۵ نظر کارشناسی در ارتباط با تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام / بالاخره خوشحال باشیم یا نگران؟

اجماع کارشناسان مخالف و موافق تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام این است که اگر این تغییر زمینه ساز حذف کامل دامنه نوسان باشد، مثمرثمر خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، دیروز ۱۸ بهمن ۹۹ بازار سرمایه با همچون روزهای پیش ریزشی بود و با ۳۷ هزار و ۶۴۰ واحد ریزش تا یک میلیون و ۱۳۵ هزار واحد سقوط کرد. شاخص کل هم وزن نیز با ۷ هزار و ۱۶۲ واحد ریزش وارد کانال ۴۱۵ هزار واحدی شد. بعد از بازار رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار پیغام جدیدی برای بازار سرمایه آورد و آن  تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام از روز شنبه ۲۵ بهمن ماه بود. وی در ارتباط با این تغییر گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی دو درصد و مثبت ۶ درصد خواهد بود. البته تصمیمات شورای عالی بورس پس از ۷۲ ساعت قابلیت اجرا دارد و بر همین اساس، از روز شنبه ۲۵ بهمن ماه، این تغییر اعمال خواهد شد.

این خبر یعنی تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام بین منفی ۲ و مثبت ۶ ، بازار امروز را سبز و یک هیجان مثبت برای ادامه این سبزی در بورس ایجاد کرد.

سهام‌ها فارغ از حمایت جذاب هستند

باقر خادمی، مدیر سرمایه گذاری فارابی  با مثبت خواندن تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام به صدای بورس اظهار کرد: غییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام بین منفی ۲ و مثبت ۶ بر بازار سرمایه اثر مثبت گذاشت و به طور کل تغییری مثبت است و در کوتاه مدت بر بازار سرمایه اثر خوبی خواهد گذاشت اما در مجموع عامل اصلی تاثیر گذار بر بورس نیست. عامل اصلی بازگشت اعتماد به بازار است که باید احیا شود.

وی با اشاره به شاخص کل بورس بیان کرد: شاخص کل یک میلیون و 100 و یک میلیون و 200 و  سهام هایی که p/e آن‌ها 4 و 5 است ارزنده است و فارغ از حمایت شدن و یا نشدن از نظر منافع شرکتی جذابیت خوبی دارد.

زمینه سازی حذف کامل دامنه نوسان

امیر میرزایی، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با تاثیر این تغییر دامنه نوسان به صدای بورس بیان کرد: اگر تغییر دامنه نوسان از منفی ۵ و مثبت ۵ به منفی ۲ و مثبت ۶ زمینه ساز حذف کامل دامنه نوسان باشد می توان از آن به عنوان یک رویداد مثبت و تاثیرگذار در بازار سرمایه سخن گفت اما اگر این تغییر دامنه صرفا یک ایده جدید باشد و به حذف کامل دامنه نوسان نیانجامد، بر بازار سرمایه تاثیر بلند مدت نخواهد گذاشت.

تغییر دامنه نوسان و کاهش فشار فروش

توانگر، کارشناس بازار سرمایه در تاکنون معاملات در بازار سرمایه بیشتر بر اساس جو روانی انجام می‌شد و سهامداران در خرید و فروش خود کاری به بنیاد شرکت‌ها نداشتند، این خبر تغییر دامنه نوسان شاید بتواند در کوتاه مدت و آن هم  از نظر روانی بر بورس تاثیر بگذارد و فشار فروش را کم کند . این را هم باید در نظر گرفت اگه چند روز سهم‌ها مثبت شدند ، نوسانگیرها شروع به فروش سهم می‌کنند.

رشد از نمادهای بزرگ شروع می‌شود

هومن عمیدی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری آینده اندیشان ایرانیان در ارتباط با تاثیر این تغییر دامنه نوسان  در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: پیش بینی می کنم با توجه به اهمیت این تغییر دامنه نوسان به شکل نامتقارن از منفی ۲ به مثبت ۶ شاهد یک بازار شارپ و پویا و مثبت باشیم. این اتفاق ممکن است خیلی هیجانی و یک مرتبه رخ ندهد اما قطع یقین تا پایان اسفندماه بازار را به مثبت خواهد برد 

بیشتر بخوانید:
تشریح چهار تصمیم شورای عالی بورس/تغییر دامنه نوسان از شنبه
«کزغال» برنامه افزایش سرمایه دارد/ اضافه شدن ۷۵ میلیون تن ذخیره زمین شناسی
تغییر دامنه نوسان بازار را سبز نگه می‌دارد؟/ خبر خوش برای سهامداران

گامی که نوید بخش برداشتن کامل دامنه نوسان است

مدیرعامل سرمایه‌گذاری آینده اندیشان ایرانیان در ارتباط با پیش بینی بازار سرمایه بیان کرد: پیش بینی می کنم روند افزایش در بازار سرمایه سریع ابتدا در نمادهای بزرگ و بعد در نمادهای کوچک شکل بگیرد و شاهد یک دست مثبت شدن فضای بازار سرمایه باشیم.

تغییر دامنه نوسان اصلاح شاخص را به تعویق خواهد انداخت

وی با اشاره به دیدگاه دیگری که در بازار سرمایه وجود دارد، افزود: در تحلیل تکنیکال، شاخص کل بورس تا اصلاح کامل نشود، صعودی نخوهد بود و با تغییر دامنه منفی از ۵- به۲- ، اصلاح شاخص زمان بیشتری خواهد برد. این تصمیمات به طور مقطعی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد در حالی که بازار سرمایه به تصمیمات بنیادی نیاز دارد.


تهدید دامنه نوسان از سمت منفی از مصادیق دستکاری است

سمیرا اسدیان، کارشناس بازار سرمایه گفت‌وگو با صدای بورس با بیان این که با اجرایی شدن تغییر دامنه نوسان مخالف است، بیان کرد: تغییر دامنه نوسان به منفی۲ و مثبت ۶ مکانیزم رساندن بازار به تعادل را با تاخیر مواجه می‌کند.

وی افزود: ایدئال برای به تعادل رسیدن بازار سرمایه، حذف دامنه نوسان همچون بازارهای بین المللی است اما حذف دامنه نوسان هنوز در ایران مهیا نیست.

اسدیان گفت: تهدید دامنه نوسان از سمت منفی از مصادیق دستکاری است و این ممکن است، مسکنی کوتاه مدت برای مثبت بودن بازار سرمایه باشد.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 428008

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =