بازار با این پول‌ها گرم نمی‌شود/ورود نقدینگی بی‌تاثیر است

منفی یا مثبت بودن بازار سرمایه اهمیتی ندارد و تنها نکته مهم، نقدشوندگی آن است. در صورتی که بازار سرمایه نقدشوندگی نداشته باشد، هیچ منبعی وارد آن نمی‌شود و منجر به فرار سرمایه‌گذاران فعلی می‌شود.

صدای بورس، فاطمه‌ حیدرپور؛ این روزها درباره بندهای پیشنهادی سازمان بورس به دولت صحبت‌های زیادی شده است، اما درباره اینکه کدام بند، مسائل مربوط به بازار سهام را بهتر بیان کرده نظرات مختلفی وجود دارد.

عزت‌الله طیبی، مدیرعامل شرکت سبدگردان کاریزما درباره بسته پیشنهادی ۷+۳ گفت: بعضی از این بندها، جنبه تشویقی و حمایتی دارد. با وجود بی‌ثباتی موجود در بازار سرمایه و از طرفی جذابیت نرخ ارز بسیاری از سرمایه‌گذاران و سهامداران به‌دنبال خروج از آن هستند بنابراین کاهش یک یا ۲ درصدی هزینه‌هایی که مشمول مالیات می‌شوند و یا کاهش مالیات‌های این شرکت‌ها و همچنین بحث سرمایه‌گذاران خارجی مشوقی قوی در این بازار نیست.

وی افزود: با وجود جهش‌های زیاد ارز و نقدینگی عظیمی که در جامعه خلق شده که خود منجر به تورم و افزایش نرخ ارز است، سرمایه‌گذار خارجی، چطور به سمت سرمایه‌گذاری در این بازار باشد تا تابعیت ایرانی را به‌دست آورد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به واریزی صندوق توسعه ملی بیان کرد: این رقم حدود ۵ هزار میلیارد تومان است که ورود آن در بازار سرمایه بی‌تاثیر خواهد بود. تزریق نقدینگی زمانی موثر است که قیمت‌ها به ثبات رسیده باشند و با تزریق نقدینگی، بازار رشد کند و به قیمت ذاتی خود برسد. در حال حاضر با خرید در قیمت های پایین، این مصوبه بی‌تاثیر خواهد بود و فقط نشان از ورود رانت برای برخی سهم‌های غیرقابل فروش است تا بتوانند از آن سهم خارج شوند و در قیمتی پایین‌تر از قیمت کنونی سهم‌ها را بخرند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی می‌تواند در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، گفت: عوامل کمک‌کننده بازار، مذاکرات و برجام و مشخص شدن نرخ ارز و ثبات آن است که تاثیر زیادی بر بازار سرمایه دارد. اصلاح نشدن بازارهای موازی در مقابل بازار سرمایه می‌تواند منابعی را به‌سمت بازار سهام هدایت کند که منجر به تزریق نقدینگی شود.


بیشتر بخوانید:
راه جلوگیری از تحریم، رونق تولید است


 مدیرعامل شرکت سبدگردان کاریزما تاکید کرد: اگر رقمی که برای ورود نقدینگی در نظر گرفته شده، 4 برابر رقم کنونی باشد و همچنین دامنه نامتقارن نوسان موجود حذف شود، بازار به تعادل می‌رسد و وارد دوره رشد خود خواهد شد. در این راستا بسیاری از سهامداران متضرر می‌شوند اما این ضررها در بازارهای دیگر بیشتر بوده، مانند بازار سکه و طلا که از سال گذشته از قیمت 15 میلیون تومان به قیمت 9 میلیون تومان رسیده و یا قیمت ارز که کاهش زیادی داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: منفی یا مثبت بودن بازار سرمایه اهمیتی ندارد و تنها نکته مهم، نقدشوندگی آن است. در صورتی که بازار سرمایه نقدشوندگی نداشته باشد، هیچ منبعی وارد آن نمی‌شود و منجر به فرار سرمایه‌گذاران فعلی می‌شود. باید بازار به سمتی برود که افراد به راحتی به اصل و فرع سرمایه های خود دسترسی داشته باشند و به راحتی از بازار خارج شوند. این یکی از نکته‌هایی است که باعث ورود سخت افراد در آینده و باعث فراری دادن سرمایه‌گذار فعلی می‌شود.

کد خبر 432503

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =