آشنایی با تمام گزینه‌های سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در بورس

در صورتی که زمان یا دانش کافی برای مدیریت دارایی خود نداشته باشید، روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم اعم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

به گزارش صدای بورس؛ سبدگردانی در بورس یکی از اختصاصی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به‌حساب می‌آید که نخستین گام آن با دریافت کد بورسی و انتخاب یک شرکت سبدگردان معتبر انجام می‌شود؛ این روش البته تنها گزینه روی میز برای کسانی که به سرمایه گذاری در بورس علاقه‌مند هستند، نیست! گزینه‌های متعدد دیگری هم برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که صدها هزار نفر در سراسر کشور برای کسب سود بیشتر یا حفظ ارزش سرمایه‌شان از این ابزارها استفاده می‌کنند.

حساب پس‌انداز بانکی دیگر کافی نیست!

همان‌طور که اشاره شد ابزارهای سرمایه‌گذاری متعددی در بازار سرمایه وجود دارد که هر کسی متناسب با هدفی که دارد، از آن‌ها استفاده می‌کند. برای مثال تصور کنید اگر در گذشته فردی قصد داشت خانه‌ای خریداری کند، تخمین قیمت ملک مورد نظر طی چند سال آینده چندان مشکل نبود؛ بنابراین می‌شد به سادگی و با یک برنامه‌ریزی مالی و تعهد به آن و البته صرفا با پس‌انداز، به آن هدف دست یافت. این در حالی است که امروزه به هیچ عنوان نمی‌توان برای دستیابی به اهداف مالی تنها به حساب پس‌انداز خود در بانک متکی بود. این امر دو علت اساسی دارد. نخست اینکه با ساده‌تر شدن فرایند سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف از جمله بورس، «هزینه فرصت» نگهداری سرمایه در بانک به شدت افزایش یافته است. در واقع زمانی که شما پول خود را در یک سپرده بانکی نگهداری می‌کنید، از سود سرمایه‌گذاری همان مبلغ در بورس یا بازارهای موازی چشم‌پوشی کرده‌اید. دلیل دیگر این است که امروزه نمی‌توان حساب سپرده‌ای را یافت که میزان بازدهی آن از نرخ تورم بیشتر شود؛ بنابراین زمانی که مبلغ مشخصی را در یک حساب پس‌انداز بانکی قرار می‌دهید، سود حساب شما بسیار کمتر از تورم خواهد بود و در انتهای دوره قدرت خرید شما به‌شدت کاهش می‌یابد.

لزوم برنامه‌ریزی برای آینده

برنامه‌ریزی برای دوران بازنشستگی یا آینده فرزندان نیز امروزه تا حد قابل توجهی پیچیده‌تر از گذشته شده است. نرخ فزاینده تورمی که اقتصاد ایران با آن درگیر است، باعث شده امنیت مالی افراد در جامعه نسبت به گذشته کاهش یابد و این مسئله اهمیت سرمایه‌گذاری را در دنیای مدرن بیش از پیش آشکار کرده است. اما برای دست‌یابی به اهداف،‌ برنامه‌ریزی برای آینده مالی فرزندان یا ورود به دوران بازنشستگی با خیالی آسوده چه روش‌هایی وجود دارد؟

سرمایه‌گذاری می‌تواند شرایط را تا حدی بهبود ببخشد

دریافت کد بورسی و سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس یا انتخاب روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از قبیل سبدگردانی می‌تواند تا حد مناسبی از آسیب‌های تورم بکاهد. نکته‌ای که در ارتباط با سرمایه گذاری در بورس باید در نظر بگیرید، این است که هر کدام از روش‌های سرمایه‌گذاری در این بازار، مزایا و معایبی دارد. در ادامه این مطلب هر کدام از مواردی را که به آن‌ها اشاره کردیم به طور مختصر توضیح می‌دهیم.


بیشتر بخوانید:

مثبت و منفی صندوق‌ها ۱۸ اردیبهشت


دریافت کد بورسی و سرمایه‌گذاری مستقیم

افرادی با دانش مالی و زمان کافی برای بررسی روند و نحوه عملکرد سهم‌های مختلف بازار می‌توانند پس از انتخاب بهترین کارگزاری بورس و دریافت کد بورسی نسبت به آغاز سرمایه گذاری در بورس اقدام کنند. فراموش نکنید نکاتی وجود دارد که در نظر گرفتن آن‌ها پیش از انتخاب یک کارگزاری ضروری است. به‌عنوان مثال لازم است پیش از دریافت کد بورسی در ارتباط با امکانات سامانه معاملات آنلاین کارگزاری مورد نظرتان اطلاعات کافی کسب کنید، از قابل اتکا بودن سیستم پشتیبانی کارگزاری اطمینان حاصل کنید و به صورت کلی با در نظر گرفتن مواردی از این دست بهترین کارگزاری بورس را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. به‌عنوان مثال کارگزاری فارابی با برخورداری از سیستم پشتیبانی ۲۴ ساعته طی ۷ روز هفته، سعی در پاسخ‌گویی سوالات سرمایه‌گذاران دارد.

فراموش نکنید سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس مستلزم برخورداری از میزان قابل قبولی از دانش مالی است؛ بنابراین درصورتی که به این روش از فعالیت در بورس علاقه دارید، قبل از شروع فعالیت جدی در یکی از مراکز آموزشی معتبر مانند آموزین، مرکز آموزش کارگزاری فارابی، نسبت به دریافت آموزش‌های لازم اقدام کنید.

سبدگردانی در بورس؛ سرمایه‌گذاری اختصاصی

در صورتی که زمان یا دانش کافی برای مدیریت دارایی خود نداشته باشید، روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم اعم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در نظر داشته باشید مهم‌ترین تفاوت سرمایه‌گذاری در صندوق با سبدگردانی، اختصاصی بودن سبدگردانی است. در واقع زمانی که از خدمات سبدگردانی در بورس استفاده می‌کنید، برای مدتی مشخص که معمولا یک سال است، مدیریت پرتفوی خود را به شرکت سبدگردان می‌سپارید و شرکت سبدگردان بسته به اهداف مالی و میزان ریسک پذیری شما، دارایی‌های‌تان را مدیریت می‌کند. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به صورت اختصاصی نیست؛ اما همچنان می‌توانید با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود نسبت به انتخاب از میان صندوق‌های سهامی، درآمد ثابت و مختلط اقدام کنید.

فراموش نکنید شرکت‌هایی که خدمات سبد گردانی در بورس را ارائه می‌کنند، ملزم به دریافت مجوز از سازمان بورس هستند.

کد خبر 451355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =