کشور نیاز به استفاه از آب غیرمتعارف دارد

یک کارشناس حوزه آب گفت: کلا کشور نیاز به استفاه از آب غیرمتعارف دارد، بنابراین از اکنون باید به این سمت حرکت کنیم. باید تصفیه فاضلاب، استفاده از پساب برای کشاورزی و کشت گیاهان شورپسند یا شیرین‌سازی آب دریا در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش صدای بورس، مهدی قمشی با اشاره به تداوم خشکسالی در کشور اظهار داشت: ما همچنان باید فرض کنیم که بارندگی نداریم و با ذخیره و آوردهای حداقلی رودخانه‌ها، آب را مدیریت کنیم. بعبارت دیگر از نظر هیدرولوژیکی منابع آب در کشور را باید تا اواسط آذرماه مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون وضعیت منابع آب خصوصا در استان خوزستان و جنوب غرب کشور در شرایط بسیار بحرانی است، افزود: حوضه کرخه وضعیت خوبی ندارد و اوضاع بحرانی است و با توجه به اینکه این حوضه آب حدود ۸ استان را تامین می‌کند، نگرانی‌ها به مراتب بیشتر است. همین موضوع باعث شده فعلا شرب، بهداشت و صنعت در اولویت باشند و کشاورزی در صورت امکان و اجازه منابع آبی صورت گیرد تا تامین آب شرب، بهداشت و تالاب‌ها بغرنج نشود.


بیشتر بخوانید :آب دریاچه ارومیه کم شد


این کارشناس حوزه آب در ادامه با تاکید بر لزوم استفاده از آب غیرمتعاوف بعنوان یک راهکار جهت عبور از شرایط بحران آبی گفت: کلا کشور نیاز به استفاه از آب غیرمتعارف دارد، بنابراین از اکنون باید به این سمت حرکت کنیم، باید تصفیه فاضلاب، استفاده از پساب برای کشاورزی و کشت گیاهان شورپسند یا شیرین‌سازی آب دریا در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایلنا- وی خاطرنشان کرد: کشور ما در شرایط نرمال هم کمبود آب دارد، بخش‌های مصرف زیادی روی منابع آبی تعریف کردیم و منابع متوسط هم پاسخگوی این حجم از نیاز نیست، بنابراین باید به سمتی برویم که از آب‌های غیرمتعارف استفاده کنیم و ضمن اینکه باید گفت قائدتا به صرفه نیست که از آب‌های غیرمتعارف در بخش کشاورزی بکار برده شود.

کد خبر 455081

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • هشدار شرکت آب و فاضلاب تهران درباره مصرف آب

    هشدار شرکت آب و فاضلاب تهران درباره مصرف آب

    شرکت آب و فاضلاب استان تهران با ارسال پیامک نسبت به ضرورت مدیریت مصرف آب هشدار داد.

  • زیاد مصرف نکنید، آب زیرزمینی هم نداریم

    زیاد مصرف نکنید، آب زیرزمینی هم نداریم

    کسری منابع آب زیرزمینی در ۴۳ سال اخیر نشان می‌دهد از سال ۵۷ تقریبا مقدار تخلیه آب زیرزمینی از تغذیه بیشتر بوده و از حجم سفره‌ها و ذخیره استاتیک کم شده و هر سال کسری مخزن داشته‌ایم. در این مدت بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد متر مکعب ذخایر استاتیکی را که از قبل جمع شده بود برداشت کرده و به سمت تولید بردیم.

  • رهاسازی آب در دریاچه ارومیه به زودی انجام می‌شود

    رهاسازی آب در دریاچه ارومیه به زودی انجام می‌شود

    سخنگوی صنعت آب گفت: امسال یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب آب از سدها و جریانات طبیعی وارد دریاچه ارومیه شده و به زودی یک رهاسازی مجدد در این حوزه صورت خواهد گرفت.

  • بحران آب در راه است/مخازن ۳ برابری عراق و ترکیه روی دجله

    بحران آب در راه است/مخازن ۳ برابری عراق و ترکیه روی دجله

    سخنگوی صنعت آب گفت: آورد دجله حدود ۴۳ میلیارد متر مکعب است اما ۳ برابر این آورد یعنی حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب مخزن برای اهداف ذخیره‌سازی آب به خصوص از سوی ترکیه و عراق ایجاد شده است، آورد فرات هم حدود ۳۰ تا ۳۴ میلیارد متر مکعب است که ۵ برابر آن یعنی حدود ۱۷۰ میلیارد متر مکعب بارگذاری مخزن اتفاق افتاده است.

  • آب فروشی در وزارت نیرو

    آب فروشی در وزارت نیرو

    مشاور اتاق اصناف کشاورزی می‌گوید سالهاست که آب به شکل کالا دیده شده نه منابع تجدیدپذیر و با اقدامات انجام شده در این سالها می‌توان گفت که وزارت نیرو به جای مدیریت آب، آب‌فروشی می‌کند.

  •  ۹۲درصد آب تجدیدپذیر کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود

     ۹۲درصد آب تجدیدپذیر کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود

    معاون نظارت و بهره برداری شرکت آبفای کشور گفت: حدود ۹۲ درصد آب تجدیدپذیر کشور در حوزه کشاورزی، ۶ تا ۷ درصد در حوزه آب شرب و مابقی به سایر مصارف اختصاص دارد.

  •  استخرهای لاکچری بلای جان آبی شده‌اند

    استخرهای لاکچری بلای جان آبی شده‌اند

    در شرایطی که حجم آب سدهای تهران نسبت به پارسال ۱۹ درصد کاهش بافته اما پرشدن استخرهای لاکچری بلای جان آبی شده‌اند که یارانه به آن تعلق گرفته و این ظلمی مضاعف به سایر مردم است.

  • کاهش ۷۰ درصدی مصرف زعفران در داخل کشور

    کاهش ۷۰ درصدی مصرف زعفران در داخل کشور

    نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به افزایش قیمت زعفران در ماه های اخیر، میزان مصرف زعفران ۷۰ درصد کاهش یافته است.

  • چرا صادرات آب‌های بسته‌بندی آب رفت

    چرا صادرات آب‌های بسته‌بندی آب رفت

    دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با بیان اینکه در یک دهه گذشته صادرات آب‌های بسته‌بندی همواره نزولی بوده، دلایل این وضعیت را برشمرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =