تبعات سنگین تحریم‌ها برای مسافران

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: مسئولان نباید با بهانه تحریم‌ها، رفع مشکلات را از سر خود باز کنند و این نهایت بی‌مسئولیتی است که مدیران با بهانه تحریم از خود سلب مسئولیت کنند و این رفتار را قبول نداریم. درصد بسیار بالایی از مشکلات صنعت هوانوردی قابل مدیریت است و وزیر راه و شهرسازی هم به این موضوع اذعان داشته است.

به گزارش صدای بورس، آشفتگی صنعت هوانوردی و شرکت‌های هواپیمایی کشورمان به جایی رسیده که روزی نیست که خبری درباره سانحه، تاخیر، اعتراض مسافران، فرود اضطراری و ... از این صنعت در صدر خبرها قرار نگیرد.

به ویژه در چند ماه اخیر شدت تاخیر به دلیل نقص‌های فنی هواپیماها افزایش داشته و از یک ماه گذشته، پدیده ترکیدن لاستیک هم به انواع خطرات سفر هوایی در کشورمان اضافه شده‌ است که البته مدیران و مسئولان دلیل تمام این آشفتگی‌ها را تحریم می‌دانند. عاملی که در نهایت خسارت وارد آمده ناشی از آن را مصرف کننده نهایی یعنی مسافران پرداخت می‌کنند و همواره ایرلاین‌ها مدعی هستند که زیان‌ده بودند و نباید فشار بیشتری به آنها وارد شود و مسافران باید این شرایط را درک کنند.

البته رییس سازمان هواپیمایی کشوری اخیرا درباره تاثیر تحریم‌ها گفته است که دشمن از اول انقلاب تاکنون تمام توان خود را به کار بسته تا صنعت هوانوردی ایران را زمینگیر کند اما جوانان نخبه ما، این تحریم‌ها را بی‌اثر کرده‌اند. «محمد محمدی‌بخش» همچنین در بخشی از سخنان خود مدعی شده که ایران در حوزه حمل و نقل هوایی و جابجایی مسافر در بین یازده کشور منطقه، در رتبه چهارم قرار دارد. این اظهارات رییس سازمان هواپیمایی در حالی است که طبق گزارش ارایه شده از سوی این مقام مسئول؛ در حال حاضر تعداد هواپیمایی کشور ۴٠٠ فروند است که از این تعداد ٣٣٠ فروند فعال بوده و ١۶٠ فروند هواپیما اجازه پرواز دارند.


بیشتر بخوانید: گران فروشی ایرلاین ها: کاهش ۴۰ درصدی مسافران هوایی در ۴ سال


همچنین «شمس‌الدین فرزادی‌پور» مدیرعامل ناوگان ملی کشور – شرکت ایران‌ایر- درباره تاثیر تحریم‌ها بر صنعت هوانوردی کشورمان گفت: تیزترین لبه تیغ تحریم‌ها بر گردن صنعت هوانوردی بوده اما با شهامت و شجاعت و اقدامات جهادی از پس تحریم‌ها برآمدیم. متاسفانه امروز تحریم‌ها فشار زیادی بر صنعت هوانوردی کشور تحمیل کرده که تلاش داریم ناوگان هوایی کشور تجهیز شود و توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها، هزینه‌های صنعت را افزایش داده است، گفت: امروز به واسطه تحریم‌ها هزینه‌های اضافی قابل توجهی بر روی دوش ایرلاین‌ها است و هر چه که باعث ایجاد محدودیت برای مردم و مسافران شود، تبعات سنگین محسوب می‌شود. دنیا امروز در حوزه هوانوردی از ارایه خدماتی که امنیت مردم را مورد هدف قرار داده، دریغ می‌کند و این مهم‌ترین تبعات تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت هوانوردی است.

مدیرعامل ایران ایر(هما) با اشاره به مواضع ایکائو درباره تهدیدات اعمال تحریم‌ها علیه حوزه هوانوردی ایران ادامه داد: ایکائو در این باره مواضع محکمی ندارد و بعضا مواضع این نهاد بین ‌المللی الزام آور نیست اما نماینده حقوق بشر در ایکائو بارها اعمال تحریم علیه صنعت هوانوردی ایران را محکوم کرده است.

وی درباره افزایش سن ناوگان هوایی اظهار داشت: اساسا سن ناوگان مهم نیست، بلکه موضوع مهم، امکان برقراری پشتیبانی است که در حال حاضر از ما دریغ کرده‌اند.

اما برخلاف مسئولان صنعت هوانوردی، نهادهای نظارتی مانند مجلس تمام مشکلات صنعت را متوجه تحریم نمی دانند.

«اقبال شاکری» عضو کمیسیون عمران مجلس درباره افزایش اعتراضات مسافران در برابر تاخیرات پروازها و ارتباط تمام مشکلات به مسأله تحریم اظهار داشت: معتقدم برخی از موضوعات متوجه شرایط است و باید با نگاه واقع‌بینانه و متناسب با واقعیت‌ها توقع داشته باشیم اما مشکلاتی که اخیرا باعث چنین تنشی بین مسافران و ایرلاین‌ها شده، پیچیده و بزرگ نبودند و امکان مدیریت آنها وجود داشت.

وی تاکید کرد: برای مجلس این موضوع ثابت نشده و مسئولان باید ثابت کنند که این مشکلات به طور کامل به ریشه تحریم‌ها برمی‌گردد و قابل مدیریت نبودند. قبول داریم که عامل درصدی از این مشکلات، تحریم‌ها است و این میزان اثرگذاری تحریم‌ها هم باید با صداقت و متناسب با واقعیت‌ها به مردم اطلاع داده شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در هر شرایط نباید به مردم و مسافران بی‌توجهی شود، گفت: مردم از اینکه مشکلات بارعایت حقوق مسافران و با احترام به آنها اطلاع داده شود، ناراضی نخواهند بود و ریشه این تنش‌ها به بی‌اطلاع گذاشتن آنها، عدم پاسخگویی نمایندگان ایرلاین‌ها در بروز مشکلات، عدم جبران خسارت‌های مسافران برمی‌گردد.

شاکری افزود: این وضعیت در حالی است که یکی از مهم‌ترین خطوط حمل و نقل کشور، خط هوایی است و به عنوان تابلوی ورودی وخروجی کشور محسوب می‌شود. بنابراین با چنین اهمیتی انتظار می‌رود که مدیریت این صنعت همتراز با این میزان اهمیت باشد.

وی تاکید کرد: مسئولان نباید با بهانه تحریم‌ها، رفع مشکلات را از سر خود باز کنند و این نهایت بی‌مسئولیتی است که مدیران با بهانه تحریم از خود سلب مسئولیت کنند و این رفتار را قبول نداریم. درصد بسیار بالایی از مشکلات صنعت هوانوردی قابل مدیریت است و وزیر راه و شهرسازی هم به این موضوع اذعان داشته است.

این عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری با کمک مجلس باید یک بار مشکلات اقتصادی ایرلاین‌ها را برطرف کنند، ادامه داد: یکی از موضوعات، بحث قیمت بلیت است. بارها شاهد آن بودیم که ایرلاین‌ها قیمت بلیت رابالا برده‌اند اما با ورود سازمان و وزارت راه و مجلس قیمت‌ها به قیمت قبل برگشته بنابراین این رفتار نشان می‌دهد این قیمت‌ها واقعی نبودند.

شاکری درباره ادعای ایرلاین‌ها مبنی بر اینکه زیان ده هستند، تاکید کرد : اتفاقا مجلس این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. ایرلاینها زیان‌ده نیستند بلکه زیاده ‌خواه هستند.

به گزارش ایلنا ،وی گفت: امیدوارم مدیران ایرلاین‌ها این نوسانات مدیریتی را برطرف کنند و سازمان هواپیمایی باید با اقتدار از منافع و حقوق مسافران حمایت کنند و از سوی دیگر مجلس این آمادگی را دارد که در برابر مشکلات تحریمی از ایرلاین ها حمایت کند.

کد خبر 457482

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =