۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
زنگ خطر واردات بنزین

این روزها دستاوردهای گذشته ایران در صادرات بنزین به راحتی از دست رفته و علی رغم اینکه حتی یک لیتر هم بنزین صادر نمی شود هم اکنون گمانه زنی ها برای واردات بنزین نیز از سر گرفته شده است.

به گزارش صدای بورس جلیل سالاری در حاشیه امضای پنج تفاهم نامه میان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با شرکت‌های دانش‌بنیان در جمع خبرنگاران اظهار کرده است: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم باید دوره مصرف سوخت را مدیریت کنیم و پس از آن به‌دنبال ذخیره‌سازی سوخت باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا تولید بنزین در کشور کاهش یافته است، تصریح کرد: تولید بنزین بر مبنای تعداد پالایشگاه‌هایی که در بخش عملیات هستند و دوره تعمیرات، ممکن است دچار نوسان‌هایی شود، اما اینکه گفته شود تولید بنزین به ۷۰ یا ۸۰ میلیون لیتر رسیده است صحت ندارد، ما در برخی موارد به تولید ۹۴، ۹۷، ۱۰۰ تا ۱۰۴ میلیون لیتر بنزین هم رسیدیم.

وی درباره صادرات بنزین نیز گفت: هم اکنون به دنبال تأمین نیاز داخل هستیم و سپس بحث ذخیره‌سازی را خواهیم داشت، اما در همین هفته صادرات گازوئیل (نفت گاز) و بعضی از فرآورده‌ها را داشته‌ایم.


بیشتر بخوانید: قیمت بنزین تغییر می‌کند؟


صحبت‌های مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران وضعیت وخیم تولید و مصرف بنزین را در کشور طی ماه‌های گذشته نشان می‌دهد. اگرچه برای گرفتن آمار و اطلاعات مستند در خصوص میزان تولید و مصرف بنزین به در بسته خوردیم و آمار رسمی در این خصوص منتشر نمی‌شود که این موضوع محل سوال است اما با جستجوی ساده در اینترنت به واکنش رسانه‌ها به صحبت‌های سالاری برخورد کردیم که عمده این موارد هشدار نسبت به واردات بنزین بود. به طوری که این نگرانی ایجاد شده است که اگر مصرف بنزین توسط شرکت ملی پالایش و پخش کنترل نشود و راه کاری برای کاهش فروی مصرف اندیشیده نشود کشوری که با زحمت به عنوان صادرکننده بنزین در جهان معرفی شده است دوباره وارد کننده این سوخت استراتژیک شود و واردات بنزین را از سر بگیرد.

بی توجهی به هشدارهایی که داده شد

مصرف بنزین در کشور از روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ به یکباره اوج گرفت و به ۱۳۱ میلیون لیتر نیز در برخی از روزها رسید و با آغاز نوروز نیز این روند مصرفی همچنان افزایشی بود تا جایی که با کمک مخازن استراتژیک بنزین، شرکت ملی پالایش و پخش توانست روزهای پر مصرف ابتدایی سال جاری را پشت سر گذارد.

در همان ایام رسانه‌ها هشدارهای جدی را به مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش دادند که باید درکنار کنترل مصرف بنزین موضوع افزایش تولید را نیز جدی بگیرند هرچند که می‌دانیم افزایش تولید یک شبه رخ نخواهد داد اما مسئله اینجا است که می‌توان دوره اورهال شرکت‌های پالایشی را کوتاه کرد تا حداقل از این محل ضربه نخوریم.

اکنون که یک ماه از تابستان گذشته است و آمارهای غیر رسمی نشان از مصرف روزانه ۱۲۰ میلیون لیتری بنزین دارد که این میزان مصرف اختلاف قابل توجهی با تولید داشته است که نشان می‌دهد ماه‌های آینده در صورت عدم کنترل مصرف و افزایش تولید قطعاً با مشکل جدی رو به رو خواهیم شد که در خوشبینانه ترین حال بازگشت تولید بنزین توسط پتروشیمی‌ها است.

براساس آمار و اطلاعات رسمی هم اکنون در کشور روزانه ۱۰۳ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود و این میزان تولید در حالی صورت خواهد گرفت که تمام پالایشگاه‌ها با ظرفیت کامل اقدام به تولید بنزین کنند هرچند که به گفته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش هم اکنون به دلیل اورهال پالایشگاه‌های کشور این حجم بنزین تولید نمی‌شود.

صادرات بنزین نزدیک به صفر

به گواه آمار صادرات بنزین هم اکنون چیزی نزدیک به صفر است مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش صادرات بنزین را توقف کرده‌اند تا حجم ذخایر استراتژیک بنزین بهبود پیدا کند اما وضعیت مصرف به گونه‌ای رقم خورده است که به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه مدت با این روند امید به صادرات بنزین نخواهیم داشت و در بلند مدت نیز اگر مصرف کنترل شود ممکن است با آمدن پالایشگاه شهید سلیمانی دوباره به صادرکننده بنزین تبدیل شویم اما اکنون مسئله تأمین بنزین برای مصرف روزانه است.

با توجه به شرایط حال حاضر کشور افزایش قیمت بنزین دور از ذهن است بنابراین کنترل مصرف با افزایش قیمت صورت نخواهد گرفت به همین جهت به نظر می‌رسد شرکت ملی پالایش و پخش چاره‌ای ندارد به جز واردات بنزین اما موضوع اینجا است که در بودجه سال جاری ارزی برای واردات بنزین در نظر گرفته نشده است بنابراین موضوع تهاتر نفت با بنزین محتمل‌ترین سناریو پیش رو است.

به گزارش مهر ،مسئولان صنعت سی ان جی معتقدند اگر دولت هم اکنون نیز فکری به حال صنعت سی ان جی کند تا حد قابل توجهی مصرف سی ان جی می‌تواند رشد کند که این مسئله درنهایت به کاهش مصرف بنزین کمک خواهد کرد.

کد خبر 456027

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • قیمت خودروهای ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • هشدار برای مصرف بنزین

    هشدار برای مصرف بنزین

    درحالی که مصرف و تولید بنزین کشور سربه‌سر شده و در برخی روزهای تابستان، مصرف از تولید پیشی می‌گیرد، احتمال بازشدن دوباره پرونده واردات بنزین واقعیتی است که مسئولان امر نیز نسبت به آن هشدار می‌دهند.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • متوسط قیمت محصولات ایران خودرو در بازار و نمایندگی ها

    متوسط قیمت محصولات ایران خودرو در بازار و نمایندگی ها

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • ۲۵ ارز گران شدند

    ۲۵ ارز گران شدند

    بانک مرکزی امروز، ‌شنبه (اول مرداد)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۵ ارز افزایش و نرخ ۱۰ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • مصرف بنزین در ایران رکورد زد

    مصرف بنزین در ایران رکورد زد

    اکنون حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز گاز در کشور تولید و مصرف می‌شود که نیروگاه‌ها بیشترین سهم مصرف را دارند. سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده حدود روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب و صنایع عمده ۱۴۵ میلیون مترمکعب در روز است و محدودیتی در گازرسانی به صنایع نیز وجود ندارد.با توجه به این تأمین حداکثری سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و همینطور تولید بالاترین میزان تاریخی برق در کشور، خاموشی‌ها در تابستان جاری رقم نخورده است و شبکه برق کشور شرایط پایداری دارد.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو/جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو/جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • قیمت نفت کاهش یافت

    قیمت نفت کاهش یافت

    قیمت نفت با کاهش انتظارات تقاضای جهانی و همچنین ازسرگیری تولید نفت خام لیبی اندکی کاهش یافت.

  • دولت از خیر سهام کدام شرکت ها گذشت؟/صاحبان جدید سهام کدامند؟

    دولت از خیر سهام کدام شرکت ها گذشت؟/صاحبان جدید سهام کدامند؟

    سهام متعلق به دولت در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند و باقی مانده سهام متعلق به دولت در شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب واگذار شدند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =