دلایل محدودیت در ارسال سفارشات اعلام شد

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس درباره توقف دیروز نماد سیمان آبیک و به دلیل محدودیت در تعداد شمارنده سفارش های بیش از میلیون، توضیح داد.

به گزارش صدای بورس، روح‌الله دهقان درباره توقف دیروز نماد سیمان آبیک توسط بورس و به دلیل محدودیت در تعداد شمارنده سفارش ‌(حداکثر ۶ رقم) در سامانه معاملات ، گفت: این رویه در گذشته هم بوده و به بورس و فرابورس هم اعلام شده که تعداد سفارش های یک نماد در یک روز معاملاتی نباید از یک میلیون بیشتر باشد و قبل از رسیدن به این عدد ، نماد شرکت باید بسته تا از اختلال سامانه جلوگیری شود.

وی افزود: این محدودیت اسمی سامانه معاملات و عدم توانایی در حمل شمارنده بیش از ۶ رقم از جمله مشخصات شناسامه ای بوده و مربوط به سال ۸۴ و زمان راه اندازی بوده و از جمله متغیرهای بنیادی بشمار می رود که طی سال های گذشته با وجود بروز رسانی چند بار به هیچ عنوان امکان تغییر در افزایش ظرفیت اسمی سامانه وجود ندارد و حتی در صورت تلاش با ریسک بسیار زیاد، ممکن است کل سامانه مختل شود .

این مقام مسئول ادامه داد: تا قبل از اعلام رویه توقف نماد دارای بیش از یک میلیون سفارش و چند روز بعد از عرضه اولیه سهام شرکت ها، ارسال سفارش های سنگین و یکی دو میلیونی منجر به اختلال سامانه و سپس انجام داد و ستد بعد از پایان معاملات می شد اما با هدف جلوگیری از این مشکل ، تصمیم گرفته شد برای مواردی مانند "سابیک" که حجم سفارش ها به ۹۶۱ هزار مورد رسید (با آمار خرید حدود دو میلیون سهامداردر روز عرضه اولیه) و کل سامانه مختل نشود ، نماد توقف و انجام معامله به روز کاری بعد موکول شود.


بیشتر بخوانید: پروژه محورها سرعت می‌گیرند/ سرمایه‌گذاری در ۵ معدن جدید


دهقان گفت: هر چند سامانه معاملات فعلی جوابگوی نیازهای موجود بازار سرمایه است اما امکان تغییر چارچوب های اصلی نبوده و باید سامانه های جدید و استاندارد وجود داشته باشد تا بورس ایران با بکاری گیری ابزارهای مشتقه ، سرمایه گذاران مایل به فعالیت در بازارهای مالی خارجی را جذب کند و توسعه یابد.

به گزارش بورس پرس، وی ادامه داد: سامانه بومی معاملات هم جای خود می تواند قابل استفاده باشد اما به دلیل نیاز به دانش مالی و معاملاتی و استفاده از استانداردهای متعدد و قوانین باید سامانه استاندارد جایگزین شود. چرا که در بازارهای مالی دنیا ثابت شده سامانه های جدید، بازار و دانش را می سازند.

کد خبر 452680

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • جای خالی را درست پر کنید / از تجربه های جهانی استفاده کنید

    جای خالی را درست پر کنید / از تجربه های جهانی استفاده کنید

    پیش‌بینی روند متغیرهای کلان اقتصادی، از جمله نرخ بهره، نرخ ارز، بیکاری، تورم و ...، در زیرمجموعه تجزیه و تحلیل ریسک‌های سیستماتیک برای تشکیل ماتریس SWOT صنایع مختلف و تصمیم‌گیری برای آینده این صنایع در سایه ریسک‌های پیش‌رو، نیازمند بانک داده متمرکز از این متغیرها در طول سالیان گذشته است.

  •  عرضه اولیه " کایزد " چهارشنبه این هفته+ جزئیات

    اختصاصی صدای بورس

    عرضه اولیه " کایزد " چهارشنبه این هفته+ جزئیات

    ۱۰ درصد سهام شرکت فرانسوز یزد به روش حراج این چهارشنبه این هفته عرضه می‌شود.

  • برگزاری چهاردهمین نمایشگاه صنعت مالی با محوریت وزارت اقتصاد

    برگزاری چهاردهمین نمایشگاه صنعت مالی با محوریت وزارت اقتصاد

    سومین جلسه سیاستگذاری چهاردهمین نمایشگاه صنعت مالی کشور (بورس، بانک و بیمه) در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد و اعضا با برگزاری بزرگترین رویداد مالی کشور در هفته اول مردادماه موافقت کردند.

  • لحظه به لحظه با بازار یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱

    لحظه به لحظه با بازار یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱

    معاملات بورس در اولین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت افت ۱۱هزار واحدی در محدوده یک ‌میلیون و ۵۵۳هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم وزن و شاخص فرابورس به ترتیب ۴۲۵۲واحد و ۹۰واحد افت داشتند. طی جریان این معاملات بازار سرمایه، نمادهای «فولاد»، «خودرو»، «رمپنا»، «فارس»، «کچاد»، «شستا» بیشترین تاثیر منفی و نماد «شپنا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. این روزها بازار سرمایه فاز احیای برجام دارد و زمانی که خبر منفی درخصوص این مذاکرات می‌آید، در کوتاه‌مدت بازار را منفی می‌کند. از این رو به نظر می رسد معاملات فردا نیز با عرضه سهامداران و همچنین خروج نقدینگی همراه شود. اما اگر اخبار مثبتی به بازار مخابره شود یا حمایت‌های عملی از بازار صورت بگیرد انتظار می‌رود معاملات به روند مطلوب خود بازگردند.

  • سبدهای پیشنهادی هفته دوم خرداد ماه

    سبدهای پیشنهادی هفته دوم خرداد ماه

    ۸ مجموعه فعال در حوزه بازار سرمایه سبد پیشنهادی خود را برای هفته دوم خرداد ماه ارایه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =