کدام محصولات لوازم خانگی قاچاق هستند؟

افزایش قاچاق لوازم خانگی اعتراض فروشندگان لوازم خانگی را در مدت اخیر به دنبال داشت. آنها می‌گویند مراجع ذی‌ربط به جای برخورد با کالای قاچاق در مبادی ورودی، در مرحله توزیع و فروش به مبارزه با عرضه کالای قاچاق و تقلبی می‌پردازند. اما پاسخ تعزیرات به این معضل چیست؟

.به گزارش صدای بورس، فعالان صنف لوازم خانگی، نحوه مبارزه با قاچاق را در شرایط کنونی غیرعادلانه می‌دانند. آنها می‌گویند که مبارزه با قاچاق لوازم خانگی باید در زمان ورود کالا به کشور صورت بگیرد؛ نه اینکه فقط نظارت سازمان تعزیرات محدود به فروشنده و بازار باشد.

فعالان این صنف معتقدند که قاچاق به طور قطع از مبادی مشخص و رسمی انجام می‌شود؛ چرا که لوازم خانگی محصول کوچکی نیست که به طور پنهانی وارد شود. شاید هم برخی سودجویان در همین انبارهای تهران اقدام به تولید کالاهای تقلبی با مارک خارجی می‌کنند.

بستن مسیر واردات؛ بازگشایی مسیر قاچاق لوازم خانگی

با گذشت حدود پنج سال از ممنوعیت واردات، حتی مسئولان به جولان کالاهای قاچاق در این بازار اذعان دارند. همین موضوع باعث شد که وزارت صمت، لوازم خانگی را بین سه اولویت اول خود برای مقابله با قاچاق قرار دهد. اما به نظر می‌رسد این مبارزه محدود به بازار و مرحله توزیع این کالاهاست!

البته در این سال‌ها اقداماتی در زمینه مبارزه با قاچاق لوازم خانگی صورت گرفت. جایگزینی محصولات داخلی بسیاری را ناچار به استفاده از برندهای داخلی کرد؛ اما این به معنای پایان قاچاق نیست.

اما چرا بازار قاچاق لوازم خانگی در کشور داغ شد؟ اگر از اهالی این صنف بپرسید، می‌گویند تا همین پنج سال پیش قاچاق صرف نمی‌کرد. چرا که مسیر بازار واردات باز بود و کمتر کسی به سراغ کالاهای قاچاق بی‌کیفیت و فاقد گارانتی می‌رفت.

حال به نظر می‌رسد افزایش قاچاق اصلی‌ترین نتیجه‌ای است که از ممنوعیت واردات لوازم خانگی حاصل شد.


بیشتر بخوانید :قیمت‌های جدید لوازم خانگی اعلام شد


سازمان تعزیرات: کالای بدون شناسه به منزله قاچاق است

روز گذشته نشست خبری سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی برگزار شد تا این سازمان از برخی شبهات موجود پرده بردارد.

محمدعلی اسفنانی در پاسخ به این سوال تجارت‌نیوز که آیا نظارت‌های سازمان تعزیرات فقط به بازار و فروشنده محدود است، به تجارت‌نیوز گفت: تولیدکنندگان کالاهایی نظیر لوازم خانگی مکلف شده‌اند که حتماً شناسه کالا را روی محصول نصب کنند. بر همین اساس اعلام شد هر فروشنده‌ای که در واحد صنفی، در محل انبار و یا در محل عرضه کالا روی کالا شناسه درج نکند، کالای او قاچاق تلقی شود. حتی برای این موضوع تحت عنوان کالاهای قاچاق پرونده تشکیل می‌شود.

او ادامه داد: تمام تولیدکنندگان لوازم خانگی مکلف شده‌اند که حتماً اقدام به درج شناسه روی کالا کنند. در این زمینه پرونده‌های مختلفی برای کسانی که کالاهای تقلبی تولید می‌کنند، تشکیل و محکومیت‌هایی در این زمینه در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: برخی افراد هستند که کالاهای وارداتی قاچاق را با برند کالاهای معتبر روی آن نصب می‌کنند و تحت عنوان کالای اصلی به بازار عرضه می‌کنند. این به‌طور حتم تخلف و تقلب است. اگر پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شود، حتماً برخورد و حکم صادر می‌شود.

عدم درج قیمت دارای بیشترین شکایت

اسفنانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد که در چهار ماه نخست امسال ۲۲۴ هزار و ۹۵۶ فقره پرونده در بخش کالا و خدمات وارد سازمان تعزیرات شده است. او گفت: ارزش ریالی این پرونده‌ها ۹۶ هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: بیشترین تخلف به بحث عدم درج قیمت مربوط می‌شود. گران‌فروشی، عدم ارائه فاکتور، کم‌فروشی، رعایت‌نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و تقلب در رتبه‌های بعدی قرار دارند. موضوعی که محدود به لوازم خانگی نیست و در سایر بازارها هم مشاهده می‌شود.

او درباره مهم‌ترین پرونده سازمان تعزیرات گفت: یکی از پرونده‌ها مربوط عدم ایفای تعهدات ارزی با ۹۱۰۰ میلیارد ریال و دیگری مربوط به قاچاق ارز به مبلغ ۶۰۰۰ میلیارد ریال بود.

به گزارش تجارت نیوز، اسفنانی با بیان اینکه علاوه بر لوازم خانگی، در زمینه مواد لبنی پرونده‌هایی در شعب ملی تشکیل شد که چهار مورد محکومیت داشته است. یکی ۲۶ میلیارد تومان، یکی ۱۸ میلیارد تومان، دیگری ۱۰ میلیارد تومان و آخری ۸۳۰ میلیون تومان محکومیت شرکت‌های تولیدی بود.

کد خبر 456678

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =