رتبه بندی ، قدمی در مسیر بازاری درست

به سازمان بورس پیشنهاد داده شد تا موسسات رتبه‌بندی براساس اصول oecd،  شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس را الزام کند تا این شرکت‌ها از نظر حاکمیت شرکتی، توسط موسسات رتبه بندی ارزیابی شوند و رتبه آنها اعلام عمومی شود که بخشی از این رتبه بندی شفافیت افشاست.

صدای بورس _ فاطمه حیدرپور؛ سازوکار جدید انتشار مجدد پیش بینی سود شرکت‌ها از سوی سازمان اعلام شد و در آن بر رتبه بندی کیفیت افشای اطلاعات از سوی ناشران تاکید شد.
قاسم محسنی، مدیرعامل شرکت رتبه بندی برهان درباره تصمیم جدید سازمان گفت: سازمان بورس تا پیش از این رتبه بندی کیفیت افشای اطلاعات شرکت‌های بورس و فرابورس را با دو معیار انجام می‌داد؛ اولین معیار، چارچوب‌های زمانی است که برای برخی صورت‌های مالی در نظر گرفته می‌شد و اگر شرکت این مهلت ها را رعایت می‌کرد امتیاز کامل را می‌گرفت. دومین معیار مقایسه پیش‌بینی‌های بودجه با واقعیات بود که هر چه این تطبیق نتیجه بهتری داشت، امتیاز بیشتری را نصیب شرکت‌ها می‌کرد و از جمع امتیاز این دو مرحله، شرکت‌ها از نظر نوع افشا رتبه بندی می‌شدند. هرچند در چند سال گذشته، گرفتن پیش‌بینی از حالت اجبار به اختیار تبدیل شد. 

وی افزود: اگر بخواهیم بصورت جزئی‌تر به افشا و بحث شفافیت نگاه کنیم، فقط این دو معیار نیست که افشای دقیق اطلاعات را معنا می‌کند، بلکه مسائل و معیارهای متعددی در آن دخیل است که جزء اصول حاکمیت شرکتی است و اصول حاکمیت شرکتی یکی از ابعاد با اهمیت افشاست.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به پیشنهاد ارسالی به سازمان هم اشاره کرد و توضیح داد: به سازمان بورس پیشنهاد داده شد تا موسسات رتبه‌بندی براساس اصول oecd،  شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس را الزام کند تا این شرکت‌ها از نظر حاکمیت شرکتی، توسط موسسات رتبه بندی ارزیابی شوند و رتبه آنها اعلام عمومی شود که بخشی از این رتبه بندی شفافیت افشاست.

محسنی تصریح کرد: موسسات رتبه‌بندی از نظر استقلال هیئت مدیره، شفافیت افشا و رعایت حقوق ذی نفعان می توانند امتیازدهی کنند و یک رتبه بندی جامع‌تر را تحویل بازار سرمایه دهند.


بیشتر بخوانید:
سازوکار جدید در خصوص انتشار گزارش پیش بینی سود شرکت‌ها


مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی برهان در تبیین این موضوع که رتبه بندی به چه ترتیب است و چه کمکی به بازار سرمایه می‌کند، بیان کرد: در فضای خصوصی باید اطمینان حاصل کنیم که بر روی مدیران نظارت کافی وجود دارد و مدیران پاسخگوی سهامداران هستند و در انجام مسائل و وظایف خود به درستی عمل می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که در رتبه بندی کیفیت افشای اطلاعات چه مواردی باید لحاظ شود، گفت: با توجه به اصول حاکمیت شرکتی که در oecd منتشر شده، سیاست گزارشگری شرکت باید اصول مشخصی داشته باشد و تمام ذی‌نفعان باید به تایید شرکت رسیده باشند و نیازهای اطلاعاتی آنها باید مشخص شده باشد، در این راستا باید چارچوبی برای شرکت‌ها تعیین شده باشد و زمانبندی این گزارش‌ها مشخص باشد و در عمل پیاده سازی شود که هرقدر این گزارش‌ها بیشتر در دسترس عموم قرار گیرد، نشانه بهتر رعایت شدن این مسائل است.

محسنی با اشاره به اینکه در شرایط دولتی، سازمان‌های نظارت دولتی و سازمان حسابرسی بر شرکت‌ها نظارت دارند، تصریح کرد: در بخش خصوصی باید فضای نظارتی جایگزینی تعریف شود تا اتفاقاتی مانند شرکت کنتورسازی به وقوع نپیوندد. حاکمیت شرکتی برای رسوایی‌های شرکت‌های خصوصی، در ابتدا در آمریکا و انگلیس ایجاد شد که برای پاسخگو کردن مدیران و مسئولان رتبه بندی شرکتی بوده است. در این راستا تابلویی برای اصول شرکتی و اصول رعایت محیط زیست تعبیه شده که می‌توان گفت، رعایت اصول محیط زیست منتهی به پایداری شرکت خواهد بود. در بیان دیگر باید گفت، شرکتی که به محیط زیست احترام بگذارد، باعث پایداری شرکت خواهد بود و ترکیب رعایت اصول حاکمیت شرکتی با اصول محیط زیست، نتیجه درستی برای رتبه بندی شرکت‌ها و عمومیت بخشیدن به این رتبه‌ها، باعث تشویق شرکت‌ها و شناساندن آنها به جامعه سرمایه‌گذاری خواهد شد.

کد خبر 432127

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ضرورت تشکیل کانون حمایت از سهامداران خرد

    یک پله صعود،قابل قبول نیست

    ضرورت تشکیل کانون حمایت از سهامداران خرد

    آخرین رتبه بندی سهولت کسب و کار ۲۰۲۰ بانک جهانی به روز شد. در این رده بندی، رتبه ایران به ۱۲۷ بهبود یافت که این عدد در سال گذشته ۱۲۸ بود. صعود یک پله ای ایران در زمان تحریم و شرایط نامطلوب دیپلماتیک اگر چه خوب است اما از نظر کارشناسان برای کشوری مثل ایران قابل قبول نیست و باید بهبود یابد

  • شفاف‌ترین شرکت‌های بورسی در سال ۹۶

    با اعلام اداره نظارت بر ناشران مشخص شد:

    شفاف‌ترین شرکت‌های بورسی در سال ۹۶

    اداره نظارت بر ناشران بورسی در گزارشی شفاف ترین شرکت های بورسی را معرفی کرد.

  • داروسازان شفاف ترین و بانکداران کدرترین های بورس

    براساس گزارش رتبه بندی اطلاع رسانی شرکت های بورس تهران مشخص شد:

    داروسازان شفاف ترین و بانکداران کدرترین های بورس

    امتیاز اطلاع‌رسانی ناشران براساس وضعیت اطلاع‌رسانی آنها از نظر قابلیت اتکا و به‌موقع بودن ارسال اطلاعات محاسبه شده و به شرکت‌ها امتیازی بین صفر تا ۱۰۰ داده شده است. معیار به‌موقع بودن براساس زمان ارسال اطلاعات توسط شرکت (پیش‌بینی‌های درآمد هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفوی، اظهارنظرهای حسابرس نسبت به پیش‌بینی درآمد هر سهم اولیه و شش‌ماهه و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش ماهه، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و شده پایان دوره مالی و برنامه ‌زمان‌بندی پرداخت سود سهامداران) در مقاطع تعیین‌شده در دستورالعمل افشای اطلاعات و با لحاظ کردن میزان تاخیر در ارسال اطلاعات مورد محاسبه قرار گرفته است. میزان نوسانات و تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و تفاوت‌های میان مبالغ پیش‌بینی شده و عملکرد واقعی حسابرسی شده معیار قابلیت اتکا در این محاسبات است.

  • مستلزم مقررات و قانون گذاری هستیم

    مستلزم مقررات و قانون گذاری هستیم

    موضوع حمایت از سهامداران خرد در بحث حاکمیت شرکتی گنجانده می‌شود. البته حدود یک سال پیش در سازمان بورس دستورالعمل حاکمیت شرکتی تصویب شد به گونه ای که در این دستورالعمل یکی از ملاک‌ها بحث وجود مدیران مستقل در شرکت ها بود.

  • قوانین یکپارچه و مشخص، اولین گام برقراری حاکمیت شرکتی

    مدیر پذیرش بورس تهران مطرح کرد؛

    قوانین یکپارچه و مشخص، اولین گام برقراری حاکمیت شرکتی

    به گفته درگاهی بخش عمده شرکت‌های حاضر در بورس با ایجاد کمیته‌های مرتبط، موارد مربوط به سیستم‌های کنترل داخلی را دنبال می کنند. همچنین حسابرسان مستقل هم در گزارش های حسابرسی خود به موضوعات مرتبط با این حوزه ها اظهار نظر می کنند؛ ولی واقعیت این است که اثربخشی این نظام‌ها موضوعی است که باید بررسی شود.

  • رتبه نخست بيمه البرز در شركت‌هاي بيمه بورسي

    رتبه نخست بيمه البرز در شركت‌هاي بيمه بورسي

    هفته‌نامه بورس: بنا بر اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، ‌شركت بيمه البرز از لحاظ كيفيت افشا و اطلاع رساني مناسب در بين شركت‌هاي بيمه بورسي رتبه اول و در بين تمام شركت‌هاي بورسي رتبه شانزدهم را به خود اختصاص داد.

  • اعلام درجه‌بندی عملکرد ۲۰ صندوق

    مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان خبر داد:

    اعلام درجه‌بندی عملکرد ۲۰ صندوق

    در حال حاضر رتبه‌بندی با محور حاکمیت شرکتی، رتبه‌بندی پروژه‌ها، رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌ها از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها و نهادهای مالی و رتبه‌بندی کیفیت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری‌ها و سبدگردان‌ها و همچنین درجه‌بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری عملیاتی شده است و در این صنعت طیف وسیعی از خدمات انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    مطالب عالی