۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
آمادگی برای گران کردن نان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی زنجان گفت: بنا نداریم قیمت نان را تا پایان سال جاری تغییر دهیم و نان با همان نرخ سابق عرضه می‌شود قیمت نان لواش در زنجان ۳۵۰ تومان، نان بربری ۱۱۰۰ تومان و نان سنگک ۱۵۰۰ تومان خواهد ماند و اجرای این طرح افزایش قیمت را به دنبال نخواد داشت البته نرخ نان ممکن است بنا به نرخ تورم در سال‌ آینده تغییر کند.

به گزارش صدای بورس، بعد از آزادسازی یارانه آرد صنف و صنعت، آزادسازی یارانه آرد دیگر نانوایان که آرد دولتی دریافت می‌کردند مطرح شد از این‌رو مسئولان مربوط تصمیم گرفتند برای آزمون و خطا این طرح نخست آن را در استان‌های زنجان سپس در قزوین عملیاتی کنند. به نظر می‌رسد افزایش قیمت نان با آزاد شدن نرخ آرد، بیش از هر موضوع دیگر اجرای این طرح را تعویق انداخته است از این‌رو مسئولان به اصطلاح دست به عصا این طرح را در شهرهای پایلوت عملیاتی می‌کنند.

ذبیح الله زمانی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی زنجان، با بیان اینکه طرح سهمیه بندی کردن آرد در زنجان نهایی نشده است و به ‌صورت پایلوت اجرا می‌شود، گفت: ماهیانه حدود ۱۰ هزار تن آرد در نانوایان استان زنجان توزیع می‌شود و این روال نیز همچنان ادامه دارد چراکه هنوز نرخ جدید گندم و آرد برای این واحدها ابلاغ نشده است.

وی شرکت غله و خدمات بازرگانی را متولی تامین غله گندم و آرد استان معرفی کرد و افزود: تامین زیرساخت‌های اجرای این طرح به عهده استانداری‌هاست و دستگاه‌های مربوط آن را دنبال می‌کنند. در سیستم هوشمندسازی دستگاه‌های کارت خوان قیمت انواع نان‌ها پیاده شده است در این سیستم امکان نظارت بر میزان استفاده، سهمیه‌بندی و نیاز روزانه خانوارها گنجانده شده است.

زمانی با بیان اینکه ابزارهایی برای استفاده بهینه و درست مصرف کردن آرد و نان در این طرح تعبیه شده است، تاکید کرد: این طرح ضایعات نان را با ترویج فرهنگ درست مصرف کردن به حداقل می‌رساند همچنین امکان قاچاق آرد را تقلیل می‌دهد چراکه بعد از این طرح قیمت آرد در همه واحدهای صنفی و صنعتی یکسان خواهد شد و اینگونه آرد نانوایان سنتی به نانوایان فانتزی سرازیر نمی‌شود.

وی تاکید کرد: زیرساخت‌های اجرای این طرح در حال آماده سازی و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شده‌اند چرا که نان حساسیت‌های خاص خود را دارد از این‌رو باید حساب شده در این زمینه ورود کنیم.



زمانی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما یارانه تخصیص داده شده برای نان برای خانوار کافی است؟ گفت: بنا نداریم قیمت نان را تا پایان سال جاری تغییر دهیم و نان با همان نرخ سابق عرضه می‌شود قیمت نان لواش در زنجان ۳۵۰ تومان، نان بربری ۱۱۰۰ تومان و نان سنگک ۱۵۰۰ تومان خواهد ماند و اجرای این طرح افزایش قیمت را به دنبال نخواد داشت البته نرخ نان ممکن است بنا به نرخ تورم در سال‌ آینده تغییر کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی زنجان گفت: ما به التفاوت نرخ فروش انواع نان به مردم را دولت به نانوایان پرداخت می‌کند اما تاکید می‌کنم هنوز عددی از این یارانه از سوی دولت به ما اعلام نشده است.

۶۰۰ واحد در قزوین مجهز به دستگاه کارتخوان نان شدند

همچنین در این رابطه مصیب بهرامی رئیس اتحادیه نانوایان قزوین، با بیان اینکه سهمیه بندی جدیدی برای آرد و گندم در قزوین ابلاغ نشده است، گفت: نانوایان قزوین مکلف به مجهز شدن به دستگاه‌های کارتخوان نان شده‌اند در حال حاضر حدود ۶۰۰ واحد نانوایی در قزوین مجهز به این دستگاه شدند.

به گفته وی، ۱۷۰۰ واحد نانوایی در قزوین فعال هستند که از این تعداد ۱۳۰ واحد نانوایان حجیم و نیمه حجیم هستند.

گزارش ایلنا، بهبهرامی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از نصب این کارتخوان‌ها نرخ آرد در نانوایان سنتی نیز آزاد می شود، خاطر نشان کرد: تا به امروز در این زمینه مطلبی به ما ابلاغ نشده است و به صورت شفاف از بعد نصب این دستگاه اطلاعاتی به ما نداده‌اند. نانوایان در برابر این طرح مقاومتی نکردند و روزانه به تعداد واحدهایی که مجهز به این دستگاه می‌شوند افزوده می شود.

کد خبر 452672

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    یعنی امسال 57درصد افزایش دست مزد کارگر 30درصد گرانی مایه خمیر 30هزینه بیمه تورم موجود افزایش اجاره مغازه این ها امسال تورم حساب نمیشه پس چی هست یعنی باید نانوا از کجا یک سال این هزینه ها را جبران کنه
  • کارشناس NL ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    آرد آزاد بشه نان خوب پخت می شود و ساعت کار بیشتر و بهتر بهتر بهتر بهتر 00000 اصراف نمیشه000
  • NL ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    آرد آزاد پخت بهتر اصراف کمتر
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    گندم که همون گندم هست. قانونم یکیه چرا شهر با شهر قیمت نون فرق داره
  • فاضل IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    ۳۰۰ دادید شیر قوطی شد ۲۳ یعنی ۸ تومن کشید روش روزی یک عدد میشه ۲۴۰هزاز با ۶۰ تومن هم لابد افزایش نان را باید داد بماند که با ۴۵ تومن احمدی نژاد داریم کلا سر میکنیم.
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    کارتی کردن نان طرح جالبی نیست.راه درروزیادداره.اگه نظارت برنانوایی هاوتعدادبازرسین بیشتربشن .کارایی ترهست.ونوددرصداردفروشی توسط مستاجر نانوایی رخ میدهد
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    آخه مگه نانوا آدم نیست زندگی نداره همه چی گرون شده حقوق اون ثابته پس اون نانوا چجوری زندگی کنه این دور از انصافه
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    سلام بیمه ۵۰درصدافزایش تمام هزینه‌ای جانبی ۱۰۰درصدافزایش نان به همان قیمت نانوا چگونه تامین شود
  • حسینی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    هیچ راهی بجز کیلوی کردن نان وجود ندارد. نان باید کیلوی عرضه شود. تا فساد و دست دلال بازی و پول هنگفت درآمد نره تو جیب صاحب نانوا نانوای که ماهیانه 30تا 40میلیون اجاره بها میگیره