بهتر بود امتیازهای بیشتری گرفته می‌شد/ بایددید بانک مرکزی تمکین خواهد کرد

در بسته پیشنهادی، با توجه به اینکه رئیس سازمان با سران دولت در حال مباحثه بوده است، بهتر بود در مورد مصوباتی صحبت شود که جایی برای امتیاز گرفتن باشد.

صدای بورس، فاطمه‌ حیدرپور؛ این روزها درباره بندهای پیشنهادی سازمان بورس به دولت صحبت‌های زیادی شده است، اما درباره اینکه کدام بند، مسائل مربوط به بازار سهام را بهتر بیان کرده نظرات مختلفی وجود دارد.

سید علی خسروشاهی، رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان کارا درباره بسته ۳+۷ گفت: در بسته پیشنهادی چند بند به تزریق نقدینگی به صورت مستقیم اشاره دارد مانند بند یک که در مورد ورود ۸۰  درصد از درآمد ناشی از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ در حساب صندوق تثبیت صحبت می‌کند در مقابل بعضی بندها حالت تشویقی دارد و به صورت غیرمستقیم از بازار سرمایه حمایت می‌کند، مانند بند ۲ که در مورد سود انباشته‌ و بند ۷  که در مورد صندوق ای تی اف بیان شده است هرچند در مورد پالایش به صورت مبهم صحبت کرده است.

وی افزود: بند 6 این بسته هم  به انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با ضمانت دولت اشاره می‌کند که شرایط تقاضا را تقویت می‌کند و باعث آمدن پول جدید به بازار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بندهای حمایتی و غیر مستقیم تصریح کرد: این بندها عمدتا برنامه‌های بلندمدت را بیان می‌کنند. برای مثال در بند ۴ گفته شد که بانک‌ها از موانع تولید معاف شوند که می‌تواند برای تقاضا مفید باشد و در برخی موارد منجر به ورود پول به بازار باشد.

رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان کارا درباره موضوعات دیگری که می‌توانست جزء مسائلی باشد که در بسته باید به آنها پرداخته می‌شد، گفت: با توجه به اینکه رئیس سازمان با سران دولت در حال مذاکره و مباحثه بوده است، بهتر بود در مورد مصوباتی صحبت شود که جایی برای امتیاز گرفتن باشد. در ۷ بندی که ارائه شده، ابهامات زیادی وجود دارد؛ برای مثال در بند ۴ بانک مرکزی به طور مستقیم با بازار سرمایه درگیر است بنابراین باید دید بانک مرکزی مجاب می‌شود، این مصوبه را به بانک‌ها ابلاغ کند.


بیشتر بخوانید:
راه جلوگیری از تحریم، رونق تولید است


خسروشاهی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد عوامل تاثیرگذار در بازار گفت: دو عامل کلی درون بازاری بر بورس کشور موثر است که قسمتی از آن به ساختار در حیطه اختیار ارکان بازار سرمایه مانند شورای عالی بورس، هیئت مدیره بورس بازمی‌گردد. بخش‌هایی که قسمتی از آن انجام و بخش‌هایی در حال انجام است مانند نهادسازی‌ها و ارائه مجوز به صندوق‌ها، شرکت‌های سبدگردان، مشاور سرمایه‌گذاری‌ها و یا حتی برگشت دامنه نوسان به حالت قبل یا حجم مبنا و .... که در بلندمدت آثار آنها مشخص می‌شود.

این کارشناس بازارسرمایه در مورد عوامل فرابازاری هم گفت: عوامل فرا بازاری، مانند ۷بندی که در بسته پیشنهادی گفته شد، در کنترل ارکان بازار سرمایه نیست و کلیاتی از آن به دولت داده شد مانند مصوبه‌ای که به رفع موانع تولید اشاره می‌کند و یا ۷۰ درصد مالیات نقل و انتقال که وارد صندوق تثبیت خواهد شد، این موارد گام بزرگی برای بازار سرمایه است که در کنترل بازار سهام نیست.

وی در ادامه گفت: اگر مجموع این دو عامل درون بازاری و فرابازاری با هم اجرایی شوند، اتفاقات خوبی را خواهیم داشت.

کد خبر 432457

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =