حقوق بازنشستگان کشوری هم تغییر می‌کند؟

مروری کوتاه بر قوانین ناظر بر نحوه افزایش سالانه مستمری بازنشستگان کشوری، نشان می‌دهد که اگر بازنشستگان کشوری به استناد ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری خواسته خود را پیش ببرند، شانس تغییر افزایش ۱۰ درصدی مستمری‌های خود را خواهند داشت.

به گزارش صدای بورس، با مداخله مجلس شورای اسلامی، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تغییر کرد آیا این اتفاق برای بازنشستگان دیگر مثل مستمری بگیران صندوق کشوری هم خواهد افتاد؟

برای سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی قصد داشت مستمری بازنشستگان غیر حداقل بگیر خود را به اندازه ۳۸ درصد افزایش دهد اما با مداخله هیات دولت میزان این افزایش در حد ۱۰ درصد محدود ماند.

واکنش اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در یک ماه و نیم گذشته عاقبت باعث شد تا مجلس شورای اسلامی به عنوان حَکَم جانب کارگران بازنشسته را بگیرد و رای به ابطال مصوبه مورد نظر هیات دولت بدهد.

به دنبال این اتفاق شمار قابل توجهی از مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری نیز خواهان اتفاقی مشابه برای افزایش مستمری‌های خود شدند.

در تمامی هفته‌های گذشته استناد بازنشستگان معترض به ماده ۹۶ قانون سازمان تامین اجتماعی که در آن بر تناسب میان افزایش مستمری با هزینه‌های زندگی تاکید شده بود.

مشخص است که این قانون تنها شامل حال بازنشستگان تامین اجتماعی می‌شود، اما آیا برای بازنشستگان کشوری نیز قانون مشابهی وجود دارد؟

مروری کوتاه بر قوانین ناظر بر نحوه افزایش سالانه مستمری بازنشستگان کشوری، نشان می‌دهد که اگر بازنشستگان کشوری به استناد ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری خواسته خود را پیش ببرند، شانس تغییر افزایش ۱۰ درصدی مستمری‌های خود را خواهند داشت.


بیشتر بخوانید: تکلیف حقوق بازنشستگان مشخص شد


به موجب این ماده قانونی، ضرایبی که سالانه برای تعیین حقوق کارمندان دولت مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به اندازه نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی افزایش یابند.

به بیان ساده‌تر، دولت و مجلس در جریان تصویب مستمری بازنشستگان غیر حداقلی بگیر صندوق کشوری درحالی سقف ۱۰ درصدی را تعیین کردند که مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری می‌بایست نرخ تورم ۴۰ درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی مبنای افزایش حقوق‌ها قرار می‌گرفت.

این اتفاق اگر در زمان تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ می‌افتاد باعث می‌شد تا مستمری بازنشستگان غیر حداقلی بگیر کشوری همان اندازه و حتی بیشتر از حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی افزایش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز،با این اوصاف به نظر می‌رسد که بازنشستگان کشوری به استناد این بخش از قانون خدمات مدیریت کشوری، اقدامات قانونی لازم را برای اصلاح و افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سال ۱۴۰۱ به عمل آوردند.

کد خبر 456269

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • هشدار مجلس به رئیس جمهور برای افزایش حقوق بازنشستگان

    هشدار مجلس به رئیس جمهور برای افزایش حقوق بازنشستگان

    نماینده مردم ساوه ضمن تشکر از قالیباف برای رسیدگی به وضعیت حقوق بازنشستگان گفت: رئیس جمهور باید هر چه سریعتر دستور لازم برای افزایش حقوق متناسب بازنشستگان را بدهد.

  • رونق بازار در گرو تثبیت نرخ ارز

    مهمترین مشکلات اقتصادی بازار سرمایه بررسی شد:

    رونق بازار در گرو تثبیت نرخ ارز

    سیاست‌های سهامداری باید سیاست‌های کوتاه و بلند مدت باشد یعنی این استراتژی را از حضور در مجامع و منتفع شدن از سود تقسیمی باید داشته باشند. زمانی که فرد به ثبات اقتصادی می‌رسد که بعد از احیای برجام با روند افزایش نرخ دلار و طلا و مسکن و دارایی‌های دیگر مثل خودرو و کالاهای دیگر تثبیت انجام شود، البته نباید انتظار داشت رشدهای آنچنانی دربازار اتفاق بیفتد و همین که در مجامع حضور پیدا کنند و از محل سود تقسیمی، سود بگیرند برنده اند چرا که آن سود، سودی واقعی است. فرد اگر به سمت سپرده‌های بانکی با سود ۲۰ درصد برود با موج تورمی تمام سرمایه خود را از دست می‌دهد بنابراین کسانی که طولانی مدت در بازار سرمایه حضور داشته اند صاحب ثروت شده اند چرا که بازار سرمایه در ۴۰ سال گذشته بالاترین بازدهی را نسبت به بازارهای موازی داشته است. گفتگو با با احمد اشتیاقی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری کاوشگران بازار سرمایه را در این مطلب بخوانید.

  • اصلاح «سن بازنشستگی» در دستور کار

    اصلاح «سن بازنشستگی» در دستور کار

    مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه قوانین بازنشستگی باید اصلاح شوند گفت: اصلاحات پارامتریک باید اجرا شود که یکی از آنها "سن بازنشستگی" است. امید به زندگی بهبود یافته اما سن بازنشستگی را پایین آورده‌ایم وبرعکس عمل کرده‌ایم. اصلاحاتی از این دست خیلی جدی در دستورکار قرار دارند. 

  • رییسی دستور رسیدگی به حقوق بازنشستگان را داد

    رییسی دستور رسیدگی به حقوق بازنشستگان را داد

    رئیس جمهور از جایگاه والای بازنشستگان در کشور به عنوان صاحبان تجربه تجلیل کرد و از اراده جدی دولت برای تقویت معیشت آنان خبر داد.

  • کارمندان متقاضی بازنشستگی بخوانند

    کارمندان متقاضی بازنشستگی بخوانند

    ارائه درخواست بازنشستگی و بررسی پرونده و سوابق بیمه‌ای متقاضیان بازنشستگی عادی، مستلزم چندین نوبت مراجعه حضوری بیمه‌شده بود.

  • حق مسکن کارگران اعلام شد

    حق مسکن کارگران اعلام شد

    نماینده کارگران در کمیته دستمزد با اشاره به اینکه با نامه رئیس مجلس حق مسکن ۶۵۰ هزارتومان می شود گفت: منتظر ابلاغ مصوبه از سوی دولت هستیم.

  • امکان درخواست بازنشستگی و حکم برقراری مستمری بازنشستگی بدون مراجعه حضوری+لینک مراجعه اینترنتی

    امکان درخواست بازنشستگی و حکم برقراری مستمری بازنشستگی بدون مراجعه حضوری+لینک مراجعه اینترنتی

    ارائه درخواست بازنشستگی و بررسی پرونده و سوابق بیمه‌ای متقاضیان بازنشستگی عادی، مستلزم چندین نوبت مراجعه حضوری بیمه‌شده بود.

  • قول جدید قالیباف برای افزایش حقوق بازنشستگان

    قول جدید قالیباف برای افزایش حقوق بازنشستگان

    رئیس مجلس گفت: ضروری است دولت هر چه سریعتر نسبت به رفع ایراد قانونی حداقل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱ و اتخاذ تصمیم لازم برای رفع دغدغه‌های بازنشستگان محترم مبادرت ورزد.

  • درخواست افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان

    درخواست افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان

    مجلس به دولت تکلیف کرد مجددا مصوبه هیئت امنای صندوق و شورای عالی کار را در دستور کار قرار بدهد.

  • اعطای اختیار مجدد به شورای حقوق و دستمزد برای افزایش حقوق

    اعطای اختیار مجدد به شورای حقوق و دستمزد برای افزایش حقوق

    بر اساس لایحه جدید دولت که اخیراً به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، با حذف بند ر تبصره ۶ قانون بودجه معافیت مالیاتی سود سپرده‌های اشخاص حقوقی مجدداً برقرار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غلامحسین زمانی مهر خداوند کمک به همه بکنه خیلی خوب IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    خدا اول نگهدار رهبری و همه کسانی که بفکر ملت و ایران هستند سپاسگزارم از همه تلاشگران در این خدمت که حقوق مستمری بگیران را پیگیری کرد در آینده نسیب خودتان میشه ممنون
  • مستآجر بازنشسته DE ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    1 0
    بازنشستگان کشوری هم همانند بازنشسته های تآمین اجتماعی درهمین شرایط تورمی درکشور زندگی می‌کنند و مسئولان قبلا باید تدبیری می‌اندیشیدند که در حکومت عدل وعدالت توازن برقرار گردد انشاالله با قدم خیری که برداشته خوا هد شد این امر میسر گردد اجرکم عندالله