جو روانی لوازم خانگی را گران کرد نه تولیدکنندگان

بازار لوازم خانگی هر چند همانند سایر بازارها در رکود قابل توجهی به سر می برد، اما در سایه همین رکود شاهد رشد قیمت برخی از لوازم خانگی در بازار هستیم؛ رشدی که به گفته محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت از سوی کارخانه ها نبوده و بیشتر جو روانی حاکم در بازار بر آن اثر داشته است.

به گزارش صدای بورس، انحصاری شدن بازار لوازم خانگی و ناتوانی تولیدکنندگان داخلی برای پاسخگویی به این نیاز از جمله دلایلی است که به گفته فعالان بازار لوازم خانگی موجب شده تا قیمت در بازار آزاد افزایشی شود؛ هرچند تولید کنندگان مدعی هستند این افزایش قیمت در کارخانه ها رخ نداده است.

به همین دلیل تولیدکنندگان با توجه به بالا رفتن هزینه های تولید بارها درخواست افزایش تولید داده اند و حتی در مقطعی بدون مجوز دولت اقدام به افزایش قیمت کرده اند که با برخورد سازمان های مرتبط مجبور به تعدیل قیمت شدند.

با توجه به اینکه تولیدکنندگان افزایش قیمتی نداشته اند، اما چه عاملی موجب شده تا بازار روند صعودی به خود گیرد. فعالان بازار در این باره به یک عامل پنهان اشاره می کنند. به گفته آنان، با توجه به اینکه تولیدکنندگان تنها با عمده فروشان در ارتباط هستند تبادل قیمتی با عمده فروشان صورت می گیرد و با این شرایط هرچند رشد قیمت در بازار دیده نمی شود، اما به راحتی لمس می شود. فعالان بازار لوازم خانگی از افزایش 10 تا 18 درصد قیمت در بازار خبر می دهند، رشدی که معتقدند تا 20 روز آینده افزایش بیشتری نیز خواهد داشت.


  • بیشتر بخوانید:

پاکسازی بازار لوازم‌یدکی از کالای قاچاق تا ۳ ماه آینده


از سوی دیگر هرچند بازار لوازم خانگی به صورت نرم در حال رشد قیمت است، با این حال عدم انتشار لیست قیمت از سوی کارخانه ها موجب شده تا وزارت صمت از عدم افزایش قیمت لوازم خانگی خبر دهد. وزارت صمت قبل با ممنوع کردن واردات لوازم خانگی از کره جنوبی امتیاز بزرگی به تولید کنندگان داد. اما حال گفته می شود برای ارزانی لوازم خانگی دو امتیاز جدید در راه است.

بسته حمایتی در راه است

به گزارش اکو ایران، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برخی از افزایش قیمت ها در ابتدای سال موجب شده که هزینه های تولید در محصولات مختلف لوازم خانگی افزایش پیدا کند می گوید: با وجود افزایش هزینه های تولید به صورت مکرر با تولیدکنندگان جلساتی داشته ایم و سعی کرده ایم تا با استفاده از روش های جایگزین برخی از هزینه های واحدهای تولیدی را کاهش دهیم که این امر می تواند از افزایش قیمت در بازار جلوگیری کند.

برادران در خصوص اینکه چه روشی برای جلوگیری از افزایش قیمت لوازم خانگی در نظر گرفته اید می گوید: تعدیل حقوق گمرکی از جمله اقداماتی است که در این خصوص صورت گرفته است، براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار بود از ابتدای سال حقوق گمرکی جدید اعمال شود که با همراهی هیات وزیران این اقدام صورت نگرفت.

کد خبر 451137

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =