بورس را بازار سفته بازی کرده‌اند/ ویرانی بورس با دستکاری‌های لحظه‌ای

ورود پولی که می توانست باعث چرخش چرخ‌های تولید و پیشرفت و توسعه بازار سرمایه شود در حال خروج از آن است و در بازارهای خارجی همچون بازار ارز دیجیتال و رمز ارزها سرمایه‌گذارای می‌شود.

صدای بورس _ فاطمه حیدرپور؛ نارضایتی از روند حرکتی بورس به جایی رسیده که گویی مدیران هم دستپاچه شده و با تصویب مصوبه های مختلف سعی در حل این مشکل دارند. تغییرات دامنه نوسان نامتقارن به عنوان سوپاپ اطمینان یکی از همین موضوعات است.

سعید زنوزی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر درباره وجود دامنه نوسان نامتقارن یا حذف آن گفت: دامنه نوسان و یا هر محدودیتی در بازار سرمایه به معنی دستکاری بازار است و  هر دستکاری باعث ایجاد بی‌اعتمادی و هر بی‌اعتمادی باعث خروج سرمایه‌گذار از بازار خواهد بود.
وی افزود: در این مدت بسیاری از اتفاقات باعث بی اعتمادی به بازار سرمایه شد که با خروج نقدینگی از بازار سهام به جای ورود آن همراه بود. ورود پولی که می‌توانست باعث چرخیدن چرخ‌های تولید و  پیشرفت و توسعه بازار سرمایه شود در حال خروج از آن است و در بازارهای خارجی همچون بازار ارز دیجیتال و رمز ارزها سرمایه‌گذارای می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شروع حذف دامنه نوسان نامتقارن از سهم‌های بنیادی دستکاری دیگری می تواند باشد، گفت: همه تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه به این نکته مهم رسیده‌اند که طبقه بندی کردن سهم‌ها یک راهکار غیرکارشناسی است که بهم‌ریختگی بازار را افزایش می‌دهد.

زنوزی با بیان اینکه در برهه ای که سهم های بنیادی  به بهای بیشتری نیاز داشت، این مهم انجام نشد و این سهم‌ها ضربه‌های زیادی را متحمل شدند، گفت:  میل و حرکت پول به سمت سهم‌های کوچک باعث درجا زدن و رشد نکردن سهم‌های بنیادی شد. پول موجود در بازار  به سمت سهم‌های کوچک و سفته بازی به جریان افتاد و درحال‌حاضر نیز این اتفاق به نوعی دیگر در جریان است به نحوی که پول از سهم‌های کوچک هم خارج شده و باعث دامن زدن به بی‌عتمادی شده است.


بیشتر بخوانید:
حذف دامنه نوسان به یکباره ممکن نیست


مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری نیکی گستر با اشاره به اینکه با این حجم از بی اعتمادی و خروج نقدینگی، چشم انداز روشنی را برای بازار سرمایه نمی‌توان متصور شد، گفت: تا زمانی که سیاست و برنامه درستی برای بورس نباشد نمی توان گفت نتیجه درستی در انتظار بازار سهام است.

این فعال بازار سرمایه با تصریح اینکه بورس به معنی واقعی بورس نیست و بازار سفته بازی شده است، گفت: حذف دامنه نوسان نامتقارن به نفع و بازار سرمایه خواهد بود، چراکه با صف فروش‌های متمادی، سرمایه گذاران به دنبال راهی برای فرار از این بازار هستند.

زنوزی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید چطور می‌توان اعتماد دوباره را به بازار بازگرداند، گفت: بازگشت اعتماد زمان‌بر خواهد بود و تصمیمات کلان و کارشناسی‌تر باید در سطوح بالای کشور اتخاذ شود. البته اگر حمایت اساسی و نقدینگی وارد بازار نشود، امکان بازگشت بازار به حالت نرمال نخواهد بود و اعتماد باز نمی‌گردد.

کد خبر 432046

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تصمیمات خلق الساعه منجر به احیای بورس می‌شود؟

    تصمیمات خلق الساعه منجر به احیای بورس می‌شود؟

    سکاندار جدید سازمان بورس از همان روزهای اولیه آغاز کار خود در اوایل بهمن ماه سال گذشته، برای رونق بخشی و متعادل سازی بازار سرمایه تصمیمات خلق الساعه ای را در دستور کار خود قرار داد؛ یکی از این موارد، تغییر دامنه نوسان به دو درصد منفی و شش درصد مثبت بود. «به گفته محمد علی دهقان دهنوی کاهش دامنه نوسان به منفی دو درصد به‌این دلیل صورت گرفت که سرمایه‌گذاران فرصت بیشتری برای بررسی و تحلیل وضعیت سهام خود داشته باشند و ارزش دارایی‌هایشان از بین نرود.

  • حجم معاملات آب رفت/ دامنه نوسان نامتقارن چالش آفرین شد

    بازار در شرایط بحرانی

    حجم معاملات آب رفت/ دامنه نوسان نامتقارن چالش آفرین شد

    دست به دست هم دادن برخی از عوامل که از ماه‌ها پیش شاهد آن هستیم بحران فعلی بورس را رقم زده است.شفاف نبودن فضای سیاست‌های خارجی مربوط به مسئله برجام، ابهامات فعلی سر راه این مذاکرات و زخم‌های کهنه ناشی از تحریم‌های فلج‌کننده از یک سو در کنار تصمیمات نادرستی که نتیجه عکس در برداشته، نمک بر زخم‌های کهنه بازار سرمایه پاشید.

  • نسخه بی‌اثر

    بررسی عملکرد اعمال تغییرات دامنه نوسان نشان می‌دهد:

    نسخه بی‌اثر

    براساس مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از ۲۵ بهمن تا اطلاع ثانوی، دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی سهام در بورس تهران بصورت نامتقارن به مثبت ۶ و منفی ۲ درصد و در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری به مثبت ۱۰ و منفی ۴درصد تغییر یافته است، با وجود این تغییر روز شنبه شاهد بازاری سبزپوش بودیم، اما در روزهای بعد بازار دیگر روی‌خوش به این تصمیم نشان نداد.

  • مانع زدایی به سبک بورسی‌ها

    مانع زدایی به سبک بورسی‌ها

    دامنه نوسان نامتقارن یکی از دلایل شرایط این روزهای بازار است نه همه‌ آن. رئیس سازمان بورس از تغییر دامنه نوسان نامتقارن به منفی سه و مثبت شش از ابتدای اردیبهشت ماه خبر داد و واکنش بازار به این تغییرات، تکرار منفی‌های هر روزه و البته افت قابل ‌توجه حجم و ارزش معاملات بود، حال باید دید ضرورت این تغییر چیست؟

  • ۵ نظر کارشناسی در ارتباط با تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام / بالاخره خوشحال باشیم یا نگران؟

    اختصاصی صدای بورس:

    ۵ نظر کارشناسی در ارتباط با تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام / بالاخره خوشحال باشیم یا نگران؟

    اجماع کارشناسان مخالف و موافق تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام این است که اگر این تغییر زمینه ساز حذف کامل دامنه نوسان باشد، مثمرثمر خواهد بود.

  • نوسانگیران بلای جان بازار هستند

    کارشناس بازارسرمایه:

    نوسانگیران بلای جان بازار هستند

    کارشناس بازارسرمایه گفت: یکی از مشکلات اصلی "بورس" نوسان بوده که در شرایط فعلی، نوسانگیران بلای جان بازار هستند و موجب ضرر و زیان سهامداران تازه وارد می‌شوند.

  • خبرهای خوب برای بازار در راه است| دامنه نوسان؛ مشکل حال حاضر بازار

    خبرهای خوب برای بازار در راه است| دامنه نوسان؛ مشکل حال حاضر بازار

    یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دامنه نوسان معاملات این بازار مشکل اصلی حال حاضر است، مطرح کرد: به زودی با جلسات شورای عالی بورس پالس‌های مثبت برای بازار فرستاده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =