۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱
ثبت نام در سجام را جدی بگیرید

معاون حقوقی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: بهره‌مندی سهامداران و فعالین بازار سرمایه از عمده خدمات قابل ارائه در این بازار، منوط به ثبت نام در سامانه سجام است.

به گزارش صدای بورس، فرزانه یاری با بیان این که سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به عنوان زیرساخت شناسایی فعالان بازار سرمایه ایران مطابق قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ایجاد شده و در حال حاضر بستر و درگاه ورودی ارائه بسیاری از خدمات بازار سرمایه است، اظهار داشت: بهره‌مندی سهامداران و دیگر فعالین بازار نظیر ناشران و شرکت‌های کارگزاری از عمده خدمات قابل ارائه در این بازار، منوط به ثبت نام در سامانه سجام است و از سوی دیگر امروزه با توجه به اهمیت سامانه سجام، قانون گذار نیز نسبت به وضع قوانین و مقررات در این خصوص و همچنین مقرر کردن تکالیفی برای ناشران اقدام کرده که به تبع آن، سهامداران نیز مشمول این تکالیف می‌شوند.

بررسی ضرورت ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت خدمات بازار سرمایه

وی افزود: مطابق بند ۲ پانصد و نهمین صورتجلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ۲۲ فرودین ۹۷، کلیه متقاضیان دریافت خدمات پایه (نظیر کد معاملاتی) در بازار سرمایه کشور، مکلفند نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه سجام اقدام کنند و ارائه خدمات پایه به مشتریان جدید توسط ارکان بازار سرمایه پس از تاریخ راه اندازی سامانه مذکور امکان پذیر نیست.

یاری تصریح کرد: تمامی اشخاصی که متقاضی ورود به بازار سرمایه و اخذ کد سهامداری و متعاقباً دریافت خدمات ارزش افزوده نظیر مشاهده دارایی خود (پرتفوی)، دریافت سود، شرکت در مجامع عمومی به صورت الکترونیک و... می باشند، باید در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت شوند.


بیشتر بخوانید: با سهام عدالت وام بگیرید


معاون حقوقی سمات گفت: وفق ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب هیات وزیران، شرکت سپرده گذاری مرکزی از مصادیق تشکل های خود انتظام محسوب می شود و از سوی دیگر مطابق بند ۶ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، تشکل خودانتظام، تشکلی است که برای حسن انجام وظایفی که به موجب این قانون بر عهده دارد و همچنین برای تنظیم فعالیت های حرفه‌ای خود و انتظام بخشیدن به روابط بین اعضاء، مجاز است ضوابط و استانداردهای حرفه‌ای و انضباطی را که لازم می‌داند، با رعایت این قانون، وضع و اجراء کند.

وی افزود: به استناد مصوبه هیات مدیره شرکت سپرده گذاری مرکزی، ارائه هرگونه خدمات به اشخاص صرفاً پس از ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان صورت می پذیرد که بر این اساس دریافت هر نوع خدمات از این شرکت نظیر توثیق اوراق بهادار، فروش وکالتی اوراق بهادار، دریافت لیست سهامداران و... منوط به سجامی شدن اشخاص بوده و در صورت عدم ثبت نام، خدمت مورد درخواست توسط این شرکت ارائه نمی‌شود.

بررسی ضرورت ثبت نام در سجام از منظر قوانین و مقررات لازم الاجرا

معاون حقوقی سمات گفت: علاوه بر بعد خدماتی سامانه سجام برای کلیه ذینفعان بازار سرمایه، این سامانه از منظر تکالیف قانونی مقرر برای بازیگران بازار سرمایه علی الخصوص ناشران نیز حائز اهمیت و قابل بررسی است و برای مثال در خصوص سهام عدالت، مطابق بند ۳ صورتجلسه شورای عالی بورس ۱۲ اسفند ۹۹، بند یک صورتجلسه شورای عالی بورس ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ و بند ۲ صورتجلسه شورای عالی بورس ۱۵ تیر ۱۴۰۰، شرکت های سرمایه گذاری استانی مکلف به برگزاری مجامع عمومی خود از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی و زیرساخت الکترونیک فراهم شده از سوی آن شرکت است.

همچنین به استناد بند ۴ صورتجلسه شورای عالی بورس ۱۲ اسفند ۹۹و بند ۲ صورتجلسه شورای عالی بورس۱۳ بهمن ۱۴۰۰، برای تسریع در تقسیم سود سهام عدالت متعلق به مشمولین سهام عدالت اعم از روش مستقیم و غیر مستقیم، سود تعلق گرفته توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی بین سهامداران، توزیع می شود.

یاری تصریح کرد : در صورت تخلف ناشرین از مصوبات بالا، مطابق قوانین و مقررات مربوطه نظیر دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در فرابورس ایران و... با ناشر متخلف برخورد و ضمانت اجراهای مقرر در دستورالعمل های مذکور اعمال می شود همچنین از آن جا که ذینفع تکالیف مقرر برای ناشران، سهامداران آن شرکت می باشند، کلیه سهامداران اعم از حقیقی و حقوقی باید متقابلاً جهت استفاده از امکان فراهم شده به منظور تسهیل امور سهامداران و تحقق اصل شفافیت امور مرتبط با شرکت های ناشر، در سجام ثبت نام کنند و در غیر این صورت از بهره مندی از امکان پیش بینی شده و حقوق سهامداری خویش محروم می شوند.

وی اضافه کرد : با توجه به اهمیت و ضرورت اجرای قانون بودجه سالانه کشور و با توجه به نظارت های پیش بینی شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه و همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی، ناشرینی که از تکلیف قانونی مذکور تخلف کنند، ضمانت اجرای مقرر که از بعد اقتصادی و کسب و کار برای شرکت های ناشر بسیار خطیر و تعیین کننده است، اعمال می شود.

به گزارش سنا، معاون حقوقی سمات در پایان اظهار داشت : از زاویه دیگر نیز چنانچه سهامداران نسبت به ثبت نام در سجام اقدام نکنند، توزیع و واریز سود توسط این شرکت به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات سهامداران امکان پذیر نیست و عملاً دارنده سهام از حقوق سهامداری خویش محروم می شود یا سود متعلقه را با تاخیر دریافت می کند که براین اساس، به منظور التزام به قوانین و مقررات و احتراز از اعمال ضمانت اجراهای مقرر که برای متخلفین از قوانین وضع شده، کلیه اقدامات مقتضی جهت ثبت نام در سامانه سجام از سوی ناشران و سهامداران صورت پذیرد.

کد خبر 455618

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • اخبار جدید سهام عدالت

    اخبار جدید سهام عدالت

    سهام عدالت در هفته دوم تیرماه با کاهش ارزش روبه رو شد تا نسبت به دوران اوج بازار سرمایه در سال ۹۹، افت ۵۵ درصدی را داشته باشد.

  •  چند میلیون سهامدار عدالت، شماره شبا ندادند

    چند میلیون سهامدار عدالت، شماره شبا ندادند

    معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: تاکنون از قریب به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از سهامداران سهام عدالت، اطلاعات معتبر به ویژه شماره شبای معتبر نداریم تا بتوانیم سودی برایشان واریز کنیم.

  • بررسی کارکرد قوانین مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه 

    بررسی کارکرد قوانین مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه 

    قوانین و آیین نامه نامه پیشگیری از پولشویی در بازار سرمایه آیا بازدارنده هستند و اینکه راهکار پبشنهادی برای پیشگیری از شکل گیری چنین جرایمی چیست ؟

  • کدام کارت به کارت مالیات دارد؟

    کدام کارت به کارت مالیات دارد؟

    اگر نگران پرونده مالیاتی تان هستید یا می‌خواهید بدانید در چه صورتی کارت به کارت‌های شما مشمول مالیات می‌شود، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

  • مبلغ واریز سود سهام عدالت اعلام شد

    مبلغ واریز سود سهام عدالت اعلام شد

    شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: سود سهام ۱۱ شرکت که شامل بیش از یک میلیون و ۲۴۳ هزار سهامدار می شود در پایان هفته اول تیر ماه سال جاری از طریق اطلاعات سامانه سجام پرداخت شد.

  • چطور اطلاعات سهام عدالت سرقت می شوند؟

    چطور اطلاعات سهام عدالت سرقت می شوند؟

    مدیر امنیت اطلاعات سپرده گذاری مرکزی گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای واریز سود سهام عدالت پیامکی ارسال نمی‌کند.

  • چه کسانی هنوز سود سهام عدالت نگرفتند؟

    چه کسانی هنوز سود سهام عدالت نگرفتند؟

    از میان مشمولان سهام عدالت حدود دو میلیون نفر هستند که هنوز شماره شبای خود برای دریافت سود سهام عدالت سال‌های گذشته را ثبت نکرده‌اند و طبق آخرین اخبار اگر این افراد می خواهند سودهای رسوب شده را دریافت کنند فقط تا پایان روز جمعه برای ثبت اطلاعات خود فرصت دارند.

  • ۴۰۰ میلیارد تومان در جیب ۳ میلیون سهامدار

    ۴۰۰ میلیارد تومان در جیب ۳ میلیون سهامدار

    شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اعلام کرد: از ابتدای سال تا پایان خرداد ۱۴۰۱، سود سنواتی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار سهامدار به مبلغ بیش از ۴ هزار میلیارد ریال، از ۴۴ شرکت دریافت و به حساب مردم واریز شده است.

  • رمز و راز سهام عدالت برای جاماندگان

    رمز و راز سهام عدالت برای جاماندگان

    افراد با راه‌اندازی سایت‌های جعلی، اقدام به فیشینگ می‌کنند و اشخاص را به سایت مشابه هدایت و به هر شکلی مجاب می‌کنند که اطلاعات بانکی خود را ارائه دهند در صورت مواجهه با چنین مواردی با سامانه ۱۵۶۹ تماس بگیرند.

  • هفته حساس بورس تهران

    هفته حساس بورس تهران

    یک هفته دیگر با افت قیمت سهام سپری شد و در حالی بورسی‌ها به استقبال حساس‌ترین هفته تیرماه می‌روند که بر اساس یک سنت نانوشته، شاهد ترافیک گزارش‌دهی بنگاه‌ها درباره عملکرد فصل بهار خواهیم بود. رویدادی که می‌تواند تصویری شفاف‌تر برای اخذ تصمیمات سرمایه‌گذاری به فعالان بازار ارائه دهد و شاید راه‌گریزی از اصلاح بیشتر قیمت‌ها باشد.

  • ۳ مصوبه هیات مدیره سازمان بورس برای شرکت‌های کارگزاری

    ۳ مصوبه هیات مدیره سازمان بورس برای شرکت‌های کارگزاری

    تمدید فرصت یک ساله تطبیق شرکت‌های کارگزاری با استانداردهای موضوع دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری، تمدید اعتبار مجوزهای فعالیت شرکت‌های کارگزاری و اعطای مجوز ۵ ساله فعالیت به شرکت‌های کارگزاری در صورت احراز استانداردهای موضوع دستورالعمل، سه محوری است که در هیات مدیره سازمان به تصویب رسید که به زودی به شرکت‌های کارگزاری ابلاغ خواهد شد.

  • دریافت کنندگان سود سهام عدالت مشخص شدند

    دریافت کنندگان سود سهام عدالت مشخص شدند

    معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: سود سهام عدالت سهامدارانی که قبلاً دریافت نکرده و شماره حساب جدید در سجام اعلام کرده‌اند، از روز شنبه واریز می‌شود.

  • لوکس نشین ها زیربار مالیات نمی روند

    لوکس نشین ها زیربار مالیات نمی روند

    مالیات از خانه و خودروهای لوکس پایه‌های جدیدی در نظام مالیاتی ایران هستند که در این زمینه، انتقاداتی از پایین بودن نرخ‌های تعیین شده تا کند بودن روند اخذ مالیات به این دو پایه و سازمان امور مالیاتی مطرح شده است.

  • واریز سومین مرحله سود سهام عدالت

    واریز سومین مرحله سود سهام عدالت

    مدیر فنی شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت:بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از سهامداران عدالت وجود دارند که سپرده گذاری برای واریز سود شماره شبای معتبر از آن‌ها ندارد.

  • ارائه خدمات متنوع به همراه تخفیف بهمن موتور در طرح تابستان ۱۴۰۱

    ارائه خدمات متنوع به همراه تخفیف بهمن موتور در طرح تابستان ۱۴۰۱

    شرکت بهمن موتور طرح خدمات پس از فروش با عنوان "طرح تابستان ۱۴۰۱" را با هدف ارائه خدمات مطلوب در راستای ارتقاء سطح رضایت مشتریان برگزار می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =