تاثیر حذف دامنه نوسان بر بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: در بازاری که ریسک و بازدهی اولویت است، تغییر دامنه نوسان می‌تواند نقدشوندگی بازار را تهدید و بازارگردانها را تحت فشار قرار دهد و زمینه سفته بازی را فراهم کند.

به گزارش صدای بورس، نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطلب بالا گفت: تغییر دامنه نوسان، اقدامی است برای نجات بازار که در شرایط اضطراری می تواند توجیه‌پذیر باشد. اما تصمیم یکماهه برای دامنه نوسان نامتعادل، یک بازه زمانی طولانی است و به محض تشخیص بازگشت بازار به حالت عادی، دامنه نوسان باید به روال قبل بازگردد که این موضوع می تواند برای بازار سرمایه تاثیر خوبی را در برداشته باشد.

وی بیان کرد: با از بین رفتن جو مثبت بازار و حاکمیت جو منفی با وجود صف های فروش سنگین، کندی اصلاح قیمتها در روزهای متوالی ادامه دارخواهد بود و بازارگردانهایی که مطابق دستورالعمل بازارگردانی تعهدی برای خرید روزانه دارند، تحت فشار قرار می گیرند و بعد از مدتی تمایلی برای خرید و نقدشوندگی نخواهند داشت.

قدوسی اعلام کرد: در بازاری که ریسک و بازدهی اولویت است، سهامدار در حالت مثبت ۶ درصد سود و در حالت منفی ۲ درصد ضرر می کند. نسبت شیبی که در جو مثبت بازار بدست می آورد به نسبت زیانی که در جو منفی بازار متحمل می شود ۳ برابر است. پس در نتیجه تصمیم تغییر نوسان می تواند نقدشوندگی بازار را تهدید کند و بازارگردانها را تحت فشار قرار دهد و  زمینه سفته بازی را فراهم کند.

این کارشناس با توضیح اینکه محدویت دامنه نوسان و صف های خرید و فروش، باعث می شود بازار وارد فاز هیجانی ‌شود و از تحلیل فاصله بگیرد، تصریح کرد: صف های خرید و فروش خود ابزاری برای دستکاری قیمتی بازار هستند و باعث جذب بازار و سهامدار به سمت یک نماد مشخص می شوند و زمینه سواستفاده قیمتی را فراهم میکنند. با این دامنه نوسان، بازار محدودتر شده و این پیام به وضوح دریافت می شود که با مثبت بودن بازار، ۶ درصد سود و با منفی بودن ۲ درصد ضرر خواهیم کرد. بازار گردان هم با تعهد خرید، زمینه دستکاری و سواستفاده قیمتی را مهیا می کند.

قدوسی درباره حذف دامنه نوسان گفت: در صورت مثبت بودن شرایط بازار، با حذف دامنه نوسان و با فراهم کردن زمینه دستکاری قیمتی، رشد بی رویه سهام فراهم می شود و حباب های قیمتی در بازار شکل می‌گیرد و باعث ایجاد فشار فروش می شود که دراین شرایط مدیریت کردن بسیار سخت خواهد بود، در صورت منفی بودن بازار صف های فروش بیشتری تشکیل می شود و منفی ها در روزهای بیشتری به طول می انجامد.

نگاهی به برگشت بازار بعد از حذف نوسان، دیگر موضوعی بود که قدوسی به آن پرداخت و با اشاره به اینکه بازار چه تاثیری از این حذف میگیرد، گفت: بازار سرمایه نقطه تعادل دارد و حذف دامنه نوسان در این موقعیت، نتیجه متعادلی خواهد داشت اما با حذف دامنه نوسان در نقاط هیجانی، وضعیت متفاوت خواهد بود.

فاطمه حیدرپور

کد خبر 428442

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ۵ نظر کارشناسی در ارتباط با تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام / بالاخره خوشحال باشیم یا نگران؟

    اختصاصی صدای بورس:

    ۵ نظر کارشناسی در ارتباط با تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام / بالاخره خوشحال باشیم یا نگران؟

    اجماع کارشناسان مخالف و موافق تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام این است که اگر این تغییر زمینه ساز حذف کامل دامنه نوسان باشد، مثمرثمر خواهد بود.

  • تبعات تغییر دامنه نوسان 

    تبعات تغییر دامنه نوسان 

    نقدشوندگی بالا یکی از ویژگی‌های عملکرد مطلوب یک بازار مالی رقابتی محسوب می‌شود، به همین جهت لازم است که هدف کلان سیاست‌گذار در بلندمدت بر این موضوع متمرکز باشد. از سوی دیگر مطالعات علمی و تجارب جهانی و داخلی نشان می‌دهد که وضع محدودیت‌های دامنه نوسان سبب افزایش اثر رباشی و رفتار توده‎ وار و غیر عقلایی خواهد شد.

  • دامنه نوسان باید کاهش پیدا کند

    دامنه نوسان باید کاهش پیدا کند

    روند بازار سهام نزولی است و برخی عقیده دارند دامنه نوسان باید کاهش پیدا کند تا زیان وارده بر سرمایه سهامداران کمتر شود. از سوی دیگر برخی هم پیشنهاد برداشته شدن سقف نوسان را مطرح می‌کنند. آیا تغییر دامنه نوسان مشکلی را حل می‌کند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =