چرا منطقه امامزاده داوود را آب برد؟

سیل در میانه تابستان! این یک غافلگیری بزرگ هم برای مردم بود و هم دولت. سیلی که تاکنون ۴۶ کشته و ۳۰ مفقودی داشته و ۱۸ استان را درگیر کرده است. کارشناسان می‌گویند این سیل باران‌های موسمی یا «مانسون» است که آخرین بار سال ۶۶ در تهران رخ داده است.

به گزارش صدای بورس، سیل تابستانی از استان فارس آغاز شد و ۱۸ استان دیگر را هم در برگرفت و به پایتخت هم رسید. بر اساس آخرین آمار این سیل در امامزاده داود و تهران ۵ کشته و ۱۴ مفقودی داشته. تعداد کشته‌شده‌های سیل در فیروزکوه ۹ نفر و تعداد مفقودی‌ها ۱۶ نفر اعلام شده است. در استان فارس هم ۳۲ کشته بر جای گذاشته است.

علت پدیده «مانسون» چیست؟

حسین اردکانی، یکی از پیشکسوتان صنعت هواشناسی علت سیل‌های اخیر را وجود پدیده جوی «مانسون»اعلام کرده و گفته این پدیده جوی به سمت مسقط و عدن است و رطوبت این سیستم که از خلیج فارس به طرف ایران سرریز می‌شود باعث رگبار موقت، رعد و برق و بارندگی می‌شود.

به گفته این کارشناس پدیده جوی “مانسون” از سه‌شنبه وارد ایران شده و به سمت هرمزگان و قسمتی از فارس حرکت کرده و طی روزهای آتی، مرکز ایران را دربر خواهد گرفت.

البته هواشناسی اعلام کرده که این بارش‌ها احتمالا تا روز یکشنبه نهم مرداد ماه ادامه دارد و اگرچه در طول روز بارندگی رخ نمی‌دهد اما از عصر و ساعات آغازین شب باید منتظر ریزش باران تند و حجیم اما کوتاه بود که سیلاب راه می‌اندازد.


بیشتر بخوانید: دستور رییسی برای افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی / از شنبه روند پرداخت آغاز می‌شود


بهلول علی‌جانی، دیگر کارشناس هواشناسی هم این پدیده جوی مانسون است که در فارسی به آن بارش‌های موسمی می‌گویند.

به گفته این کارشناس این بارش‌ها که به آن‌ها سیستم‌های منطقه معتدله می‌گویند از طرف اروپا می‌آید و رطوبت را از مدیترانه می‌آورد و سبب بارش باران می‌شود. به گفته این کارشناس رطوبتی که از اقیانوس هند می‌آید بسیار زیاد است و هوا هم گرم است در نتیجه اگر بارشی در تابستان رخ دهد، بارش‌هایی شدید و سنگین خواهد بود.

آیا بارش سیل در تابستان سابقه دارد؟

بهلول علی‌جانی گفته در ایران پدیده بارش سیل در تابستان چندین سال یکبار رخ می‌دهد و نادر است. اما آخرین باری که ایران با چنین سیلی مواجه شد مرداد سال ۶۶ بود که منجر به وقوع سیل هولناکی شد.

به گفته این کارشناس معمولا در تابستان‌ها در بالای ایران سامانه پرفشاری وجود دارد که نمی‌گذارد هوا صعود کند ولی الان آن سامانه پرفشار عقب‌نشینی کرده و به طرف عربستان رفته درنتیجه هوای گرم و مرطوب موسمی وارد ایران شده و تا تهران هم نفوذ کرده و موجب وقوع سیل شده است. این سیل تا قم هم رسیده است اما پیش‌بینی می‌شود از دامنه البرز عبور نکند و متوقف شود.

به گزارش تجارت نیوز، به گفته کارشناسان وقوع این باران‌های تند و موسمی طبیعی است اما مساله این است که به دلیل خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی در ایرلن، این باران‌ها شکل سیلاب به خود می‌گیرد.

کد خبر 456469

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دستور رییسی برای  افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی / از شنبه روند پرداخت آغاز می‌شود

    دستور رییسی برای افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی / از شنبه روند پرداخت آغاز می‌شود

    تسهیلات نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی در روستاها ، سرانجام به دستور رئیس جمهور و با مساعدت سازمان برنامه و بودجه افزایش یافت.

  • قبل از سفر، با ۱۴۱ تماس بگیرید

    قبل از سفر، با ۱۴۱ تماس بگیرید

    سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با صدور اطلاعیه‌ای از هموطنان خواست با توجه به بارش‌های سیل آسا، پیش از سفر از وضع جاده‌ها و شرایط جوی اطمینان حاصل کنند.

  • پشت‌پرده لابی گری های اوبر

    پشت‌پرده لابی گری های اوبر

     افشای کم‌سابقه مجموعه‌ای از اسناد محرمانه، حالا اوبر را با بحرانی جدی روبه‌رو کرده است. نقض قانون، فریب پلیس، استثمار رانندگان و لابی‌گری با چهره‌های سرشناس سیاسی، رسانه‌ای، اولیگارش‌ها و میلیاردرها از جمله مهم‌ترین اتهامات اوبر است.

  • سیل دنیا را برد، ولی سدها پر نشد!

    سیل دنیا را برد، ولی سدها پر نشد!

    سیل‌های اخیر تهران که سیلاب‌هایی شدید با ده‌ها نفر کشته و مفقودی بود، کمتر از ۱۰ میلیون مترمکعب، یا به‌عبارتی به اندازه ۳ روز مصرف شرب تهران به مخازن سدهای این استان اضافه کرد.

  • بدمصرف ها قبض ۲۰ میلیون تومانی برق گرفتند

    بدمصرف ها قبض ۲۰ میلیون تومانی برق گرفتند

    در نخستین ماه تابستان سال جاری، ۴ درصد مشترکان در زمره مشترکان بدمصرف با مصارفی بیش از ۲ برابر الگوی مصرف قرار گرفتند و ۶۰ قبض برق با مبالغ بیش از ۲۰ میلیون تومان صادر شده است.

  • طرح صیانت، کابوس کسب و کارهای آنلاین

    طرح صیانت، کابوس کسب و کارهای آنلاین

    در حالی که مدیرعامل بیمه‌بازار معتقد است اجرای طرح صیانت لطمه‌ای به کسب و کارهای آنلاین نمی‌زند اما مدیرعامل از کی‌بیمه می‌گوید این طرح نفس استارتاپ‌های کشور را خواهد گرفت.

  • کدام ساختمان‌های تهران در خطر سیل هستند؟

    کدام ساختمان‌های تهران در خطر سیل هستند؟

    سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران می‌گوید: «کمک‌رسانی به سیل‌زدگان امامزاده داوود ادامه دارد. با توجه با بارش‌های دیشب و روزهای گذشته، قطعا گزارش‌های آبگرفتگی در مناطق دیگر تهران را هم داریم.» اما کدام ساختمان‌ها در خطر هستند؟

  • ماراتن نفس گیر تورم در کشور

    ماراتن نفس گیر تورم در کشور

    مراجع رسمی آمار نرخ تورم را حدود ۴۰ و تورم نقطه ای را بیش از ۵۲ درصد اعلام می کنند، اما به گفته کارشناسان این آمارها خیلی بیانگر واقعیت نیست و تورمی که مردم با افزایش قیمت ها حس می کنند رقم دیگری است.

  • خوزستان خشک می شود!

    خوزستان خشک می شود!

    عضو هیات نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه اکنون حوزه کرخه کاملا خشک شده، گفت: کیفیت آب تا شرکت توسعه نیشکر آب در حد مطلوبی است و پایین‌تر از آن در شهرهایی خرمشهر و آبادان شوری به حدی است که غیر قابل استفاده است، نخلیات از بین رفته و به علت املاح بالای آب و کیفیت پایین تولید و پرورش خرما را که تاکنون به عنوان مرغوب‌ترین خرمای خاورمیانه مطرح بوده دچار چالش کرده به طوری که خریداری برای خرمای خوزستان وجود ندارد.

  • آخرین وضعیت تامین آب مناطق سیل‌زده

    آخرین وضعیت تامین آب مناطق سیل‌زده

    گزارش مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌های درگیر سیل، از پایداری وضعیت تامین آب شرب این مناطق حاکی است و به گفته آنها تعمیر بسیاری از شبکه‌های آب شرب در زمان بسیار کوتاهی به اتمام رسیده است.

  • بیمه خسارت خودروهای مچاله شده در سیل را پرداخت می‌کند؟

    بیمه خسارت خودروهای مچاله شده در سیل را پرداخت می‌کند؟

    سیل‌های اخیر، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای برخی خودروها به ویژه محصولات داخلی بوجود آوردند. اما آیا این خودروهای مچاله شده، می‌توانند از بیمه خسارت بگیرند؟

  • استارتاپ‌های یونیکورن با ما فاصله زیادی دارند

    استارتاپ‌های یونیکورن با ما فاصله زیادی دارند

    مصطفی نقی‌پورفر، دبیر انجمن فین‌تک کشور با اشاره به شرایط نامناسب داخلی و خارجی، درباره ایجاد استارتاپ‌های یونیکورنی ابراز ناامیدی کرد.

  • علت رشد درآمدهای دولت رئیسی / سیاست‌های دولت یا تحولات جهانی؟

    علت رشد درآمدهای دولت رئیسی / سیاست‌های دولت یا تحولات جهانی؟

    برخی رسانه‌ها از افزایش درآمدهای نفتی به عنوان یکی از دستاوردهای کارنامه‌ دولت رئیسی یاد می‌کنند. اما علت این رشد درآمدها چیست؟

  • ساعت مچی طلایی هیتلر ۱ میلیون دلار حراج شد

    ساعت مچی طلایی هیتلر ۱ میلیون دلار حراج شد

    ​​​​​​​آدولف هیتلر که از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ میلادی رهبری حزب نازی آلمان را بر عهده داشت بیش از ۱۱ میلیون نفر را به کام مرگ فرستاد. به باور بسیاری از مورخان شش میلیون نفر از افرادی که قربانی هیتلر و حزب او شدند، یهودیان بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =