۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
چرا شاخص سقوط کرد؟

بازار سرمایه در سال ۹۹ با حجم معاملات حداکثر ۳۰ هزار میلیارد تومان و حداقل پنج هزار میلیارد تومان همراه بود. فاصله زیاد در حجم معاملات نیمه اول و دوم سال ۹۹ نشان از یک رفتار هیجانی حاصل از تبلیغات تاثیرگذار بود.

به گزارش صدای بورس بازار سرمایه در سال ۹۹ شرایط عجیبی را ثبت کرد. بیش‌ترین صعود و نزول بازار در تاریخ را پشت سر گذاشت و علاوه بر ورود تعداد زیادی از مردم به بازار در نیمه اول سال ۹۹ و صعود شاخص چشم‌گیر شاخص در نیمه اول سال، نیمه دوم سال سهامدارن زیادی متضرر شدن و شاخص با افت حدود یک میلیون واحدی همراه بود.

سلمان نصیرزاده،  بازار سهام سال ۹۹ را به دو نیمه قبل و بعد از مرداد ماه تقسیم کرد و توضیح داد: شاخص بازار از حدود ۵۰۰ هزار واحد به دو میلیون واحد رسید. این موضوع از ورود بسیار زیاد نقدینگی به بازار نشان گرفت. عرضه صندوق‌های دولتی ورود پول را افزایش داد.

نصیرزاده با اشاره به تبلیغات دولت و دیگر ارکان‌ها اظهار کرد: این تبلیغات زیاد حتی در رسانه‌ ملی انجام می‌شد و مردم وارد بازار شدند و حجم تقاضا با افزایش چشم‌گیری همراه بودند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه خالص معاملات در شش ماه اول سال به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هم می‌رسید توضیح داد: صعود بسیار زیاد که در شاخص بازار و رونقی که در بازار سهام به وجود آمده بود باعث رکود بازارهای موازی شد.

نصیرزاده به تغییر رفتار در مرداد ماه اشاره کرد و گفت: این تغییر رفتار با افزایش نرخ سود بین بانکی در یک مقطع زمانی مشخص همزمان شد. قبل از آن در شش ماه اول سال نرخ سود بین بانکی با یک روند نزولی به ۱۵ درصد هم کاهش پیدا کرد. تجربه نشان داده وقتی نرخ سود بین بانکی به پایین‌ترین حد خودش برسد، بازار سهام با یک روند صعودی همراه شده است. زمانی که نرخ سود بین بانکی به ۲۲ درصد افزایش یافت همزمان شد با مرداد که روند نزولی بازار شروع شد.

او به کاهش سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در سهم‌ها اشاره کرد و ادامه داد: کاهش سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در سهم‌ها، عاملی مضاعف برای شروع روند بازار نزولی بود. این روند نزولی تا حدی ادامه پیدا کرد که شاخص بازار از دو میلیون به پایین یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید. همچنین حجم معاملات از بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان به کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید و در هفته‌های پایانی سال حتی به پایین‌تر از پنج هزار میلیارد تومان هم رسید.

نصیرزاده به کاهش اعتماد به بازار اشاره و تصریح کرد: روند فرسایشی شاخص، کاهش شدید قیمت‌ها و افزایش حجم عرضه موجب کاهش اعتماد سهامدارن به بازار شد و همین مساله، ورود نقدینگی به بازار را به حداقل رساند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: عواملی در بازار به وجود آمد که در نیمه دوم سال بازار با یک روند نزولی همراه بود. همچنین دخالت‌های دولت و عوامل سیاست‌گذار در بازار روند فرسایشی را تقویت می‌کرد. حتی سازمان بورس قوانینی وضع می‌کرد که در روند بازار تاثیری نداشت و بازار به روند نزولی و فرسایشی ادامه می‌داد.

نصیرزاده گفت: شرایط در بازار به گونه‌ای پیش رفت که روند فرسایشی در شش ماه دوم سال حتی تا روزهای پایان سال نیز ادامه‌دار بود. قیمت‌ها به حداقل رسید و حجم معاملات به شدت کاهش یافت.

نصیرزاده روند فرسایشی بازار را نتیجه آن رفتارهای هیجانی و ورود حجم زیاد نقدینگی در نیمه اول سال دانست؛ رفتاری که بازار را حباب‌گونه کرد و بعد از یک مدتی آن حباب از بین رفت و با یک روند نزولی تقریبا طولانی مدت همراه بود. بازگشت بازار به روند تعادلی خود به گذشت زمان بستگی دارد و باید با گذشت زمان اعتماد به بازار برگردد.

منبع: تجارت نیوز

کد خبر 430534

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دلایل افت بازار سهام

    دلایل افت بازار سهام

    بازار سرمایه در سال ۹۹ شرایط نوسانی زیادی را تجربه کرد و رفتارهای هیجانی زیادی چه در زمان صعود شاخص و چه در زمان نزولی بودن آن در بازار رخ می‌داد. اما دلیل این رفتارهای هیجانی چه بود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =