۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
احتمال سکون در تمام بورسی‌ها

 روند نوسانی و منفی بورس با شدت در حال پیشروی است.

به گزارش صدای بورس، از طرفی وارد پنجمین‌ماه از سال ‌شده‌ایم، اما سهامداران همچنان نه‌تنها شاهد حمایت سیاستگذاران از بورس نیستند بلکه معتقدند که وعده‌هایشان هم عملی نشده است.

در این میان برخی از سهامداران خرد و حقیقی‌ها که در بازار حضور و تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، با پرسش‌های متعددی در مورد سرمایه‌گذاری‌های آتی و سمت و سوی گروه‌ها و صنایع مختلف بورسی مواجهند. آیا در چنین فضایی سرمایه‌گذاری در صنایع بورسی، تفاوتی هم در اصل ماجرا دارد یا خیر؟ چشم‌امید به بهبود اوضاع سرمایه‌هایمان داشته باشیم یا خیر؟

در فضایی که بازار در حال ریزش است و روزها پشت‌سر هم در حال گذر، این پیش‌بینی ازسوی عده‌ای از کارشناسان مطرح می‌شود که بعد از انتشار گزارش‌های نسبتا مطلوب فصل بهار شرکت‌ها و برگزاری مجامع، شاهد بازگشت رونق به بازار باشیم. اما بررسی روند دادوستدهای اخیر در روزهای اخیر تا حدودی گمانه‌زنی‌ها نسبت به امکان روند تعادلی بازار سهام را وارد فاز جدیدی از ابهامات کرده است. در روزهای اخیر نه‌تنها بازار با ریزش همراه شد، بلکه شاهد خروج سرمایه‌های بیشتری هم نسبت به قبل بود. در این شرایط که بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار در روزهای مطلوبی به‌سر نمی‌برد و از بی‌ثباتی، تورم و گره‌خوردن بورس به سیاست‌های سیاستگذاران گلایه دارند و انتقاد می‌کنند، عده‌ای چشم‌امید به ‌ماه‌های آینده دوخته‌اند. آنها معتقدند عملکرد گزارش‌های برخی از صنایع در اولین فصل از سال‌۱۴۰۱ حاکی از آن است که برخی از آنها نسبت به شرکت‌های دیگر از چشم‌انداز مثبتی در نیمه دوم سال ‌برای بازگشت به روند تعادلی برخوردارند.


بیشتر بخوانید: حذف بورس از اولویت سرمایه‌گذاری


گمانه‌زنی آنها حاکی از آن است که وضعیت برخی از صنایع در ‌ماه‌های آینده پربازده‌ خواهد بود. پیش‌بینی‌ای که هم موافق دارد و هم مخالف، چراکه از یک‌سو برخی از کارشناسان معتقدند که سیاستگذار اقتصادی در حوزه بورس راه و روشی را در پیش گرفته است که به وضعیت خروج سرمایه و ریزش‌ها دامن می‌زند. آنها همچنین به مساله احیای برجام و قرارگرفتن این موضوع که همچنان در هاله‌ای از ابهام است برای بازار و سرمایه‌گذاران اشاره می‌کنند که باعث‌شده تورم و افزایش قیمت ارز تاثیر چشمگیری روی وضعیت بازار داشته باشد. بی‌ثباتی در سیاست‌های اقتصادی و تصمیمات خلق‌الساعه از دیگر موضوعاتی است که آنها در صحبت‌هایشان به آن اشاره می‌کنند. از سویی اما عده‌ای دیگر از کارشناسان معتقدند که در ‌ماه‌های آینده شاهد رشد اکثر صنایع بورسی به‌خصوص صنایع فولادی، سیمانی، پتروشیمی، گروه‌های غذایی، دارویی، فلزات اساسی و اوره‌سازان خواهیم بود. به اعتقاد آنها بورس سرانجام خودش را با تورم مانند دیگر بازارهای موازی خود تطبیق می‌دهد و شاهد رشد آن خواهیم بود. این دسته از کارشناسان معتقدند که سیاستگذار در ‌ماه‌های آینده متوجه می‌شود که باید به بازار سهام نیز مانند دیگر بازارهای مالی اهمیت بدهد و از آن حمایت کند. کارشناسان در گفت‌وگو با نظرات موافق و مخالف خود را در این زمینه مطرح کرده‌اند.

در تمام صنایع بورسی، شاهد رشد خواهیم بود

علی بهشتی‌روی، کارشناس بازار سرمایه: مهم‌ترین دلیل و عاملی که می‌تواند برخی از گروه‌ها و صنایع بورسی را در ‌ماه‌های آینده جزو گروه‌های پربازده قرار بدهد، اخبار بنیادی و تحلیلی‌ شرکت‌ها است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که در چند وقت اخیر اتفاقات زیادی در فضای اقتصادی کشورمان رخ داده است که تمام آنها به نوعی روی بازار سرمایه اثرگذار بوده‌اند. از جمله این اتفاقات اثرگذار می‌توان به تورم، افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ محصولات و... اشاره کرد. تاثیر این اتفاقات را می‌توان در صورت‌های مالی شرکت‌ها مشاهده کرد اما در قیمت تمام‌شده آنها خیر. از دیگر نکاتی که در این موضوع باید به آن اشاره شود، این است که بازارهای موازی بازار سرمایه رشدهای قابل‌قبولی داشته‌اند و تورم آنها را تکان داده است، اما در بازار سرمایه، سهامداران مدام به این مساله می‌پردازند و این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا بازار سرمایه همپا با تورم قدم برنمی‌دارد و تکانی نمی‌خورد در پاسخ به این افراد باید گفت که همیشه بازار سرمایه نسبت به این موضوع با تاخیر واکنش نشان داده است، اما پیش‌بینی‌ای که برای این شرایط دارم این است که به احتمال زیاد به دلیل تورم، در تمام صنایع بورسی، شاهد رشد خواهیم بود، اما زمان این رشد فعلا به تعویق افتاده است ولی در آینده‌ای نزدیک فنر فشرده شده‌ای که جلوی رشد بورس را گرفته است، از هم بازمی‌شود و آن زمان است که سیاستگذاران دوباره به فکر بازار سرمایه و استفاده از آن می‌افتند.

جذابیت بازار از بین رفته است

مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه: با توجه به وضعیت این روزهای بورس و خروج سرمایه‌گذاران حقیقی از بازار و عدم‌ورود پول حقیقی، پیش‌بینی‌ می‌کنم که تا ماه‌های آینده شاید هیچ‌کدام از گروه‌های بورسی پربازده نباشند، چراکه متاسفانه به دلایل متعددی، بازار جذابیت خود را از دست داده است. این دلایل هم این روزها برای اکثر مردم و سهامداران واضح است. افزایش قیمت ارز، تورم، بی‌ثباتی در فضای اقتصادی کشور، عدم‌پایبندی دولتمردان به وعده‌های خود و... از جمله این دلایل است. مثال واضح این اتفاق‌ها را می‌توان در افزایش نرخ بهره بانکی دید که باعث می‌شود بورس روزبه‌روز بی‌ثبات‌تر شود و جذابیت‌ خود را در نزد سهامداران از دست بدهد.

همچنین در حوزه‌های کلان‌ اقتصادی هم شاهد رفتارهایی هستیم که به بی‌ثباتی در وضعیت بورس دامن می‌زند. مثال این موضوع هم تصمیم گرانی برق و دیگر حامل‌های انرژی است. در مجموع تمام این اتفاقات باعث‌شده است که بازار با ابهام مواجه شود و بگوییم که بعید است با این وضعیت گروه‌هایی تا ماه‌های آینده پربازده باشند، اما اگر فرض را بر این موضوع بگیریم که به‌زودی از بورس حمایت می‌شود یا تصمیمات خلق‌الساعه و دخالت‌های دستوری برچیده می‌شوند، گروه‌هایی هستند که از لحاظ گزارش‌های سه‌ماهه، تکنیکالی و مجامع احتمالا می‌توانند جزو گروه‌های پربازده بورسی در ‌ماه‌های آینده قرار بگیرند. پالایشی‌ها، جزو اولین در این گروه هستند.

این گروه هم ارزندگی در بازار دارد و البته بازهم با فرض حمایت از بورس و ایجاد ثبات در وضعیت اقتصادی کشور، می‌توانند جزو گروه‌های پربازده قرار بگیرند. همچنین برخی از پتروشیمی‌ها مثل اوره‌سازها جزو دیگر گروه‌هایی می‌توانند قرار بگیرند که پربازده باشند. مساله دیگری که در پیش‌بینی خود برای ‌ماه‌های آینده داریم، بحث احیا یا عدم‌احیای برجام است. اگر برجام احیا شود، گروه بانکی‌ها هم می‌تواند جزو گروه‌های پربازده برای مخاطبان باشد اما در این میان گروهی چه با برجام و چه بی‌برجام، پیش‌بینی می‌شود که می‌توانند جزو گروه‌های پربازده در ‌ماه‌های آینده قرار بگیرند. این گروه، خودرویی‌ها هستند که اگر بحث جابه‌جایی بلوک‌های دولت اتفاق بیفتد احتمالا پربازده خواهد شد. گروه‌های جهانی هم این روزها با توجه به تحولات بین‌المللی تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند. فولادمبارکه و حکشتی جزو این گروه‌ها هستند که گزارش‌های خوبی هم داشته‌اند.

در گروه‌های غذایی هم به احتمال زیاد با توجه به تورم شاهد بازدهی خوبی خواهیم بود. دارویی‌ها هم گزارش‌های خوبی داشته‌اند. این گروه هم با توجه به اتفاقاتی که در ارز ترجیحی افتاده است، حاشیه‌های سود خوبی دارند، اما با تمام این صحبت‌ها و پیش‌بینی‌ها، نگرانی امروز بازار از تصمیمات خلق‌الساعه است. بازار می‌بیند که تصمیمات اقتصادی هیچ سمت و سوی مشخصی ندارد و بی‌ثباتی در فضا موج می‌زند، برای همین هم می‌ترسند که شاهد خروج سرمایه‌ها از بورس باشیم.

به گزارش دنیای اقتصاد، در نهایت باید به این مساله در پایان اشاره کرد که بهبود وضعیت بازار در گرو ایجاد ثبات اقتصادی در کشور است. شرایطی که در آن سرمایه‌گذار ترسی از تصمیماتی که یک‌شبه گرفته و اعمال می‌شود، ندارد و به‌راحتی می‌تواند فضای مدنظر خود را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند.

کد خبر 456301

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =