۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
خوزستان خشک می شود!

عضو هیات نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه اکنون حوزه کرخه کاملا خشک شده، گفت: کیفیت آب تا شرکت توسعه نیشکر آب در حد مطلوبی است و پایین‌تر از آن در شهرهایی خرمشهر و آبادان شوری به حدی است که غیر قابل استفاده است، نخلیات از بین رفته و به علت املاح بالای آب و کیفیت پایین تولید و پرورش خرما را که تاکنون به عنوان مرغوب‌ترین خرمای خاورمیانه مطرح بوده دچار چالش کرده به طوری که خریداری برای خرمای خوزستان وجود ندارد.

به گزارش صدای بورس،قاسم ساعدی ، با بیان اینکه وضعیت آب در استان خوزستان تبدیل به چالش و بحران شده است، اظهار داشت: سیاست وزارت نیرو در رهاسازی آب بخصوص در رود کارون عادلانه نیست و متاسفانه مردم را بخصوص در حوزه کارون از کشت تابستان محروم کرد.

وی با بیان اینکه EC آب استان در حد بالایی است، افزود: کیفیت آب تا شرکت توسعه نیشکر آب در حد مطلوبی است و پایین‌تر از آن در شهرهایی خرمشهر و آبادان شوری به حدی است که غیر قابل استفاده است، نخلیات از بین رفته و به علت املاح بالای آب و کیفیت پایین تولید و پرورش خرما را که تاکنون به عنوان مرغوب‌ترین خرمای خاورمیانه مطرح بوده دچار چالش کرده به طوری که خریداری برای خرمای خوزستان وجود ندارد.

عضو هیات نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه اکنون حوزه کرخه کاملا خشک شده، گفت: به بهانه ممنوعیت کشت نه تنها کرخه خشک شده بلکه کشاورزان معطل مانده‌اند، دولت به قول‌هایی که داده بود عمل نکرده و کشاورزی و دامداری در دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه به حداقل رسیده است. همچنین سیاست وزارت نیرو در تامین حقابه خوزستان، ایذه، شادگان و هورالعظیم در دشت آزادگان و هویزه اهتمامی نشده و با توجه به گرما و تبخیر بالای آب این تالاب‌ها به خشکی تبدیل شده و کانون ریزگردها شده‌اند.

وی تاکید کرد: بحث رهاسازی و مدیریت آب کلان کشور یک مدیریت بسیار ضعیف است و پیش‌بینی‌ها عملی کارشناسی و درست نبوده و همین حداقل آب هم به نحو احسنت مدیریت نمی‌شود، مردم در پایین‌دست رودخانه‌های کشور بخصوص در خوزستان مشکل دارند و مردم در اوج ناراحتی هستند و نمی‌دانند چه آینده‌ای در انتظارشان است و هنوز نمی‌دانند که در فصل پاییز امکان کشت دارند یا خیر.

ساعدی در ادامه با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت قدمی برنداشته و در آموزش و ترویج برنامه مشهودی دیده نمی‌شود، افزود: این رویه نگرانی‌ها را دوچندان می‌کند.


بیشتر بخوانید: جبران خسارت کشاورزان در مناطق سیل‌زده


وی با تاکید بر اینکه کرخه در طول تاریخ این چنین بحرانی نبوده، بیان داشت: حقابه دامداران، کشاورزان تالاب‌ها، شیلات و حتی آب شرب در برخی روستاها داده نشده، البته اکنون طی اقداماتی لوله‌کشی آب از حالت رودخانه‌ای خارج می‌شود و به شبکه آب غدیر متصل می‌شود که اگر اینگونه نبود مردم با چالش آب شرب مواجه می‌شدند، اگرچه افت فشار زیادی را در پایین‌دست کرخه و دشت آزادگان و هویزه و روستاهای حمیدیه شاهد هستیم اما بهتر از این است که آب نداشته باشند، در هر حال امیداوریم پایداری آب ادامه یابد.

به گزارش ایلنا ،این نماینده مجلس یادآور شد: خوزستان قطب کشاورزی و شیلات است، تالاب‌های استان به عنوان سرمایه ملی باید حفظ شوند تا این جلگه حاصلخیز نابود نشود چون نابودی این جلگه به مثابه نابودی کل کشور است، زیرا خوزستان به عنوان انبار گندم خاورمیانه است.

کد خبر 458313

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • یارانه ها به چه صورت ادامه پیدا می‌کند؛ نقدی یا کالابرگ؟

    یارانه ها به چه صورت ادامه پیدا می‌کند؛ نقدی یا کالابرگ؟

    محسن زنگنه با بیان اینکه شیوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، یک شیوه اشتباه و غلط بود تاکید کرد که باید این یارانه به صورت ریالی و در انتهای زنجیره‌ تولید داده شود. همچنین ما باید به خانواده‌ اجازه دهیم خودش مبلغ یارانه را مدیریت کند و در شرایط کنونی کالابرگ موضوعیتی ندارد و نمی‌توان یارانه نقدی را حذف کرد.

  • بزرگترین سامانه تامین آب شرب تاریخ وزارت نیرو افتتاح شد

    بزرگترین سامانه تامین آب شرب تاریخ وزارت نیرو افتتاح شد

    بزرگترین سامانه تامین آب شرب تاریخ وزارت نیرو با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو در خوزستان افتتاح شد.

  • ۱۵ هزارمیلیارد از مطالبات گندمکاران پرداخت نشد

    ۱۵ هزارمیلیارد از مطالبات گندمکاران پرداخت نشد

    رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: خشکسالی در سال جاری ۸۰ درصد از تولید گندم در مزارع آبی و دیمی استان‌های جنوبی و مرکزی را کاهش پیدا داد.

  • تهرانی ها منتظر بی آبی باشند

    تهرانی ها منتظر بی آبی باشند

    شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی کشور مبنی بر کاهش چشم‌گیر بارش‌ها در پاییز امسال از شهروندان تهرانی درخواست کرد با رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف، این شرکت را در تداوم تامین پایدار آب شرب یاری کنند.

  • خشکسالی کدام استانها را تهدید می کند؟

    خشکسالی کدام استانها را تهدید می کند؟

    بیش از ۲۰ استان در بارندگی‌های اخیر در کشور درگیر سیلاب شدند. با این حال ذخایر سدها همچنان وضعیت خوبی ندارند و ایران همچنان با خشکسالی مواجه است.

  • هدررفت آب در تهران چقدر است؟

    هدررفت آب در تهران چقدر است؟

    مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبفای استان تهران گفت: یکی از شاخص‌های ارتقای بهره‌وری شبکه‌های توزیع آب، میزان هدر رفت آب از شبکه توزیع بوده که این شاخص در شهر تهران هم اکنون ۲۲.۲۴ درصد است.

  • چرا منطقه امامزاده داوود را آب برد؟

    چرا منطقه امامزاده داوود را آب برد؟

    سیل در میانه تابستان! این یک غافلگیری بزرگ هم برای مردم بود و هم دولت. سیلی که تاکنون ۴۶ کشته و ۳۰ مفقودی داشته و ۱۸ استان را درگیر کرده است. کارشناسان می‌گویند این سیل باران‌های موسمی یا «مانسون» است که آخرین بار سال ۶۶ در تهران رخ داده است.

  • سهم آب آشامیدنی تهرانی ها کم می شود

    سهم آب آشامیدنی تهرانی ها کم می شود

    مدیر دفتر تأسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه تهران به سومین سال خشک و کم بارش وارد شده است، گفت: سهم آب آشامیدنی تهران از ذخایر سدها ۲۵ درصد کاهش می یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =