۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲
پیش بینی قیمت روغن طی ۲ سال آینده

جنگ اوکراین اقتصاد جهان را با کسادی مواجه کرد؛ بطوریکه بازار کالاهای اساسی دچار اختلال شد. با کاهش عرضه و اعمال محدودیت‌های صادرات، بهای اکثر کالاها افزایش یافت و در این میان باتوجه به اینکه اوکراین یکی از بزرگترین تولیدکننده های دانه های روغنی در جهان محسوب می شود، پیش بینی می شود بازار در سال های پیش رو با افزایش قیمت دانه های روغنی روبرو شود.

به گزارش صدای بورس، اختلال ناشی از عرضه محصولات کشاورزی به ویژه روغن های خام خوراکی، موجب شده تا بهای این گوه کالاها به واسطه کاهش عرضه و یا صادرات و یا اثرات جایگزینی برخی روغن های خام، افزایش قابل توجهی داشته باشند.

در سال ۲۰۲۱ با مهار نسبی همه گیری کرونا و برگشت رونق به اقتصاد جهان، تقاضا برای برخی کالاهای اساسی کشاورزی افزایش یافت و بهای اکثار اقلام عمده از جمله دانه روغنی، روغن خام و کنجاله افزایش یافت. تهاجم روسیه به اوکراین موجب شد که عامل کاهش عرضه نقش مسلط را در رشد قیمت ایفا کند و ازین منشا شاهد افزایش مجدد بهای روغن های خام باشیم.


  • بیشتر بخوانید:

نرخ روغن در بخش صنعت ۶ برابر شد


براساس گزارش منتشر شده از سوی معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، انتظار می رود در سال ۲۰۲۲ میزان افزایش قیمت برای روغن نارگیل حدود ۳۴ درصد، برای روغن پالم حدود ۴۶ درصد، برای روغن سویا حدود ۳۰ درصد، برای کنجاله سویا حدود ۲۳ درصد و برای دانه های سویا نیز حدود ۲۰ درصد باشد که با توجه به افزایش قیمت‌ها در سال ۲۰۲۱ ،سطوح قیمت این کالاها در سال ۲۰۲۲ تقریبا به دو برابر ارقام سال ۲۰۲۰ خواهند رسید.

به گزارش اکو ایران، طی سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نیز با وجود انتظار افت قیمت انواع روغن خام و محصولات دیگر زنجیره تولید آن، پیش بینی می شود همچنان سطح قیمت ها بالاتر از سال ۲۰۲۰ باقی بمانند.

روغن

کد خبر 451607

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =