تا تحقق راه زیادی باقی است

با هر قدمی که بتواند شرایط را در بازار سرمایه  تغییر دهد، موافق هستم، به همان طریقی که مردم تهیج و وارد بازار سرمایه شدند باید برای حل مسائل در این بازار تلاش کرد.

صدای بورس _ فاطمه حیدرپور؛ ۸ راهکار عملی برای بازگشت اعتماد به بورس و تامین نقدینگی به منظور بهبود شرایط معاملات مضمون نامه  فعالان بازار به سران قوا بود که  بازخوردهای متفاوتی به دنبال داشت.

سیروان امینی، مدیرعامل کارگزاری خبرگان درباره نامه مدیران به سران سه قوه گفت: با هر قدمی که بتواند شرایط را در بازار سرمایه  تغییر دهد، موافق هستم، به همان طریقی که مردم تهیج و وارد بازار سرمایه شدند باید برای حل مسائل در این بازار تلاش کرد.

امینی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید در این نامه به چه موضوعی پرداخته نشده است و کدام بند اهمیت بسزایی دارد، گفت: این نامه اعلام‌نظر مدیران و پرداخت به مسائل بازار سهام و اطلاع‌رسانی وضعیت موجود بوده است که باید به سمع و نظر سران سه قوه می‌رسید. موارد نامبرده در نامه، مواردی کلی است که می‌توان به‌صورت بازتر درخصوص موارد زیرمجموعه هر بند صحبت کرد.

سرفصل‌های کلی، کامل و جامع بیان شده اما اولویت هر بند می‌توانست به شکل بهتری انجام شود مثلا بند ۷ قانون تجارت می‌توانست جزء اولین بند و مهم‌ترین آن قرار گیرد که در مورد قانون بازار و حاکمیت شرکتی نیز می توانست حرفی برای گفتن داشته باشد.

‌ وی افزود: با توجه به صحبت‌های دکتر پورابراهیمی در کلاب هاوس، حضور ریاست سازمان بورس در هیئت دولت که هم شان رئیس کل بانک مرکزی است، الزامی است. در سال ۸۳ پیش نویس قانون در حال آماده سازی و  مدنظر بود که بازار سرمایه در سطح بازار پول و به‌عنوان سکاندار در این بازار قرار گیرد که می توانست در بندهای بالاتر در نامه گفته شود. در مرحله بعد می‌توان با توجه به میزبان جلسه سه قوه  سوالات را   اولویت بندی  و مطرح کرد. مثلا تعیین نرخ خوراک پتروشیمی  با دولت، قانون بر عهده مجلس و تخلفات و جرایم قضایی بر عهده قوه قضاییه است.


بیشتر بخوانید:
نسخه ۱۸ بندی اتاق بازرگانی برای بورس

امسال هم از قوت گرفتن ریال خبری نیست


این کارشناس بازار سرمایه در مورد امکان انجام این بندها گفت: هر کدام از این بندها در گذشته به نحوی انجام شده است. برای مثال قانون بر عهده مجلس و تغییر نرخ خوراک بر عهده دولت یا تخلفات و جرائم اقتصادی در حوزه قوه قضاییه است که در بخش‌هایی از بازار وجود دارد. این مواردی بوده که در گذشته به انجام رسیده و در حال حاضر نیز قابل انجام است.

امینی در مورد درد این روزهای بازار سرمایه ادامه داد: در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۹، بازار با حال خوب پیش می‌رفت که دلیل این حال خوب، به انگیزه سهامداران و نقدینگی موجود در بازار بازمی‌گشت. اما در حال حاضر این انگیزه که کسب سود است و قوای محرکه بازار به شمار می‌رود، از روح بازار سرمایه رخت بربسته است. بحث سودآوری می‌تواند مهم ترین انگیزه برای این مسئله باشد.

مدیرعامل کارگزاری خبرگان در مورد منفی بودن بازار هم گفت: بازار سرمایه با بازارهای پول، ارز، و سود بانکی در یک وزنه قرار داده شدکه اگر این بازارها دچار کاهش شدید شوند نیز باز هم سرمایه‌گذاران این بازارها صبورانه و به دور از هیاهو در انتظار پیشرفت‌های آینده خواهند بود. در این شرایط باید چند ابزار برای به تعادل رسیدن بازار به کار برده شود وگرنه که با یک ابزار به تنهایی اتفاقی نمی‌افتد.

کد خبر 432089

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =