انتقاد توئیتری همتی از عملکرد پولی دولت سیزدهم

پایه پولی ایران ۵.۲ درصد رشد داشته و به رکورد دوازده ماهه رسیده است. این موضوع در حالی رخ داده که رشد ماهانه نقدینگی در ماه قبل منفی شده بود. همین موضوع سبب شد تا همتی در توئیت جدیدی از وضعیت خطر آفرین متغیرهای کلان پرده برداری کند.

به گزارش صدای بورس،عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی در توئیت اخیر خود به تغییرات متغیرهای کلان اقتصادی اشاره کرد.

وی در این رابطه در توئیتی نوشت: بعداز دو روز تبلیغات وسیع دولت مبنی براینکه براثر سیاستهای پولی ومالی دولت سیزدهم بعد از ۹سال روند نقدینگی درفروردین منفی شده است (۰/۲- درصد)، گزارش امروز بانک مرکزی درمورد متغیرهای پولی از رشد ۵/۲+ درصدی پایه پولی و ۲/۵+ درصدی نقدینگی صرفاً در ماه اردیبهشت خبر می دهد.

در همین رابطه بانک مرکزی در گزارش اخیر خود در رابطه با متغیرهای کلان اقتصادی اعلام کرد نقدینگی ایران در اردیبهشت ماه با ۲.۳ درصد رشد به ۴ هزار و ۹۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این در حالی است که در فروردین ۱۴۰۱ رشد ماهانه نقدینگی کمتر از صفر بوده و بعد از ۹ سال منفی شده بود.

تغییرات پایه پولی نیز در این مدت نشان می دهد پس از آن که این شاخص در فروردین ماه ۱.۳ درصد افزایش پیدا کرده بود در دومین ماه امسال ۵.۱۶ درصد افزایش پیدا کرده و در نهایت به ۶۴۳ هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان رسید. این بیشترین رشد ماهانه پایه پولی در دوازده ماه اخیر بوده است.

به عقیده بسیاری از اقتصاددانان رشد این شاخص در کشور می تواند منجر به افزایش تورم شده و کاهش رفاه اقتصادی را به همراه داشته باشد.

بانک مرکزی

کد خبر 455039

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =