گله لاستیک‌سازها از دولت/ صنعت تایرسازی در حال نابودی

از سال ۹۹ درخواست افزایش قیمت داشتیم اما اعمال نشد، تا  سال ۱۴۰۱ که در جلسات مختلف در نهایت افزایش ۳۰ درصدی تصویب شد  و زمانی که اعتراض کردیم گفتند قیمت‌گذاری مصلحتی بوده است.

به گزارش صدای بورس؛ ایران در رتبه ۴۲ واردکنندگان لاستیک جهان قرار دارد همچنین در حوزه صادرات تایر رتبه ۶۷ جهان را دارد. بیشترین ظرفیت تولید تایر در اختیار شرکت بارز است، این شرکت بیشترین تولید واقعی را دارد. فروش شرکت بارز حدود ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده اما کمترین حاشیه سود را در بین شرکت‌های صنعت داشته است. قیمت گذاری دستوری محصولات یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت است, تحریم ها و نرخ ارز نیز همواره چالش شرکت‌های لاستیک‌ساز بوده است. نوسانات قیمت نفت بر مواد اولیه شرکت‌ها اثرگذار است، واردات تایرهای خارجی کم کیفیت و از دست رفتن سهم بازار از دیگرچالش‌هاست . ۵۰۰ میلیون دلار پروژه تعریف شده است اما به دلیل زیانده شدن شرکت‌ها متوقف شده‌اند، بانک ها نیز به دلیل کاهش حاشیه سود شرکت‌ها در تامین نقدینگی سخت‌گیری می‌کنند.

حمیدرضا عبدالمالکی, رییس اتحادیه صنعت لاستیک گفت: لاستیک بر خلاف وعده‌ها مشمول قیمت‌گذاری دستوری شد؛ سال گذشته اعلام شد تایر مشمول قیمت‌گذاری است که در ستاد تنظیم بازار تعیین قیمت می‌شود، این دستورالعمل‌ها منجر شده تا حاشیه سود صنعت بسیار کاهش یابد، دولت و وزارت صمت باید پاسخگوی این اتفاقات باشند. ۴۰ درصد حجم مواد اولیه وارداتی است که به قیمت های جهانی وابسته است. انجمن برای سال جدید درخواست افزایش ۷۰ درصدی نرخ لاستیک را داشت اما در نهایت سازمان تنظیم بازار افزایش ۳۰ درصدی را اعمال کرد.


بیشتر بخوانید: دولت مصوبه حق مسکن ۶۵۰هزارتومانی کارگران را هنوز ابلاغ نکرده است


ایرج زمانی‌فرد، مدیرعامل شرکت صنایع لاستیک یزد گفت: سهامداران خرد امروز گلایه دارند که گلایه و دلخوری به حقی است، شرکت برای اینکه بتواند انتظار سهامداران را برآورده کند باید بتواند تدوام فعالیت خود را تضمین کند، در حال حاضر تداوم فعالیت دچار ریسک شده است. سعی کردیم با تولید بیشتر جلوی این اتفاق را بگیریم اما افزایش تولید منجر به زیان بیشتر می‌شود. توسعه تکنولوژی اهمیت زیادی دارد اما نیازمند منابع است، زیانده شدن منجر به کاهش تامین نقدینگی از سیستم بانکی شده زیرا بانک ها تمایلی به تامین نقدینگی ندارند و این امر موجب می‌شود صنعت قدرت ادامه فعالیت را نداشته باشد.

جمال میرزایی، مدیرعامل گروه صنعتی بارز بیان کرد: چرا بورس کالا از ما حمایت نمی‌کند، سال گذشته درخواست عرضه بعضی از تایرها را دادیم اما از ابتدای سال عرضه در بورس برای ما ممنوع شد. تنها جایی که می‌توانستیم به قیمت بفروشیم در بورس کالا بود. اگر عرضه در بورس غیرقانونی است اعلام کنید، اگر اینطور نیست چرا اجازه عرضه به ما نمی‌دهند؟ برخی پروژه‌های شرکت بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته اما بابت مبلغ کمی پروژه متوقف شده است. بعضی تایرها را وارد می‌کنند و اجازه تولید داخل آن با قیمت کمتر را نمی‌دهند.

وی ادامه داد: سال ۹۹ سود شرکت‌های لاستیک‌ساز افزایش یافت و بر اساس آن صورت مالی شرکت‌ها رصد و نتیجه گیری شد که سودها منطقی نیست بنابراین قیمت را کاهش دادند و بعد از آن بر اساس صورت های مالی قیمت را فیکس کردند. بنابراین از سال ۹۹ درخواست افزایش قیمت داشتیم اما اعمال نشد، تا سال ۱۴۰۱ که در جلسات مختلف در نهایت افزایش ۳۰ درصدی تصویب شد و زمانی که اعتراض کردیم گفتند قیمت‌گذاری مصلحتی بوده است.

کد خبر 457126

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =