دلایل تحولات بازار سرمایه در یک سال و نیم اخیر

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: تحولات بازارسرمایه در یک سال و نیم اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است. یکی از عوامل این اتفاق رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران به خصوص تازه‌واردان بورسی شناخته می‌شود.

به گزارش صدای بورس، سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تصریح کرد: براساس تحقیقات موجود، دانش مالی و اقتصادی عمومی ما به ویژه نسبت به کشورهای توسعه یافته ضعیف تر است. این موضوع در کنار نوساناتی که در اقتصاد کلان کشور وجود دارد، سبب افزایش معاملات هیجانی در بازار شده است. 

عضو شورای عالی بورس، مسایل اقتصاد کلان، موارد مربوط به ریزساختارهای بازار، رفتارهای معاملاتی سرمایه‌گذاران و دانش ضعیف آنها از مسایل اقتصادی را از دیگر عوامل مربوط به شرایط کنونی بازار سرمایه دانست و گفت: به نظر می‌رسد افزایش آگاهی و سطح تحلیل در بازار، بتواند به ثبات در بازار و شیوه تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران کمک کند.

سعید اسلامی بیان کرد: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در این راستا و در جهت افزایش و ارتقای آگاهی، با همکاری شبکه ایران کالا، برنامه تحلیل برتر را راه اندازی کرده است.

وی یکی دیگر از مشکلات موجود در بازار را عدم توجه به تحلیل‌ها عنوان کرد و افزود: در این میان عمدتا شایعات و روندهای بازار روی معاملات افراد اثرگذار است. انجام خریدها با تمرکز بر صف های خرید و فروش نشان‌دهنده چنین رویکردی به خصوص در تازه واردان به بازار سرمایه است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، افزایش عمق بازار را به جز با افزایش سطح تحلیل‌ها عملی ندانست و گفت: این رویه به سیاست‌گذاری هایی در سطح اقتصاد کلان و نیز تغییر برخی از ریزساختارها نیاز دارد تا فرایند صف‌سازی در این بازار امکان‌پذیر نداشته باشد؛ همچنین همانطور که اشاره شد، افراد باید آموزش ببینند که چطور از تحلیل‌ها استفاده کنند. 

منبع: سنا

کد خبر 426628

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دلایل افت بازار سهام

    دلایل افت بازار سهام

    بازار سرمایه در سال ۹۹ شرایط نوسانی زیادی را تجربه کرد و رفتارهای هیجانی زیادی چه در زمان صعود شاخص و چه در زمان نزولی بودن آن در بازار رخ می‌داد. اما دلیل این رفتارهای هیجانی چه بود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =