قدم به قدم "دعوت به مجمع" از انتشار اطلاعیه تا نمونه آگهی

یکی از سؤالات اصلی و مهم که احتمال دارد برای همه در بازار بورس پیش بیاید، این است که مجمع چیست و چه زمانی ممکن است که یک سهم در بازار بورس به مجمع برود؟ ما هم در اینجا می‌خواهیم تا برای شما 0 تا 100 دعوت به مجمع را شرح دهیم.

اینکه مجمع چیست و سهام شما بعد از اینکه به مجمع برود به چه نحوی بازگشایی خواهد شد و دعوت به مجمع به چه صورتی انجام می شود. در واقع هر فردی به دنبال این است که بداند سهام را پیش از رفتن به مجمع بخرد یا کمی صبر کند و بعد از مشخص شدن نحوه بازگشایی سهم، اقدام به خرید کند؟ تمامی این موارد سؤالاتی هستند که باید به آن‌ها بپردازیم.

دعوت به مجمع چیست؟

قبل از اینکه به سراغ تعریف درستی از دعوت به مجمع برویم خوب است ابتدای امر به این نکته بپردازیم که سرمایه چیست و آیا با این سرمایه‌ای که در دست داریم باید به مجمع بورس برویم یا خیر؟ سرمایه در اصل عبارت است از آن مبلغی که سهام‌داران برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مورد نظرشان در بازار بورس وارد پرتفوی خود می‌کنند.

اغلب افراد فکر می‌کنند زمانی که از سرمایه شرکتی صحبت می‌کنیم، از دارایی شرکت حرف می‌زنیم یا این دو را با یکدیگر برابر تلقی می‌کنند ولی هر دوی این تصورات غلط هستند.

دلیل این امر هم این است که اگر یک شرکت در زمانی که فعالیتش را شروع می‌کند، یک میلیارد تومان سرمایه به ثبت رساند، رفته‌رفته و در گذشت زمان و طی انجام امور خود، اموال بسیاری را می‌خرد یا می‌فروشد. به همین خاطر این احتمال وجود دارد که قیمت این اموال دچار تغییر شود یا این احتمال هم وجود دارد شرکت دچار ضرر و زیان بشود؛ یا حتی از انجام معاملاتی که می‌کند سود هنگفتی به جیب ببرد.

دعوت به مجمع چیست

کلیه این مواردی که در بالا گفته شد، جزو دارایی شرکت به حساب می‌آید. سرمایه شرکت بعد از گذشت چندین سال به این شکل بالا و پایین می‌شود و به طبع این بالا و پایین شدن‌ها نیازمند این است که سهم شرکت دعوت به مجمع بشود و تغییرات این دارایی دچار بازبینی گردد. مطالعه "قیمت سهام بعد از مجمع چگونه تغییر می کند" را به شما پیشنهاد می کنیم.

این سرمایه هم چیز عجیب و غریبی نیست. در واقع عددی است که در اداره ثبت شرکت‌ها آمده و شرکت‌ها هم با سپری کردن مراحل قانونی این توانایی را دارند تا سرمایه‌شان را به ثبت رسانند. حتی بعد از این هم می‌توانند در مجمع نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام کنند.

به این فرایند مراحل افزایش سرمایه بعد از دعوت به مجمع سهم گفته می‌شود. افزایش سرمایه هم می‌تواند از طریق گوناگونی مثل: آورده نقدی، سود انباشته، طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها و از محل تجدید ارزیابی صورت بپذیرد.

مراحل افزایش سرمایه قبل از دعوت به مجمع شرکت‌ ها

برای این که سهمی به مجمع برود باید از سوی شرکت مراحل زیر رعایت شود. طی شدن این مراحل منجر به افزایش سرمایه سهم پس از دعوت به مجمع می‌شود.

  1. در ابتدای امر هیئت مدیره باید تا افزایش سرمایه را پیشنهاد بدهد و بعد از جمع رأی، نصبت به تصویب آن اقدام نماید.
  2. در مرحله بعد، حسابرس باید طبق فرضیات بیان شده، مراحل افزایش سرمایه سهم را بررسی نماید و اگر ایرادی در این مورد نبود، آن را تصویب کند. در این مرحله حسابرس از این توانایی برخوردار است که همه یا بخشی از مرحله افزایش سرمایه را به تصویب برساند.
  3. در مرحله سوم، شرکت وارد عمل می‌شود، مستنداتی را که باید برای افزایش سرمایه و رفتن به مجمع ارائه دهد، به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می‌کند تا مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.
  4. حالا سازمان بورس و اوراق بهادار با در نظر گرفتن شواهد و مستندات ارسالی باید تأییدیه را ارسال کند. سازمان این توانایی را دارد که همه یا بخشی از این افزایش سرمایه را تأیید نماید.
  5. بعد از این مراحل، اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال منتشر می‌شود که بیانگر قبول سازمان بورس با افزایش سرمایه یا دعوت به مجمع است.
  6. بعد از انتشار اطلاعیه در سامانه کدال، تاریخی برای مجمع افزایش سرمایه سهم در نظر گرفته می‌شود. در این اطلاعیه سعی می‌شود اطلاعاتی درباره مقدار افزایش سرمایه هر سهم، مدت باز یا بسته شدن سهم بعد از دعوت به مجمع، قیمت جدید هر سهم و ... برای عموم افراد و سهام داران آورده شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید در مجمع افزایش سرمایه شرکت مورد نظر حضور داشته باشید، بهتر است پیش از رفتن سهم به مجمع نسبت به خرید آن سهم اقدام کنید.
  7. پس از تصمیم گیری درباره موارد بیان شده، در سامانه کدال برای تمام سهام‌دارانی که آن سهم را خریداری نموده‌اند، یک آگهی به منظور دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده با مشخص بودن مکان و زمان دقیق تشکیل آن منتشر خواهد شد.
  8. بعد از اینکه کلیه 7 مرحله بیان شده در بالا تمام شود، تصمیمات مجمع بر روی سایت کدال به اطلاع همگان می‌رسد که در این اطلاعیه مبلغ و درصد افزایش سرمایه بعد از دعوت به مجمع به صورت قطعی اعلام می‌گردد و لازم‌الاجرا است.

مراحل افزایش سرمایه قبل از دعوت به مجمع

انواع افزایش سرمایه بعد از دعوت به مجمع کدام است؟

به صورت کلی این افزایش سرمایه حاصل شده پس از مجمع به 4 دسته اصلی تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • ممکن است افزایش سرمایه از محل آورده نقدی صورت پذیرد.
  • یک نوع افزایش سرمایه به این صورت است که از محل اندوخته یا سود انباشته بعد از رفتن به مجمع حاصل می‌شود.
  • نوع دیگر افزایش سرمایه از راه تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت بعد از مجمع ایجاد می‌شود.
  • دیگر نمونه افزایش سرمایه بعد از رفتن به مجمع از طریق محل صرف سهام یا محل سلب حق تقدیم به دست می‌آید. (برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله "انواع افزایش سرمایه" را پیشنهاد می کنیم.)

نکته: بیان این مورد هم الزامی است که هر یک از این شرکت‌ها این توانایی را دارند یک یا چند مورد از این موارد را بعد از دعوت به مجمع ارائه دهند.

به یاد داشته باشید که زمان خریداری سهم توسط شما از بازار مهم نیست بلکه آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است، خریداری سهم قبل از رفتن به مجمع در پرتفوی شما خواهد بود که باعث می‌شود سود حاصل از دعوت به مجمع به صورت خودکار نصیب شما ‌شود. مطالعه مقاله "خرید سهام قبل از مجمع" می تواند مفید باشد.

سهام‌داران یک شرکت در مکانی به نام مجمع، درباره مواردی از جمله تحلیل وضع کنونی و همین طور برنامه‌ریزی برای آینده‌ای که قرار است زمینه‌های فعالیتی شرکت را بچیند باهم صبحت می‌کنند. در بازار بورس و اوراق بهادار دو نوع مجمع وجود دارد یکی مجمع عمومی عادی سالیانه است و دیگری مجمع عمومی فوق‌العاده.

انواع افزایش سرمایه بعد از دعوت به مجمع

مجمع عمومی سالیانه هر سال تنها یکبار و چهار ماه پس از سال مالی شرکت برگزار می‌گردد. اکثر شرکت‌های موجود در بازار بورس، سال مالیشان را در اسفندماه برگزار کرده و مجمع خود را در خرداد یا تیرماه تشکیل می‌دهند و در این مجمع درباره رسیدگی به صورت‌حساب‌های مالی، گزارش‌های مدیران شرکت، تقسیم سود نقدی شرکت بین سهام‌داران و ... صحبت می‌کنند.

دو مجمع بیان شده فرقی باهم ندارند و فقط موضوعات بررسی شده در مجمع عمومی فوق‌العاده شامل انحلال نمودن شرکت، تغییر اساسنامه شرکت، کاهش یا افزایش شرکت و ... خواهد بود.

نحوه بازگشایی سهم بعد از مجمع دو روز بعد از این است مجمع تمام می‌شود. در این زمان، قیمت سود نقدی از نرخ سهم قبل از اینکه به مجمع برود کسر می‌گردد و سهام در واقع با قیمت جدیدی که به آن تعلق گرفته است باز می‌شود.

و در آخر ...

همان طور که در این مقاله اشاره شد، دانستید در واقع شرکت‌ها به این دلیل به مجامع دعوت می‌شوند که در برابر تورم سالیانه بتوانند تا حدودی سرمایه خودشان را حفظ کنند.

این حفظ سرمایه و دارایی به این روش شدنی است که شرکت ابتدای امر باید کلیه الزامات دعوت به مجمع را فراهم آورد و سپس با ارائه مدارک و مستنداتی که در دست دارد اقدام به درخواست افزایش سرمایه دهد. سپس سازمان بورس بر طبق شواهد، مستندات و مدارک مورد نیاز این افزایش سرمایه را یا به صورت کلی قبول می‌کند یا تنها بخشی از آن را مورد قبول قرار می‌دهد.

شرکت‌ها بعد از اینکه به مجمع می‌روند به چهار شکل که پیش‌تر گفتیم دارایی خودشان را بر طبق شرایط جدید، بازبینی می‌کنند و این کار منجر به افزیش سرمایه آن‌ها در بازار بورس و اوراق بهادار می‌شود.

به همین خاطر شما اگر سهمی را بخرید و با آن به مجمع بروید، احتمال دارد که باتوجه‌به شرایطی که در سامانه کدال برای سهام مورد نظر در دست قرار می‌گیرد، همراه با سود شرکت، شما هم در بازار به سود برسید و سرمایه خودتان را تا حدودی نسبت به زمان خرید سهم افزایش بدهید. امیدواریم که این مقاله از صدای بورس برای شما مفید بوده باشد. با تشکر از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

کد خبر 434087

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی مشهد IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    0 0
    این مقاله ها عالی هستن هر چند دیر ارایه شد وحقیفی ها چشم بسته وارد گود شدند اما از شما ممنونیم خواهشاً بیشتر این موضوعات مطرح بشه .ما شما را دنبال می‌کنیم.با تشکر از عوامل