید بنابراین معمولاً شرکت‌ها و سازمان‌ها عواید و سودهای دیگری هم که نصیبشان می‌شود را بین سهامداران خود تقسیم می‌کنند.

دریافت سود سهام

هر سهامدار با توجه به میزان سهامی که دارد از این سود برخوردار می‌شود. البته باید بدانید که لزوماً تمامی شرکت‌ها سودده نیستند و خیلی دلتان را به دریافت سود تقسیم شده خوش نکنید. بررسی همین مسائل پیش از خرید سهام به شما کمک می‌کند که علاوه بر به دست آوردن سود مجامع بورسی ۱۴۰۰ حاصل از افزایش قیمت به سود تقسیمی نیز دست پیدا کنید.

هر شرکت در پایان سال مالی و جمع بندی حساب و کتاب‌هایش به این نتیجه می‌رسد که از محل فروش کالا و خدمات خود سود قابل توجهی را به دست آورده است. بنابراین بخشی از این سود سهام شرکتهای بورسی در سال ۱۴۰۰ را دوباره در شرکت سرمایه گذاری می‌کند که اکثرا با افزایش سرمایه این امر صورت میگیرد و بخشی از آن را نیز به سهامداران اعطا می‌کند. سودی که نقسیم می‌شود به نسبت هر تعداد سهم تعلق می‌گیرد و بدیهی ست شخصی که سهام بیشتری دارد سود بیشتری نیز نصیبش خواهد شد. پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این سود هر سهم چگونه به دست سهامداران می‌رسد. نحوه پرداخت و نحوه دریافت سود سهام در بورس به چه صورت است و معمولاً چه مدت زمانی طول می‌کشد؟

نحوه دریافت سود سهام

شرکت‌ها سالیانه مجمع عمومی عادی سالیانه برگزار می‌کنند که تمام صورت حساب‌های مالی و گزارشات در طول یک سال گذشته منتشر شده و در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد. تاریخ برگزاری مجمع شرکت به اطلاع تمامی سهامداران خواهد رسید و این اخبار و اطلاعات را هم از طریق سایت رسمی شرکت و هم از طریق کدال افزایش سرمایه می‌توانید به دست آورید.

سهامداران شرکت به صورت حضوری در روز و ساعت برگزاری مجمع می‌توانند شرکت داشته باشند. باتوجه به شرایط ویژه به علت شیوع بیماری کرونا معمولاً مجامع با تعداد افراد کمتری برگزار شده و شرکت‌ها برنامه ریزی برای پخش آنلاین مجمع دارند. در مجمع هیئت مدیره با توجه به عملکرد شرکت و برنامه‌های آتی و سایر موارد میزان سود تقسیمی را پیشنهاد می‌دهد و در صورت موافقت مجمع، تصویب می‌شود. این اتفاق در مورد انواع افزایش سرمایه نیز اتفاق می افند.

نحوه دریافت سود سهام

پس از تصویب میزان سود به ازای هر سهم اعلام می‌شود. با توجه به استفاده گسترده تکنولوژی در بازار بورس، معمولاً سود کلی در تریدر نمایش داده خواهد شد. پس از این مرحله سهامداران باید منتظر اخبار و اطلاعات بعدی باشند که در واقع همان زمان پرداخت سود سهام سال ۱۴۰۰ است. سایت شرکت و سایت کدال دو منبع مهم برای کسب اطلاعات است. با مراجعه به سایت کدال و بررسی در زمان بندی پرداخت سود تمامی گزارش‌های مربوط به این حوزه به شما ارائه می‌شود.

توجه داشته باشید که سود سهام به کسانی تعلق می‌گیرد که در زمان برگزاری مجمع سهامدار شرکت بوده باشند.

اگر شما یک روز پیش از مجمع سهام را خریداری کرده باشید سهامدار آن بوده و سود مجمع ۱۴۰۰ به شما تعلق خواهد گرفت و اگر یک روز پیش از مجمع سهامتان را به فروش برسانید حتی اگر در طول یکسال گذشته سهامدار بودید سهمی از این سود نخواهید داشت.

بیشتر شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند مجمع را در ماه‌های خرداد تا مرداد تشکیل می‌دهند البته این یک قانون نیست و دیده شده که شرکت‌هایی در سایر ماه‌های سال به مجمع رفته‌اند. هر شرکت موظف است تا ۸ ماه پس از برگزاری مجمع سود سهام سال ۱۴۰۰ سهامداران حقیقی و حقوقی را پرداخت کند. پرداخت این سود مجامع سال ۱۴۰۰ هر سهم ممکن است به صورت نقدی و یا به صورت غیر نقدی (اهدای کالا و ...) صورت بگیرد. البته برخی شرکت‌ها خیلی زودتر از موعد ۸ ماهه سودها را در بین سهامداران تقسیم می‌کنند.

برای پرداخت سود، شرکت‌ها در اطلاعیه زمانبندی پرداخت سود مشخص می‌کنند که سهامداران حقیقی و حقوقی از چه تاریخی تا چه تاریخی به بانکی که شرکت معرفی می‌کند با داشتن کارت شناسایی و کد بورسی مراجعه کرده و برای دریافت سود سهام ۱۴۰۰ خود اقدام کنند. گاهی نیز از سهامداران درخواست می‌کنند که مشخصات خود را با یک حساب بانکی به شرکت ارسال کنند تا سود سهام شرکتهای بورسی در سال ۱۴۰۰ را به حسابشان واریز شود.

دریافت سود

از آنجایی که مدتی ست کد سجام برای بسیاری از سهامداران صادر شده، سهامداران درخواست دارند که شرکت‌ها در موعد مقرر سود سهام ۱۴۰۰ را به حسابشان واریز نمایند. چنین شرایطی به نفع سهامداران بوده و دیگر نیازی به مراجعه به بانک‌ها نخواهند داشت. از طرفی بسیاری از سهامداران که تعداد کمتری سهام دارند ممکن است به علت ناچیز و یا کم بودن مقدار سود مجمع ۱۴۰۰ از رفتن به بانک و دریافت آن خودداری کنند.

شرکت‌های بسیاری هستند که اجازه برداشت سود هر سهم پس از مهلت مقرر را نمی‌دهند بنابراین این پول سوخت می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که اگر پس از برگزاری مجمع سهام خود را بفروشید حتی پیش از موعد پرداخت سود مجامع ۱۴۰۰ باز هم این سود نقدی مجامع بورس ۱۴۰۰ به شما تعلق دارد و در زمان تعیین شده آن را دریافت خواهید کرد.

کد خبر 432389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 30
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاضل IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    8 0
    سلام سود مجمع آبادا چطوری پرداخت میشه لطفا اطلاع رسانی کنید ممنونم
  • شهناز IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    7 1
    ایا نگهداشتن نماد شبندر خوبه یا نه
    • Aref IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      3 2
      آره واسه میان و بلند مدت خوبه ، نگهدار
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    17 2
    چراهمه شرکتها سودمجمع رابه حساب ( سجام ) واریزنمیکنند دریافت سودمجمع ازطریق بانکها به عناوین مختلف برای سهامدارغیرممکن میباشدبطورمثال جهت دریافت سوداندک کلی دوندگی برای پیداکردن بانکهای موردنظرداریم بعدازمراجعه کارمندان ورئیس بانک اعلام شده ازطرف شرکت واراعهء مدارک لازم وپیامک شرکت جوابهای گوناگون ازقبیل هنوزنام شرکت وچگونگی آن اعلام نشده باعنایت به اینکه نزدیک ۱۵روزیاکمترویابیشترازموعدی است که مراجعه به بانک اعلام شده یااظهارمیدارندسودی برای شماواریزنشده درصورتیکه توپرتفوی نشان داده شده ویااظهارمیدارندتاریخ پرداخت گذشته به شرکت عودت داده شده متاسفانه بعضی شرکتهاازپرداخت اندک سودمجمع تفره میرندومایل به پرداخت آن نیستندچون همه سهامداران دارای سجام هستندوشرکتهای که چشم طمع به سودمجمع سالیانه ندارنددرمورخ موردنظرشان به حساب ( سجام ) واریزمینمایند
  • جلیل شاهی سقرلو IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    17 1
    سودمجمع ازطریق سجام پرداخت شود خیلی خیلی بهتراست وازدوندگی وحیف میل سهم سهامدارجلوگیری میشود
  • جلیل شاهی سقرلو IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    10 1
    واریزسودمجمع به سجام به نفع سهامداراست چون سوخت وسوز ندارد
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    6 0
    سودهرسهم بانک ملت درامسال چقدره