۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
سوت زن‌ها جایزه گرفتند

تاکنون با مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس به دو گزارشگر که ناهنجاری و تخلف دو ناشر (شرکت) بورسی را گزارش کرده بودند، مبالغ ۶۱ و ۳۰ میلیون تومان پاداش تعلق گرفت.

به گزارش صدای بورس، سرپرست اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب گفت: اداره دیده بان سلامت بازارسرمایه از اواخر سال ۱۳۹۸ شروع به کار کرده است و در ۴ حوزه ناشران، بازار، نهادهای مالی و فضای مجازی، گزارش‌های ناهنجاری را از طریق سامانه دیده بان بازارسرمایه جمع‌آوری و بررسی می‌کند.

سعید ابراهیمی افزود: دریافت گزارش مردمی این اطمینان را به فعالان بازارسرمایه می‌دهد که ارائه گزارش‌های این حوزه به سازمان، پیگیری‌ و بررسی‌های جدیتری را به دنبال داشته و نظارت همه‌گیرتری را در حوزه بازارسرمایه و خارج از سازمان بورس به دنبال خواهد داشت. در همین راستا، سازمان بورس و اوراق بهادار نیز طی اقدامی به عنوان نخستین سازمان به گزارشگران جرایم و تخلفات بازارسرمایه پاداش می‌دهد.
وی اظهار کرد: گزارش ناهنجاری در حوزه بازارسرمایه به بررسی اقداماتی مانند دستکاری قیمت، استفاده از اطلاعات نهانی و معاملات متکی بر این اطلاعات و اغوای اشخاص می پردازد؛ این گزارش‌ها همچنین در حوزه ناشران، مشکلاتی که در ارائه صورت‌های مالی توسط ناشر وجود داشته و عدم تهیه صورت‌های مالی مطابق قوانین و مقررات و استانداردهای مربوطه را بررسی می کند.

حوزه‌های گزارش‌گری ناهنجاری کدامند؟

او ادامه داد: گزارش ناهنجاری‌ها در حوزه نهادهای مالی نیز می‌تواند به اقداماتی که این نهادها برخلاف مجوزها و مقرراتی مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار انجام داده باشد، بپردازد. در حوزه فضای مجازی نیز تخلفاتی که در گروه‌ها و کانال‌های موجود در فضای مجازی از پیشنهادهای خرید و فروش اوراق بهادار و اظهار نظر راجع به روند قیمتی و ارزش اوراق بهادار گرفته تا انجام هر اقدامی بدون داشتن مجوز رسمی از سازمان بورس می تواند شامل گزارشگری ناهنجاری ها شود.


  • بیشتر بخوانید:

بانک‌ها از بازار خارج می‌شوند؟


سرپرست اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: فعالان بازارسرمایه می‌توانند از طریق سامانه dideban.seo.ir گزارش‌های ناهنجاری خود را برای این اداره ارسال کنند.
ابراهیمی بیان کرد: از ابتدای شکل‌گیری اداره دیده‌بان سلامت بازارسرمایه تاکنون گزارش‌های زیادی دریافت شده که تک تک آنها توسط کارشناسان این اداره مورد بررسی و کارشناسی دقیق قرار گرفته و اقدامات نظارتی لازم در خصوص آنها انجام خواهد شد.
او اظهار کرد: اگر این گزارش‌ها مطابق دستورالعمل‌ها و مقررات مربوطه، شرایط لازم را داشته باشد، اقدامات نظارتی از قبیل تذکرات، اقدامات اصلاحی، ارائه گزارش‌ها و اطلاعیه‌های شفاف‌سازی مربوط به آنها انجام می‌شود و در صورتی که گزارش‌های ناهنجاری جنبه متخلفانه و مجرمانه داشته باشند، گزارش‌های تخلف در این خصوص توسط کارشناسان اداره دیده بان سلامت بازارسرمایه تهیه شده و به مرجع رسیدگی به تخلفات به منظور رسیدگی‌های حقوقی ارسال می شود.

سازمان بورس به گزارشگران جرائم و تخلفات، پاداش اعطا می‌کند

سرپرست اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مطابق دستورالعمل حمایت و تشویق گزارشگران ناهنجار در بازارسرمایه به افرادی که گزارش‌های موثقی در خصوص ناهنجاری‌های بازار ارائه کنند که منجر به کشف تخلف شود، این گزارش‌ها به مراجع حقوقی ارسال و بررسی شده و در صورتیکه منجر به صدور حکم قطعی برای متخلف شود، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از مجموع جرایم قطعی با تصویب هیات مدیره سازمان بورس به عنوان پاداش گزارشگر ناهنجاری به گزارشگر (سوت زن) تعلق می گیرد.

ابراهیمی افزود: تاکنون با مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس به دو گزارشگر ناهنجاری که تخلف دو ناشر (شرکت) بورسی را گزارش کرده بودند، مبالغ ۶۱ و ۳۰ میلیون تومان پاداش تعلق گرفت. تخلفات این دو ناشر در حوزه عدم افشای فوری اطلاعات، ارائه اطلاعات خلاف واقع به سازمان بورس و عدم رعایت تشریفات و مقررات معامله اوراق بهادار و ماده ۴۲ قانون بازار اوارق بهادار بوده است.
او با تأکید بر اینکه این دو تخلف از سوی دو گزارشگر به صورت مجزا ثبت شده، تصریح کرد: هر یک از این گزارش‌ها، دو پرونده متفاوت بوده است و سازمان بورس جزو نخستین سازمان‌های کشور است که در حوزه اقتصادی به گزارشگران ناهنجاری یا همان سوت‌زنان پاداش ارائه می‌دهد. به بیانی دیگر، این سازمان با جدیت تمام به گزارشگرانی که ناهنجاری را گزارش می‌کنند و گزارش آنها به کشف تخلف می‌شود، پاداش ارائه می‌دهد.

ابراهیمی ادامه داد: براساس گزارش بازرسان رسمی تقلب، حدود ۴۰ درصد از گزارش‌های تقلبی که در دنیا کشف می‌شود توسط گزارش‌های مردمی است. دریافت گزارش مردمی و سوت‌زنی این اطمینان را به فعالان بازار سرمایه می‌دهد که ارائه گزارش‌های این حوزه به سازمان، پیگیری‌ و بررسی‌های جدی سازمان بورس را به دنبال دارد و این اطمینان خاطر را می‌دهد که نظارت همه‌گیری در حوزه بازار سرمایه و خارج از سازمان بورس وجود دارد.

هویت افشاگران تخلفات بورسی محرمانه باقی می‌ماند

او ارائه گزارش «با نام» را از جمله شروط دریافت پاداش برشمرد و اظهار کرد: براساس مقررات، از جمله شرایطی که منجر به اعطای پاداش ۱۰ تا ۳۰ درصد جرایم می‌شود، این است که گزارشگر به طور بانام در سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه ثبت‌نام کند. در این سامانه، امکان ثبت گزارش به صورت «بی‌نام» نیز وجود دارد.

سرپرست اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: به تمامی فعالان بازار سرمایه، سهامداران و گزارشگرانی که به صورت بانام به ثبت گزارش خود می‌پردازند، این اطمینان داده می‌شود که تمامی اطلاعات هویتی آنان نزد اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادا محفوظ است و هویت آن‌ها افشا نخواهد شد و در فرایند رسیدگی حقوقی که منجر به صدور رای می‌شود نیز نام گزارشگران کاملا محرمانه باقی خواهد ماند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: مطابق اختیار شورای عالی بورس اوراق بهادار به سازمان بورس، در مواقعی که برای گزارشگران مشکلی به دلیل ارائه گزارش ایجاد شود، سازمان بورس از امکان حمایت‌های حقوقی از جمله پرداخت هزینه‌های حقوقی، اخذ وکیل و سایر موارد برخوردار است و حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد.

او تأکید کرد: از تمامی فعالان بازار سرمایه خواسته می‌شود در راستای کاهش تخلفات و پیشگیری از وقوع جرم، گزارش‌هایی که مصداق ناهنجاری عمده باشد را ثبت کنند. به تمامی گزارشگران اطمینان داده می‌شود تمامی گزارش‌های ناهنجاری کاملا بررسی می‌شوند و در صورتی که مصداق تخلف باشند تا مرحله نهایی و صدور رأی قطعی تمامی مراحل با دقت بررسی و پیگیری شود.

به گزارش روابط عمومی کارگزاری بانک تجارت، ابراهیمی اظهار امیدواری کرد: امید می‌رود با اعطای پاداش به دو گزارشگر یادشده که با تازگی تصویب شده است، فرهنگ سوت‌زنی و ارسال گزارش‌های ناهنجاری به سازمان بورس گسترش یابد و گزارش‌های ناهنجاری به میزانی ثبت شوند که هم در کشف زود هنگام تخلف کمک کند و زمینه‌ساز پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار سرمایه شوند.

کد خبر 451402

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    آنهایی که سوت مسئولین را می زنند که جریمه می شوند