بازگشت رونق به بورس  با اجرای تجدید ارزیابی

مدیر صندوق سرو با اشاره به این که تمام شرکت‌ها لزومی به تجدید ارزیابی ندارند، گفت: باید توجه داشت آن چه که تجدید ارزیابی به بازار سرمایه مخابره می‌کند شاید ارزشی را به شرکت‌ها اضافه نکند اما باعث رقیق‌تر شدن قیمت سهم می‌شود.

علیرضا نجارپور در گفت‌وگو با صدای بورس درباره تجدید ارزیابی دارایی ها، گفت: وقتی که دارایی‌های شرکت‌ها به‌روز می‌شود،‌ عملا نسبت کفایت سرمایه‌ای شرکت‌ها افزایش می‌یابد و این امر منجر به مباحث تامین مالی چه از طریق وام یا انتشار اوراق می‌تواند به شرکت‌ها کمک و جذب منابع به سمت شرکت‌ها را تسهیل کند و این یکی از مزایای تجدید ارزیابی محسوب می‌شود.

مدیر صندوق سرو در مورد ادعای کارشناسان مبنی بر عدم گزینشی برخورد کردن با شرکت‌ها درمورد تجدید ارزیابی اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که آن ‌چیزی که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی می‌آید باید در مجمع فوق‌العاده شرکت‌ها با اتفاق آرا سهامداران به تصویب برسد و این انتخاب با اکثریت سهامداران است. بنابراین شرکت‌ها مختارند که تجدید ارزیابی داشته باشند یا خیر.

وی در مورد عدم تمایل شرکت‌ها به تجدید ارزیابی گفت: علت عدم تمایل شرکت‌ها به تجدید ارزیابی دارایی‌ها این است که بخاطر دارایی‌هایی که دارند، با تجدید ارزیابی هزینه استهلاک‌ آنان افزایش یافته و در واقع سود حسابداری کاهش می یابد و شرکت‌هایی که این نوع دارایی را بیشتر دارند، طبیعی است که تجدید ارزیابی را انتخاب نکنند و الزامات حسابداری کشور هم قید نمی‌کند که شرکت‌ها باید هرساله دارایی‌ها را به روز کنند. بنابراین شرکت‌ها حق انتخاب دارند و نمی‌توان گفت که چرا برخی از شرکت‌ها تجدید ارزیابی دارند و برخی هم ندارند.

مدیر صندوق سرو گفت:در این هفته علت بازدهی قابل توجه بازار سرمایه، اخبار مبتنی بر تجدید ارزیابی شرکت‌ها از محل دارایی‌هایشان بود که باعث افزایش تقاضا در بازار سرمایه شد. باید توجه داشت آن چه که تجدید ارزیابی به بازار سرمایه مخابره می‌کند شاید ارزشی را به شرکت‌ها اضافه نکند اما باعث رقیق‌تر شدن قیمت سهم می‌شود.

نجارپور گفت:بازار سرمایه در حال حاضر بازار ارزانی است و P/E TTM بازار ۷ یا ۸ است و در سال ۹۹ که شاخص در همین محدوده قرار داشت P/E TTM بازار 33بود و این نشان می‌دهد که بازار سرمایه در سه سال گذشته تقریبا بازدهی صفر داشته است،‌ اما شرکت‌ها عملکرد سودآوری را داشته‌اند و این قیمت‌ها در حال حاضر ارزندگی بسیاری را به ارمغان آروده است. در کنار اخبار تجدید ارزیابی ما بازار ارزانی را شاهد هستیم و سرمایه‌گذاری در این بازار از همه جهاتی نسبت به سایر بازارهای موازی می‌تواند بازدهی بهتری را داشته باشد.

کد خبر 484516

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =