درآمد یک‌ساله «مالیات بر لوکس‌ها» و «مالیات بر خانه‌خالی» معادل ۴۰مترمربع آپارتمان

گزارش مکتوب سازمان امور مالیاتی، ضمن تشریح اهداف قانون‌گذار از «مالیات بر املاک لوکس و خانه‌های خالی» نشان می‌دهد تاکنون ۱۱هزار و ۲۴۵فقره «ملک لوکس» و ۴۹۶هزار و ۹۴۶ «خانه خالی» مشمول پرداخت مالیات به میزان کل ۴هزار و ۳۲۱میلیارد تومان شده‌اند که حدود ۲/ ۱میلیارد تومان وصول شده است.

به گزارش صدای بورس، مبلغ کل وصولی دو مالیات ملکی در سال۱۴۰۰ اعلام شد.

سازمان امور مالیاتی با ارائه یک توضیح رسمی درباره کارنامه یک‌ساله «مالیات بر املاک لوکس» و «مالیات بر خانه خالی»، ضمن تشریح دو هدف قانون‌گذار از تعریف مالیات‌های مسکن، میزان وصولی این دو مالیات طی یکسال اخیر را اعلام کرد. گزارشی که سازمان امور مالیاتی در این باره تهیه کرده، پاسخی است به گزارش مورخ ۵ تیر ماه امسال «دنیای‌اقتصاد» که با عنوان «تور خالی مالیات بر لوکس‌ها» به چاپ رسید.

درآمد ۲۷‌میلیون تومانی از محل اخذ مالیات از خانه‌های لوکس برای دو ماه اول سال‌جاری به معنای ناکامی در سیاست مالیاتی بخش مسکن است چرا که این میزان عایدی مالیاتی از املاک لوکس با توجه به «حداقل حجم فروش قطعی املاک لوکس (خانه‌های مشمول این مالیات) در دو ماه اول ۱۴۰۱» به معنای اعمال قانون بر تنها ۲‌درصد از املاک لوکس است. این سازمان اما در توضیحی که در پاسخ به گزارش «دنیای‌اقتصاد» به روزنامه ارائه کرده است، بر این نکته تاکید کرده است که اطلاعات آماری در آن گزارش - منظور اطلاعاتی است که «ایسنا» آنها را در تاریخ سوم تیر ماه با کد خبر ۱۴۰۱۰۴۰۳۰۱۴۳۹ منتشر کرد- محل ابهام و ایراد است.

تحلیل کارنامه؛ ۰۲/ ۰‌درصد وصول شد

بررسی‌ها درباره گزارش رسمی سازمان امور مالیاتی که به تشریح میزان درآمد وصولی از مالیات بر املاک لوکس و مالیات بر خانه خالی ارائه کرده است، نشان می‌دهد از سال ۱۴۰۰ تاکنون، کل وصولی این دو مالیات ملکی معادل ۰۲/ ۰‌درصد از مجموع مالیات محاسبه شده برای املاک مشمول (شناسایی شده) بوده که رقمی بسیار پایین هم به لحاظ «جنبه درآمدی برای دولت» و هم «جنبه تنظیم‌گری بازار» است. پیش‌تر، «دنیای‌اقتصاد» در گزارش خود به استناد به یک آمار دیگر، این‌طور بررسی کرده بود که حداکثر ۲‌درصد از املاک لوکس در تور مالیاتی قرار گرفته‌اند. اما اکنون گزارش مکتوب سازمان امور مالیاتی می‌گوید، نسبت مجموع مالیات وصولی به دو نوع مالیات محاسبه شده، از این رقم هم کمتر است. درباره بیلان یکساله مالیات‌های ملکی دو نکته کلیدی قابل تامل و بررسی برای سیاستگذار است.

نکته اول، مغایرت تشخیص متولی مسکن با تحلیل متولی مالیاتی: سازمان امور مالیاتی در این گزارش از دو بعد اثرگذاری مالیات‌های ملکی که شامل «تامین مالی دولت» و «تنظیم‌گری بازار مسکن» است صحبت می‌کند اما در ادامه تحلیل خود، می‌گوید موضوع سوداگری مسکن که به شکل نگهداری مسکن با هدف ایجاد کمبود عرضه در بازار و انتفاع از افزایش قیمت اتفاق می‌افتد ربطی به خانه‌های لوکس ندارد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد در مجموعه دولت و مراجع قانون‌گذاری، هنوز اجماع یا تحلیل یکدست و جامعی درباره «هدف نهایی از تعریف مالیات بر املاک لوکس» شکل نگرفته است. از طرفی، تعداد املاک لوکس مشمول این نوع مالیات در سال ۱۴۰۰ به میزان کمتر از ۱۱‌هزار فقره ملک اعلام شده است. این در حالی است که آمارهای مربوط به تعداد واحدهای مسکونی موجود در منطقه یک تهران در سامانه داده‌نمای شهرداری - فقط شهر تهران و بدون احتساب املاک لوکس و گران‌قیمت سایر شهرهای کشور- حکایت از آن دارد که چیزی در حدود حداقل ۳۰ تا ۴۰‌هزار واحد مسکونی (فقط آپارتمان منهای زمین‌ها و باغات) وجود دارد که می‌تواند مشمول مالیات سالانه بر املاک لوکس شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، نکته دوم، وصولی مالیات به میزان «کمتر از یک آپارتمان ۵۰ مترمربعی»: گزارش سازمان مالیاتی نشان می‌دهد، در سال ۱۴۰۰ و دو ماه اول امسال، در مجموع معادل یک‌میلیارد و ۱۶۸‌میلیون تومان «مالیات بر املاک لوکس» و «مالیات بر خانه خالی» اخذ (وصول) شده است. این میزان وصولی از کل ۴‌هزار و ۳۲۱‌میلیارد تومان مالیات محاسبه‌شده بوده است. رقم وصولی با توجه به میانگین قیمت مسکن در تهران معادل ۴۰ مترمربع آپارتمان در پایتخت است که به لحاظ ارزش بازار ملک، رقم بسیار نازلی است.

کد خبر 454644

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • فرار مالیاتی با کارتخوان های فاقد پرونده مالیاتی

    فرار مالیاتی با کارتخوان های فاقد پرونده مالیاتی

    در حال حاضر نزدیک به ۱۴ میلیون دستگاه pos در کشور فعال است، این در حالی است که در سال گذشته بنا بر اظهارات مسئولان سازمان امور مالیاتی، ۳.۵ میلیون اظهارنامه به این سازمان ارائه شده است.

  • خبر مهم برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در تهران

    خبر مهم برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در تهران

    مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: در شهرهای جدید استان تهران ظرفیت سازی جدید برای ثبت نام نهضت ملی مسکن ایجاد شده است.

  •  وزارت اقتصاد و ایران‌خودرو به جنگ پولشویی می‌روند

    وزارت اقتصاد و ایران‌خودرو به جنگ پولشویی می‌روند

    سرپرست مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد در نشست با مدیر عامل ایران خودرو در خصوص بازنگری به منظور توسعه و ارتقای زیرساخت‌های مورد نیاز در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در این گروه صنعتی توافق کرد.

  • سفته‌بازی عامل افزایش قیمت اوراق مسکن

    سفته‌بازی عامل افزایش قیمت اوراق مسکن

    یکی از مشکلات متقاضیان تسهیلات خرید مسکن، گرانی اوراق این تسهیلات است، در این باره کارشناسان، «سفته‌بازی» را به عنوان مهمترین دلیل افزایش قیمت اوراق مسکن می‌دانند.

  • چه خبر از قیمت موبایل در بازار؟

    چه خبر از قیمت موبایل در بازار؟

    درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی گفت: در زمان کرونا خیلی از ادارات و مدارس دورکاری داشتند، در نتیجه درخواست برای خرید گوشی بیشتر بود. اگر چه در شرایط فعلی درخواست کمتر شده است اما جزو سبد خانوار محسوب می‌شود.

  • اجاره ۲ میلیونی برای زندگی در اصطبل

    اجاره ۲ میلیونی برای زندگی در اصطبل

    هشت سال داشت که برای برداشتن آب از آب‌بند غرق شد. این حکایت یکی از ده‌ها کودکی است که در اصطبل و گاوداری زندگی می‌کنند. نه آب دارند نه برق. جایی که تا مرکز شهر اصفهان کمتر از ۱۰ دقیقه فاصله دارد. اینجا ارزان‌ترین سرپناهی است که پیدا کرده‌اند. اما همین اصطبل و گاوداری هم ۱۰ تا ۱۵ میلیون رهن می‌خواهد و ۱٫۵ تا دو میلیون تومان اجاره.

  • ارزانترین و گرانترین مناطق تهران

    ارزانترین و گرانترین مناطق تهران

    متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۸ تهران در حال حاضر ۱۹ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان است و این منطقه ارزان ترین منطقه تهران به لحاظ قیمت مسکن محسوب می شود.

  • سخنگوی دولت: افزایش قیمت زمین باقیمانده از دولت قبل است

    سخنگوی دولت: افزایش قیمت زمین باقیمانده از دولت قبل است

    سخنگوی دولت با تاکید بر اعلام گزارش ماهانه پیشرفت نهضت ملی مسکن، گفت: عوامل ایجاد افزایش اجاره‌بها مثل کاهش عرضه مسکن، افزایش قیمت زمین و... باقیمانده از دولت قبل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =