رشد بازار سرمایه ادامه دارد

سرمایه گذاران هیجانی تصمیم نگیرند

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات با اشاره به اینکه رشد بازار سرمایه همیشه با تاخیر نسبت به سایر بازارهای رقیب رخ می دهد، گفت: کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز اتفاق مهمی برای بازار سرمایه بود.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از سنا، بهروز خدارحمی با اشاره به اینکه دارایی های بازار سرمایه غیر پولی است، گفت: به همین دلیل ارزش دارایی های بازار سرمایه با کاهش و افزایش ارزش ریالی اش، تغییر می کند. به عنوان مثال بازار انتظار دارد سهمی که در زمان دلار ۳هزار و ۵۰۰ تومانی ۱۰۰ تومان بوده است در شرایط امروز و با دو برابر شدن قیمت دلار، رشد کند و بر همین اساس بازار سرمایه همچنان پتانسیل رشد را دارد.

وی با اشاره به اینکه همیشه بازار سرمایه با تاخیر نسبت به تورم و رشد سایر بازارها واکنش نشان می دهد، افزود: به همین دلیل پس از رشدهای پر سرعت بازارهای رقیب، رشد پر سرعت بازار سرمایه نیز آغاز شد .

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است مردم تا زمزمه های تورم را می شنوند در قدم اول به سمت بازارهایی می روند که به سرعت نسبت به تورم عکس العمل نشان می دهند مثل بازارهای ارز و طلا اما پس از یکی دو ماه که این بازارها رشد می کنند و در یک رقم مشخص متوقف می شوند، نقدینگی ها به سمت بازارسرمایه حرکت می کنند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران با چنین رفتاری از رشد قیمت و سود چند بازار منتفع می شوند، گفت: البته این رفتار سرمایه گذاران تا حدودی برای حداکثری کردن منافعشان، رفتاری عقلایی است چراکه از افزایش قیمت چند بازار منتفع می شوند . در کوتاه مدت از بازارهای غیر مولد سود می کنند و می دانند که بازار سرمایه با تاخیر در شرایط رشد قرار می گیرد بنابراین به این سمت حرکت می کنند. البته سرمایه گذارانی که دوراندیش ترند، سریع تر وارد بازار سرمایه می شوند.

این کارشناس بازار سرمایه به آغاز رشد صنایع خوش پتانسیل بازار اشاره کرد و افزود: در این بازار با افزایش ارزش جایگزینی دارایی های شرکت ها ، سرمایه های مردم در شرایط پایدارتری قرار می گیرد و ریسک سرمایه گذاری آنها کاهش می یابد.

خدارحمی در خصوص صنایع برتر بازار در شرایط صعودی گفت: با توجه به آغاز روند رشد بازار، اکثر صنایع به دلیل افزایش ارزش جایگزینی از این محل با رشد همراه هستند اما برخی سریع تر و برخی با تاخیر شاهد این صعود هستند.

وی شرکت های صادرات محور را با توجه به رشد قیمت دلار گزینه های مناسب سرمایه گذاری دانست و گفت: این شرکت ها علاوه بر رشد از محل ارزش جایگزینی، شاهد افزایش حاشیه سود نیز هستند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران برای ورود به بازار هیجانی و احساسی تصمیم گیری نکنند، گفت: ورود در برخی صنایع باید با احتیاط بیشتری صورت بگیرد؛ به خصوص صنایعی که مواد اولیه و برخی قطعاتشان وارداتی است.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه هدایت نقدینگی ها به بازار سرمایه مزیت های زیادی برای اقتصاد دارد، افزود: این در حالی است که ورود به بازار سکه و ارز هرچند باعث سودهای کوتاه مدت گروهی از افراد می شود اما به بدنه اقتصاد صدمه می زند.

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات تاکید کرد: رشد بازار سرمایه و تزریق نقدینگی های سرگردان جامعه به این بازار باعث ورود سرمایه ها به بخش مولد و رونق تولید و صنایع می شود که در نهایت رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

کد خبر 393137

اخبار مرتبط

  • دلایل افت بازار سهام

    دلایل افت بازار سهام

    بازار سرمایه در سال ۹۹ شرایط نوسانی زیادی را تجربه کرد و رفتارهای هیجانی زیادی چه در زمان صعود شاخص و چه در زمان نزولی بودن آن در بازار رخ می‌داد. اما دلیل این رفتارهای هیجانی چه بود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =