اروپا ۱.۵ میلیون بشکه نفت ایران را می‌بلعد

عضو هیات علمی موسسه مطالعات انرژی با بیان اینکه اگر بتوانیم افزایش تولید را به اروپا بفرستیم نیازی نیست که بخواهیم به امریکا صادرات داشته باشیم، گفت: یک تا یک و نیم میلیون بشکه افزایش تولید و صادرات ایران را اروپا براحتی جذب می‌کند و مشکلی برای این کار وجود ندارد.

به گزارش صدای بورس، مرتضی بهروزی‌فر ، درباره نیاز نفتی اروپا به ایران اظهار داشت: قبل از بحران اوکراین؛ روسیه بیش از ۴ میلیون بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی به اروپا صادر می‌کرد اکنون اروپا این حجم را کم کرده و به شدت دنبال این است که واردات نفت را از روسیه کم کند، در این بین مسلما اگر مشکلات برجام ایران حل شود قسمت عمده افزایش تولید ایران برای صادرات به بازارهای جهانی می‌تواند توسط اروپا جذب شود، زیرا اروپا با جدیت بدنبال کاهش وابستگی به روسیه است، در هر حال جایگزینی میزانی از نفت روسیه با نفت ایران به لحاظ تئوری و روی کاغذ امکان‌پذیر است اما در واقعیت به مسائل سیاسی بستگی دارد.

وی تاکید کرد: یک تا یک و نیم میلیون بشکه افزایش تولید و صادرات ایران را اروپا براحتی جذب می‌کند و مشکلی برای این کار وجود ندارد، زیرا باتوجه به اینکه روسیه با تخفیف خیلی بالا نفت را می‌فروشد، چین تمایل ندارد اگر حتی مشکل تحریم و برجام ایران حل شود با ایران وارد تجارت نفتی شود و انگیزه‌ای برای واردات از ایران ندارد، اما اروپا هم انگیزه و هم توان را دارد و هم اینکه بازار مناسبی برای ما است.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات انرژی تصریح کرد: زمان برجام قبلی ما حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه به اروپا صادر می‌کردیم که اکنون به صفر رسیده، می‌توانیم به لحاظ فنی تمام افزایش صادرات را وارد بازار اروپا کنیم و مشکلی هم وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: رویترز: نفت‌ ایران بارگیری شد/ "لانا" یونان را ترک می‌کند


وی همچنین گفت: بازار هند هم برای ایران مانند سابق نخواهد بود این کشور نیز مانند چین با توجه به تخفیف‌های روسیه انگیزه‌ای برای خرید از ایران ندارد چراکه تهران نیز در صورت توافق ضرورتی به اعمال تخفیف ندارد. اما ژاپن، کره‌جنوبی و اتحادیه اروپا بازارهای بسیار مناسبی برای ایران خواهند بود و می‌توانیم کل افزایش تولید و صادرات را وارد این بازارها کنیم.

بهروزی‌فر درباره ورود نفت ایران به بازار امریکا نیز بیان داشت: وضعیت امریکا نسبت به یک دهه قبل متفاوت است، امریکا از بزرگترین واردکننده تبدیل به بزرگترین تولیدکننده نفت شده که حجم واردات نسبتا اندکی دارد و تقریبا به صفر نزدیک می‌شود. ضمن اینکه باتوجه به بعد مسافت، هزینه بالای حمل و شرایطی که وجود دارد بعید است امریکا تمایلی داشته باشد که از ایران نفت و فراروده وارد کند، ایران هم انگیزه‌ای ندارد که وارد این بازار شود، علاوه بر اینها در نظر داشته باشیم غیر از نفت فراوره‌های ما نیز به دلیل کیفیت پایین اصلا امکان ورود به بازارهای توسعه‌یافته دنیا را ندارند، بنابراین اگر بتوانیم افزایش تولید را به اروپا بفرستیم نیازی نیست که بخواهیم که به امریکا صادرات داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما حجم قابل توجهی نفت روی آب و ذخایر خشکی داریم که به لحاظ فنی خیلی سریع می‌توانیم وارد بازار کنیم، در دوره اول برجام ظرف کمتر از ۶ ماه توانستیم به سقف ظرفیت تولید برسیم اکنون هم به همین شکل است، حتی ظرف کمتر از ۳ ماه می‌توانیم به سقف تولید برشیم مشروط بر اینکه به ما اجازه ورود به بازار در این حجم را بدهند و برنامه زمان‌بندی تعیین نشود.

این کارشناس حوزه انرژی درباره چالش‌های احتمالی بازگشت نفت ایران با کشورهای صادرکننده خاطرنشان کرد: ما با روسیه در هر حال چالش داشته، داریم و خواهیم داشت، روسیه امروز در شرایطی است که در گوشه رینگ قرار گرفته و ضربات زیادی را تحمل می‌کند، به همین دلیل تلاش می‌کند با اسلحه انرژی در قبال فشار اروپا برای خود امتیاز بخرد، بنابراین مسلما ورود ایران تحت هیچ شرایطی به نفع روسیه نخواهد بود.

به گزارش ایلنا -وی یادآور شد: قاعدتا سقف افزایش صادرات ما حدود یک تا یک و نیم میلیون بشکه است، با توجه به قیمت نسبتا بالایی که اکنون نفت دارد، نمی‌توان گفت ورود نفت ایران بر بازار بی‌تاثیر است اما تاثیر معناداری ندارد که تصور کنیم ۹۵ دلار به ۷۰ دلار می‌رساند، ممکن است بازار را تعدیل کند اما نمی‌تواند قیمت‌ها را خیلی پایین بیاورد، بنابراین با تولیدکنندگان نفت غیر از روسیه چالش جدی نخواهیم داشت.

کد خبر 458189

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • امیرعبداللهیان: در مراحل پایانی رفع تحریم هستیم

    امیرعبداللهیان: در مراحل پایانی رفع تحریم هستیم

    وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه برای رفع تحریم‌ها در دولت جدید تلاش زیادی کردیم و در حال طی کردن مراحل پایانی هستیم، گفت: اگر آمریکایی‌ها واقع‌‍بینانه برخورد کنند، فکر می‌کنم حل شدنی است.

  • سود سهام عدالت بیشتر می شود

    سود سهام عدالت بیشتر می شود

    رئیس سازمان خصوصی‌سازی به تشریح آخرین وضعیت شناسایی جاماندگان سهام عدالت، پرداخت سود این سهام، واگذاری سایپا و ایران خودرو و همچنین هلدینگ خلیج فارس و هفت‌تپه پرداخت و با انتقاد از وضعیت قراردادهای سرخابی‌ها با کارگزاران، آینده مدیریت این دو تیم بعد از واگذاری را اعلام کرد.

  • هزینه خرید ۱۰۰ دلار ارز اربعین چقدر می‌شود؟

    هر یک از زائرین اربعین از امروز می‌توانند ۱۰۰ دلار توافقی بخرند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد، باید برای این میزان دلار حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بپردازند.

  • موضع گیری بورس در قبال توافق چگونه است؟ 

    موضع گیری بورس در قبال توافق چگونه است؟ 

    بازار با توجه به خوش‌بینی‌های برجامی می‌تواند موج صعودی خود را شروع کند و این ورود پول را می‌توان نشانه‌ای برای شروع یک موج صعودی دانست.

  • لیدرهای کوتاه مدت بازار

    یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

    لیدرهای کوتاه مدت بازار

    وضعیت آینده بازار سرمایه بستگی به نرخ دلار نیمایی و تفاوت آن با نرخ دلار آزاد دارد که باید از سوی سیاستگذار پولی شفاف شود.

  • سکه به کانال ۱۴ سلام کرد/بازار ارز چه استدلالی از برجام دارد؟

    سکه به کانال ۱۴ سلام کرد/بازار ارز چه استدلالی از برجام دارد؟

     در روز ابتدایی هفته و با انتشار اخباری مبنی بر تداوم یافتن گفت‌وگوهای برجام به جهت دستیابی به توافقی کامل‌تر، رای دلار نسبت به آینده این نشست‌ها تغییر کرد.

  • صحبت های مهم رییس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات برجام

    صحبت های مهم رییس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات برجام

    رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران سایت هسته‌ای معرفی نشده ندارد، تاکید کرد: سوالات آژانس قبل از بازگشت همه طرف‌ها به برجام باید حل و فصل شوند در غیر این صورت روز "باز اجرا" یی وجود نخواهد داشت.

  • فعالان را در کوچه پس کوچه‌های شاخص جدید سرگردان نکنید

    انتظار بورس برای شاخص جدید

    فعالان را در کوچه پس کوچه‌های شاخص جدید سرگردان نکنید

    می‌توان با حفظ و اصلاح  شاخص کل فعلی (این همه سابقه آمار طولانی‌مدت در بازار دارد که باید حفظ شود) تاثیر نمادهای سنگین را حذف و با رعایت دقیق اصول  فنی، طراحی و اصلاح شاخص را به گونه‌ای انجام داد که نمادهای کوچک بازار نیز به خوبی و باشفافیت کامل در معرض دید فعالان بازار قرار گیرند

  • شوی عرضه مستغلات دولتی در بورس‌کالا

    شوی عرضه مستغلات دولتی در بورس‌کالا

    بر اساس بخشنامه اجرایی تامین منابع مالی دولت از طریق فروش اموال و املاک مازاد، سازمان‌های دولتی باید بخشی یا تمام املاک مازاد خود را از طریق بورس کالا عرضه کرده و به فروش برسانند، اما در عمل جز چند عرضه محدود استقبالی از این دستورالعمل نشده است

  • اجرای کالابرگ الکترونیک در محاق

    اجرای کالابرگ الکترونیک در محاق

    وقتی قرار نیست کالاها ارزان شوند یا حداقل سهمیه‌ی محدودی از آن‌ها با قیمت مناسب و قابل قبول در دسترسِ دهک‌های متوسط و پایین درآمدی قرار بگیرد، فقط یک گزینه روی میز می‌ماند: ترمیم مزد و حقوق.

  • ادامه روند صعودی نفت در بازار جهانی

    ادامه روند صعودی نفت در بازار جهانی

    قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه درپی نگرانی ها نسبت به مختل شدن صادرات روسیه و کاهش تولید اوپک پلاس که محدودیت عرضه را تشدید خواهد کرد، افزایش یافت.

  • عجایب هشتم دولت سیزدهم

    عجایب هشتم دولت سیزدهم

    وقتی قرار نیست کالاها ارزان شوند یا حداقل سهمیه‌ی محدودی از آن‌ها با قیمت مناسب و قابل قبول در دسترسِ دهک‌های متوسط و پایین درآمدی قرار بگیرد، کالابرگ چه معنی دارد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    چین و روس ایران رو نابود می کنند