محتمل‌ترین پیش‌بینی برای این روزهای بازار / با توجه به این موارد به بازدهی معقول می‌رسیم

در آخرین نشست فدرال رزرو و در جهت مقابله با بالاترین تورم ۴۰ سال اخیر امریکا، بانک مرکزی امریکا نرخ بهره معیار خود را نیم درصد افزایش داد و انتظار می‌رود تا آخر سال میلادی نیز ۲ تا۳ بار این نرخ معیار افزایش یابد؛ این سیاست انقباضی سایر بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه‌یافته ازجمله کشورهای حوزه یورو نیز دنباله‌رو آن باشند؛ در نهایت موجب فشار بر روی قیمت کامودیتی‌ها است.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ در این چند سال اخیر سرنوشت کشور و چشم‌انداز اقتصاد به نتیجه مذاکرات گره‌ خورده است؛ امسال نیز زمان حصول به توافق و کم و کیف آن از حیث جامع بودن، می‌تواند همچنان مولفه‌ای تعیین‌کننده در بسیاری از پارامترهای اقتصادی چون نرخ دلار، تورم انتظاری و چشم‌انداز بسیاری از صنایع بورسی باشد.

بردیا بختیاری، کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: پس از رشد ۲۶ درصدی شاخص کل از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تا به امروز، به نظر می‌رسد بازار دچار تردید شده است؛ البته این رفتار واکنشی است منطقی زیرا بسیاری از سهم‌ها در اکثر صنایع حداقل بین ۲۰ تا ۴۰ درصد در بازه زمانی مورد نظر رشد داشته‌اند و طبیعتا بسیاری از سرمایه‌گذاران در فکر حفظ سود کسب‌ شده و فروش موقت سهام خود هستند.

وی افزود: شاید محتمل‌ترین تحلیل در شرایط فعلی جهت ادامه روند صعودی اخیر، ورود پول تازه‌ نفس افراد حقیقی به بازار باشد که آن‌ هم در گرو بسیاری از مؤلفه‌های اقتصادی و شفاف شدن این فضای مبهم پیشِ‌رو است.

بختیاری بیان کرد: در آخرین نشست فدرال رزرو و در جهت مقابله با بالاترین تورم ۴۰ سال اخیر آمریکا، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره معیار خود را نیم درصد افزایش داد که انتظار می‌رود تا آخر سال میلادی نیز ۲ تا ۳ بار این نرخ معیار افزایش یابد. این سیاست انقباضی سایر بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه‌یافته از جمله کشورهای حوزه یورو نیز دنباله‌رو آن باشند؛ در نهایت موجب فشار بر روی قیمت کامودیتی‌ها است.


  • بیشتر بخوانید:

سقوط ارزش بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۲


این فعال بازارسرمایه عنوان کرد: ۶۰ درصد از ارزش شرکت‌های بازار سرمایه چه مستقیم و چه غیرمستقیم وابسته به نرخ‌های جهانی و کامودیتی‌ها است؛ البته همچنان تعادل عرضه و تقاضا به دلیل افزایش هزینه حمل‌ونقل دریایی به دلیل جنگ اوکراین و روسیه و بسته شدن بسیاری از بنادر چین به دلیل قرنطینه عمومی، برهم‌ خورده که در کنار تورم بالای بسیاری از صنایع مانند مواد غذایی و... در جهان می‌تواند موجب حفظ قیمت کامودیتی‌ها در سطح نرخ‌های فعلی باشد. از دیگر مؤلفه‌ها می‌توان به مذاکرات احیای برجام و به بن‌بست رسیدن آن در شرایط فعلی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: نه‌ تنها در چند سال اخیر سرنوشت کشور و چشم‌انداز اقتصاد به نتیجه مذاکرات گره‌ خورده، بلکه امسال نیز زمان حصول توافق و کم و کیف آن از حیث جامع بودن، می‌تواند همچنان تعیین‌کننده بسیاری از پارامترهای اقتصادی چون نرخ دلار، تورم انتظاری و چشم‌انداز بسیاری از صنایع بورسی باشد.

بختیاری اظهار داشت: با بررسی گزارش فعالیت فروردین‌ماه و همچنین صورت‌های مالی سه‌ماهه زمستان شرکت‌های بورسی، بررسی کم و کیف این گزارش‌ها و برگزاری مجامع عمومی سالیانه شرکت‌ها، در سایه تحلیل مؤلفه‌های عنوان‌ شده می‌توان به بهترین شکل ممکن با استراتژی متنوع‌سازی، چارچوب پرتفوی سهمی بهینه را تعیین و در کنار تسهیم ریسک به بازدهی مورد انتظار معقولی دست‌یافت.

کد خبر 451294

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارگزار بورس IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 0
    چرا رئیس سازمان بورس و شورای عالی بورس فوری پیگیر سود رسوب شده سهامداران در 40 سال گذشته و بخصوص سودهای 5 سال اخیر که تعداد سهامداران زیاد شده نیستند؟مگر اینها حق الناس نیست؟چرا رئیس سازمان بورس و شورای عالی بورس با بخشنامه و قانون شرکتها را مجبور به پرداخت سود رسوب شده 40 میلیون سهامدار بورس بصورت فوری و ضربتی تا آخر خرداد نمیکنند؟مگر این سودها در حساب های این شرکتها خواب نمیخورد؟شرکتهای زیر سود رسوب شده زیادی از سنوات گذشته دارند چون پرداخت این شرکتها در سالهای گذشته از سجام نبوده یا بانکهای خصوصی را معرفی میکردن که شعبه در شهرستانها نداشتن یا درخواست شماره حساب از مشتری بصورت فکس میکردن.سازمان بورس باید شرکتهایی که در چند سال اخیر عرضه اولیه شدن و چند میلیون سهامدار داشتن را در اولویت پرداخت سودهای رسوب شده بگذارد.لیست شرکتهایی که سود رسوب شده بیشتری دارند: ثبهساز/ ثامید / صبا/برکت/ شفا/ ولکار/ امین/ سپید/ دکپسول/ رنیک/ ساوه/ قرن/ غگیلا/ فتوسا/ فگستر/ وهامون/ شاروم/ بپیوند/ وکبهمن/ شبصیر/ افق/ تاپکیش/ ومعلم/ تبرک/مادیرا / چخزر / سیمرغ /زشگزا/ زبینا/ زقیام/ریشمک بقیه در پیام بعد
  • کارگزار بورس IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    بقیه از پیام قبلی شتران/شبریز/شبهرن/ونفت/وخارزم/غبهنوش/خودکفا/ثشاهد/کرمان/کرماشا/سرچشمه/تاپیکو/پارسان/ملت/سمگا/ میدکو/فرآور/فباهنر/فخاس/فاسمین/کیمیا/کروی/کبافق/فزرین/پتایر/چکاپا/چکارن/کماسه/کطبس/تلیسه/داسوه/دیران غگل/غگلپا/غچین/غدیس/غشهداب/غگلستا/ونیرو/بجهرم/ورنا/ختوقا/خگستر/خساپا/خودرو/لپارس/بکاب/بترانس/گکوثر/وکادو دسبحان/داوه/دکوثر/دامین/کفرآور/کهمدا/سبهان/سخوز/اپرداز/رتاپ/رانفور/ثفارس/ثالوند/بنو/وآفری/اخابر/توریل/حریل/سدبیر