۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
دلایل افت بازار سهام

بازار سرمایه در سال ۹۹ شرایط نوسانی زیادی را تجربه کرد و رفتارهای هیجانی زیادی چه در زمان صعود شاخص و چه در زمان نزولی بودن آن در بازار رخ می‌داد. اما دلیل این رفتارهای هیجانی چه بود؟

به گزارش صدای بورس بازار سهام در سال ۹۹ شرایط پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و روند پرنوسانی را ثبت کرد. کارشناسان بازار سرمایه فاکتورهای مختلفی را دلیل صعود و نزول بازار در سال گذشته می‌دانند. برخی تزریق نقدینگی زیاد و خروج آن از بازار را دلیل اصلی مثبت و منفی شدن بازار می‌دانند و برخی از بین رفتن اعتماد را دلیل اصلی رکود بازار معرفی می‌کنند.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز با بیان اینکه وزارت اقتصاد در چهار مرحله، چهار آمار مختلف را از شرایط دولت و بازار سهام ارائه داده است، گفت: آمارها و اعداد به طوری رقم خورده که شرایط را مبهم کرده است. وزارت اقتصاد از میزان تامین مالی دولت از طریق بورس اعداد مختلفی را ارائه داده است.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است برنده اصلی بازار در نیمه اول سال ۹۹ پول‌های هوشمندی بودند که در انتهای سال ۹۸ وارد بازار شدند و حد فاصل شاخص یک میلیون و ۸۰۰ تا دو میلیون از بازار خارج شدند. از نظر من دولت هرچقدر تامین مالی کرده باشد به اندازه سود آن پول‌های هوشمند نتواست تامین مالی داشته باشد.

علی خوانپایه، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سهام در شش ماهه اول سال ۹۹، با ورود حجم زیادی از نقدینگی همراه بود اما از نیمه مرداد با خروج نقدینگی مواجه شد، بسیاری از سهامدارن به سمت کسب و کارهای خودشان برگشتند و سرمایه خودشان را به کارهای خودشان برگرداندند.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه به عملکرد بازار در شش ماه اول سال اشاره می‌کنند و معتقدند در شش ماه اول سال ۹۹ به دلایل مختلفی همچون همه‌گیری کرونا در جهان، قیمت نفت کاهش زیادی داشت و بازارهای جهانی تحت تاثیر این کاهش قیمت قرار گرفته بودند اما با توجه به تبلیغات دولت برای ورود مردم به بازار سهام، بورس در آن زمان بدون تاثیر از بازارها و قیمت‌های جهانی روند مثبت خودش را طی می‌کرد.

کارشناسان معتقدند رفتارهای هیجانی که در چند وقت اخیر در بازار شکل گرفته است حاصل همان تبلیغات و صعود یک میلیونی شاخص در شش ماه اول سال ۹۹ است.

علی خوانپایه کارشناس بازار سرمایه درباره قیمت نفت در شش ماه اول سال گفت: تمامی بازارها به کاهش قیمت نفت واکنش نشان داده بودند و در آن زمان که بازار سهام با یک روند صعودی همراه بود، بازارها به بورس وابسته شده بودند.

منبع: تجارت نیوز

کد خبر 430830

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • راه پایان دادن به کابوس سقوط بورس

    راه پایان دادن به کابوس سقوط بورس

    کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل رشد بورس در ایران، اظهار کرد: رشد بورس ایران وابسته به متغیرهای زیادی بوده که اولین و پررنگ‌ترین متغیر، تورم است.

  • چرا شاخص سقوط کرد؟

    چرا شاخص سقوط کرد؟

    بازار سرمایه در سال ۹۹ با حجم معاملات حداکثر ۳۰ هزار میلیارد تومان و حداقل پنج هزار میلیارد تومان همراه بود. فاصله زیاد در حجم معاملات نیمه اول و دوم سال ۹۹ نشان از یک رفتار هیجانی حاصل از تبلیغات تاثیرگذار بود.

  • وضعیت بورس تا سال بعد چطور خواهد بود؟

    وضعیت بورس تا سال بعد چطور خواهد بود؟

    مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: هر چه به پایان سال نزدیکتر شویم بازار می‌تواند بهتر شود و احتمال دارد روند بازار تا پایان سال یعنی اسفندماه صعودی باشد.

  • روند بازار تا پایان سال صعودی است

    روند بازار تا پایان سال صعودی است

    علی خوانپایه، مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: هر چه به پایان سال نزدیکتر شویم بازار می‌تواند بهتر شود و احتمال دارد روند بازار تا پایان سال یعنی اسفندماه صعودی باشد.

  • دوراهی اصلاح و صعود

    دوراهی اصلاح و صعود

    یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به احتمال زیاد ضربه اصلاح در بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها با توجه به ریسک‌های سیاسی بین‌المللی کمتر خواهد بود، گفت: این بازار از قبل به پیشواز اصلاح ایجاد شده به دلیل انتخابات آمریکا رفته بود و می‌تواند یک فضای هیجانی کوتاه‌مدت را در بازار ایجاد کند اما به دلیل جذاب شدن قیمت سهام، بازار به سرعت از این هیجان عبور خواهد کرد.

  • سرمایه گذاران مراقب رشد شارپی رمز ارزها باشند

    سرمایه گذاران مراقب رشد شارپی رمز ارزها باشند

    کارشناس بازار سرمایه گفت:در حال حاضر رمز ارزها رشد زیادی کرده اند و ممکن است به زودی مانند بازار سرمایه ریزش شدیدی داشته باشند.

  • رشد بازار سرمایه ادامه دارد

    خدارحمی؛

    رشد بازار سرمایه ادامه دارد

    سرمایه گذاران هیجانی تصمیم نگیرند

  • دلایل تحولات بازار سرمایه در یک سال و نیم اخیر

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری مطرح کرد:

    دلایل تحولات بازار سرمایه در یک سال و نیم اخیر

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: تحولات بازارسرمایه در یک سال و نیم اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است. یکی از عوامل این اتفاق رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران به خصوص تازه‌واردان بورسی شناخته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =