۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶

در گفت‌وگوی اختصاصی با صدای بورس؛

راهکاری که با تصویب هم بی ثمر خواهد بود

با اعلام خبر انتشار اوراق بسیاری از سهم ها مثبت شدند اما ماندگاری رشد است که اهمیت بسزایی دارد.
راهکاری که با تصویب هم بی ثمر خواهد بود

بحث اصلی حول محور برگشت مردم به بازار سرمایه است و تا زمانی که اعتماد به بازار بازنگردد، شرایط به همین منوال باقی خواهد ماند و هیچ طرحی به مثبت شدن بازار سرمایه کمک نخواهد کرد.

صدای بورس - فاطمه حیدرپور؛ در روزهای اخیر خبر انتشار اوراق بدهی مورد توجه بسیاری از فعالان بازار است. سعید ذوالفقاری، مدیرعامل کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان درباره اثرات ٢۴ هزار میلیاردی که قرار بر انتشار آن شده و تاثیرش بر بازار سرمایه گفت: تصویب این طرح با پرسش‌های زیادی از جمله نتیجه نهایی این طرح چیست و چه کسانی اعلام آمادگی کرده‌اند، چه کسانی قرار است این اوراق را خریداری کنند، نرخ بازده آن چیست و ده‌ها سوال دیگر همراه است که می‌توان گفت نشان از بی نتیجه بودن این طرح و مبهم بودن آن دارد.

وی افزود: در ۶ ماهه ابتدای سال، حجم معاملات به ٣٠ هزار میلیارد تومان هم رسید هرچند این عدد در وضعیت فعلی دردی از بازار سرمایه درمان نمی‌کند

ذوالفقاری با بیان اینکه این طرح‌ها به‌عنوان مُسکن‌های کوتاه مدت هستند و می‌توان گفت به زودی اثر خود را از دست می‌دهند، گفت: بحث اصلی حول محور برگشت مردم به بازار سرمایه است و تا زمانی که اعتماد به بازار بازنگردد، شرایط به همین منوال باقی خواهد ماند و هیچ طرحی به مثبت شدن بازار سرمایه کمک نخواهد کرد.

مدیرعامل کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان در ادامه گفت: در این راستا مجموعه‌های حقوقی یا هلدینگ ها باید جوابگوی سرمایه گذاران باشند و بازگشت سود به آنها را مدیریت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که اگر این طرح تصویب نشود، چه خواهد شد، گفت: این خبر فقط برای شور و هیجان دادن به بازار است و تاثیر ریشه ای نخواهد داشت و تا اجرایی شدن فاصله زیادی وجود دارد. با وجود این خبر بسیاری از سهم ها مثبت شدند اما ماندگاری این رشد است که اهمیت بسزایی دارد.


بیشتر بخوانید:
برجام راه بازار سرمایه را باز می‌کند؟‌


وی افزود: با توجه به طرح‌های تصویب شده‌ای مانند پیش‌بینی سود شرکت‌ها که قرار بر انجام آن بوده اما محقق نشد همچنین تزریق پول‌ از صندوق توسعه ملی به بازار که بی‌سرانجام ماند، طرح بازارگردانی، تغییرات دامنه نوسان، طرح خرید حقوقی‌ها و... می توان گفت خبر انتشار اوراق نیز حتی اگر تصویب شود، بی ثمر خواهد بود.

ذوالفقاری گفت: توجه به یک نکته اهمیت بالایی دارد؛ شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه قرار به انتشار این اوراق دارند، در این بین تکلیف شرکت‌های کوچکی که در صف فروش هستند چه خواهد شد.

مدیرعامل کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان درباره راه‌حل گذشتن از این شرایط گفت: تنها راه بهبود بازار سرمایه، برداشتن دامنه نوسان است که قرار بر تغییر دامنه نوسان بوده اما انجام نشده است.

کد خبر 431606

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =