موضع گیری بورس در قبال توافق چگونه است؟ 

بازار با توجه به خوش‌بینی‌های برجامی می‌تواند موج صعودی خود را شروع کند و این ورود پول را می‌توان نشانه‌ای برای شروع یک موج صعودی دانست.

به گزارش صدای بورس با اینکه بازار سرمایه در خصوص مذاکرات برجامی با شک و تردید روبه‌رو است اما بازار دلار و سکه روند کاهشی داشته‌اند و انتظار توافق برجامی دیده می‌شود. به نظر می‌رسد احیای برجام اینک بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک‌تر باشد. در هفته گذشته گروه پالایش با توجه به اخبار مثبت و تحولات جهانی و قیمت نفت مورد توجه قرار گرفتند. گروه‌های فراکابی که در کف‌های حمایتی خود بودند، مورد تقاضا قرار گرفتند.

نمای کلی بازارها
در رویدادی کم نظیر و تاریخی قیمت یورو به کمتر از دلار رسیده است و این به معنای تقویت قابل توجه دلار در مقابل سایر ارزها و کاهش نسبی قیمت فلزات است، البته نفت پرنوسان بوده و روزهای ۴ و ۵ درصدی را پشت سر گذاشته است. کرک اسپردها افزایش قابل توجهی داشتند و مجددا به محدوده ۲۲ نزدیک شده‌اند. با توجه به کمبود برق در چین و سهمیه‌بندی مصرف برق برای تولیدکنندگان فلزات اساسی، نگرانی از کمبود عرضه باعث شد که فلزات اساسی فرصتی برای صعود پیدا کنند. قیمت مس در محدوده ۸۰۰۰ دلار تثبیت شده است. همچنین آلومینیوم با ۰.۳۹ درصد کاهش به ۲,۴۲۳ دلار رسید.

شروع ضعیف
در اولین روز معاملاتی هفته با اخبار ضد و نقیض مذاکرات برجامی بازار با کاهش حجم مواجه شد و خروج پول ۲۹۰ میلیارد تومان ثبت شد. در نیمه اول معاملات شاهد تحرکات مثبت در گروه پالایشی‌ها بودیم که با توجه به فشار فروش و منفی شدن گروه خودرویی، از مثبت بودن آنها کاسته شد. در نهایت شاخص کل با اصلاح ۱۲ هزار واحدی به محدوده یک میلیون و ۴۳۸ هزار واحدی بازگشت. انتشار گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه و حجم تخلفات بسیار بزرگ ۹۲ هزار میلیارد تومانی باعث شد که موجی از بدبینی در بازار ایجاد شود که باعث تعلیق نماد «فولاد» شد.

ادامه روند نزولی
در دومین روز هفته بازار در ابتدا با کمی مثبت شروع شد ولی به تدریج وارد فاز اصلاحی شد و با افت ۹ هزار واحد به سطح یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحد رسید. بازگشایی فولاد بعد از اخبار منفی منتشره به تنهایی ۲ هزار واحد شاخص را به پایین کشاند. در برخی نمادهای کوچک در گروه‌های زراعتی، دارویی و غذایی شاهد تحرکات مثبت بودیم. فراکابی‌ها با تقاضا مواجه شدند و در ابتدای وقت با رنج مثبت به محدوده صف خرید رسیدند. دلار در بازار آزاد با کاهش مواجه شده و در کانال ۲۸ هزار تومان قرار گرفت و باعث شد که نمادهای دلاری بازار با خروج نقدینگی همراه شوند. گروه خودرویی که با عرضه و در قیمت‌های پایین معامله می‌شدند، در اواخر بازار با ورود پول همراه شد. صحبت‌های مدیرعامل سایپا و مزایده با قیمت‌های بالای ۵۰۰ تومانی منتشر شد.

بازگشت تعادل
در سومین روز کاری هفته، بازاری مثبت و متعادل و به نسبت وضعیت معاملاتی بهتری داشتیم. جو مثبت خودرویی‌ها و انتشار شایعه بازگشایی پاکات مزایده بلوک خودروسازان باعث شد خودرویی‌ها وضعیت بهتری نسبت به گروه‌های دیگر داشته باشند. در انتهای وقت و افزایش ابهامات برجامی فشار عرضه در این گروه باعث شد که به سمت متعادل و منفی معامله شوند. گروه‌های فراکابی، غذایی، زراعتی و به طور کلی نمادهای ریالی بازار با تقاضای بیشتری همراه بودند. در نهایت شاخص کل با کاهش جزیی به رقم یک میلیون و ۴۲۴ هزار واحدی رسید. با تاخیر در پاسخ آمریکا در خصوص پیشنهادات ایران دلار با رشد همراه شد و به محدوده ۳۰ هزار تومانی رسید. از اتفاقات دیگر این روز شایعات در خصوص اصلاح نرخ یوتیلیتی‌ها باعث افزایش تقاضا در زاگرس شد و به تبع آن در مبین عرضه‌ها شدت گرفت.


بیشتر بخوانید: چشم بازار به برجام است


افزایش امید
در روز سه‌شنبه، بازار با تقاضا در کوچک‌ترها همراه شد و شاخص با رشد حدود نیم درصدی به رقم یک میلیون و ۴۳۱ هزار واحدی رسید. اخبار مثبت برجامی و انتظارات از توافق باعث شد که بازار با استقبال سرمایه‌گذاران همراه شود. همچنین برخلاف روزهای گذشته ورود پول ۹۰ میلیارد تومانی ثبت شد. ارزش معاملات خرد در محدوده ۳۰۰۰ میلیارد تومان قرار داشت. در نمادهای شاخص ساز و بزرگ گروه پالایشی و پتروشیمی با تقاضا همراه بودند. افزایش کرک اسپرد پالایشی‌ها و احتمال تغییر فرمول یوتیلیتی‌ها از دلایل توجه بازار به این گروه‌ها بودند.

پایان قوی
در آخرین روز هفته شاخص با رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۴۴۲ هزار واحد رسید. از اتقاقات مهم این روز بازگشایی نماد استقلال در قیمت ۴۰۵ تومان بود. در معاملات این روز خودرویی‌ها، قطعه سازها وضعیت بهتری داشتند و حقوقی‌ها عرضه‌کننده در این نمادها نبودند. پالایشی‌ها با توجه به رسیدن به قیمت‌های جذاب و همینطور رشد کرک اسپرد با تقاضا همراه بودند. از اخبار مهم این روز اعلام پاسخ آمریکا به ایران تا روز چهارشنبه بود که پس از آن، نیاز به برگزاری مجدد مذاکرات در وین وجود خواهد داشت. در نهایت ورود پول ۸۰ میلیارد تومانی ثبت شد و ارزش معاملات به محدوده ۳۷۰۰ میلیارد تومان رسید که به نسبت روزهای گذشته افزایش داشت. بازار با توجه به خوش‌بینی‌های برجامی می‌تواند موج صعودی خود را شروع کند و این ورود پول را می‌توان نشانه‌ای برای شروع یک موج صعودی دانست.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 458120

اخبار مرتبط

  • اروپا ۱.۵ میلیون بشکه نفت ایران را می‌بلعد

    اروپا ۱.۵ میلیون بشکه نفت ایران را می‌بلعد

    عضو هیات علمی موسسه مطالعات انرژی با بیان اینکه اگر بتوانیم افزایش تولید را به اروپا بفرستیم نیازی نیست که بخواهیم به امریکا صادرات داشته باشیم، گفت: یک تا یک و نیم میلیون بشکه افزایش تولید و صادرات ایران را اروپا براحتی جذب می‌کند و مشکلی برای این کار وجود ندارد.

  • بازار سکه شوکه شد

    بازار سکه شوکه شد

    امروز با افزایش قیمت دلار، سکه بازان توانستند کانال ۱۴ میلیون تومان را فتح کنند. قیمت سکه امامی در بازار امروز مانند ۲ روز قبل رشد کرد .

  • دو ایراد به آیین‌نامه واردات خودرو

    دو ایراد به آیین‌نامه واردات خودرو

    تعیین سقف منابع ارزی برای واردات خودرو یعنی اعمال محدویت و باز گذاشتن دست وزارت صمت برای مهندسی کردن واردات خودرو. وزارت صمت یا سیاست‌گذار باید تعرفه واردات خودرو را مشخص کند، چراکه تعیین تعرفه شناور ابهام‌آمیز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =