بازار بدهی فرابورس کشش ۶۰۰ همت را دارد؟

حمیدرضا جیهانی، نایب ‌رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان فراز به این پرسش پاسخ می‌دهد.

به گزارش صدای بورس؛ دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ برنامه‌ای وضع کرده که براساس آن سود ‌سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی مشمول مالیات می‌شود. پیش از این فعالان بازار تاکید داشتند که بازار پول نباید رقیب بازار سرمایه باشد. این گروه معتقد بودند با سوددهی ۲۰ تا ۲۱ درصدی و حتی ۲۸ درصدی در سال‌های گذشته چرا نقدینگی به جای بخش واقعی اقتصاد باید وارد سیستم بانکی شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، حدود ۱۵۰۰ همت سپرده‌ حقوقی در سیستم بانکی وجود داردکه این سپرده‌ها اکثرا در بخش سپرده‌های بلندمدت و با نرخ سود ۲۱ تا ۲۲ درصد است. همین موضوع باعث شد تا معافیت مالیاتی سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی حذف و نقدینگی از بازار پول به سمت بازار سرمایه هدایت شود. با این اقدام نرخ موثر دریافتی شرکت‌ها حدود ۱۵ درصد می‌شود. در بازار سرمایه صندوقی به نام صندوق درآمد ثابت وجود دارد که در بدبینانه‌ترین حالت بیش از ۱۷ تا ۱۸ درصد سود پرداخت نمی‌کند بنابراین ‌زمانی که سپرده از بازار پول خارج شود چند مقصد احتمالی خواهد داشت؛ مقصد اول، بخش واقعی اقتصاد و ورود به طرح‌های توسعه‌ای است که به انباشت سرمایه‌گذاری در کشور کمک می‌کند اما شرکت‌ها در زمان بلندمدتی به این جمع‌بندی می‌رسند، بنابراین مقصد اول منتفی است.


بیشتر بخوایند: مالیات ستانی از سود سپرده حقوقی‌ها و چند نکته کلیدی


موضوع بعدی که باید به آن اشاره کرد هم اینکه ۶۰۰ همتی که در قالب اوراق بدهی خواهد بود، به دلیل پائین بودن عمق بازار اوراق بدهی، موجب افزایش نرخ اوراق و کاهش نرخ سود آنها می‌شود. در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۰ همت، اوراق بدهی منتشر شد که حدود ۱۲۰ همت برای دولت و حدود ۲۰همت برای بخش غیردولتی بود و در بودجه عدد بالاتری پیش‌بینی شد. در سال ۱۴۰۱ به همین میزان نیز انتشار اوراق بدهی دولتی پیش‌بینی نشده است بنابراین بازاری برای آن نخواهیم داشت و این موضوع منجر به افزایش قیمت اوراق و کاهش نرخ سود می‌شود که جذابیتی نخواهد داشت. بخش آخر که بخش کلیدی است و باید بیشتر به آن پرداخته شود این است که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ همت از پولی که قرار است از بازار پول به سمت بازار سرمایه حرکت کند، وارد صندوق‌های سهامی می‌شود که این موضوع می‌تواند ریسک و چالش بزرگی برای بازار سرمایه باشد. در سال ۹۹ با ورود حدود ۱۰۰ همت به بازار سرمایه جهش بزرگی ایجاد شد حال اگر عددی قریب به ۱۵۰ حداقل ۲۰۰ و شاید ۲۵۰ همت وارد بازار سرمایه شود، قطعا بازار وارد فضایی غیرمنتظره‌ همراه با جهش بزرگتری روبه‌رو خواهد کرد.

کد خبر 452546

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =