ابهامات سود و مالیات سهام عدالت

 ابهامات در مورد سهام عدالت هر روز بیشتر می‌شود. مدتهاست که سهامداران عدالت نمی‌دانند سود سهم خود را چطور و از کجا دریافت و چه مراحلی را باید طی کنند و هر روز مسئولین مربوطه و غیر مربوطه مصاحبه و شرایط را پیچیده‌تر می‌کردند. به تازگی هم مسئله مالیات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مطرح شده که موجب نگرانی بیشتر سهامداران عدالت شده است. اکبر حیدری سخنگوی اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت به این ابهامات پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

گزارش صدای بورس، اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مورد نحوه دریافت سود گفت: سهامداران سهام عدالت برای مدیریت سهام خود دو روش مستقیم یا غیر مستقیم دارند.از ۴۹ میلیون سهامدار سهام عدالت ۳۰ میلیون نفر روش غیرمستقیم و ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند. سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کردند مثل دیگر سهامداران بازار باید برای دریافت سود سهام خود به شرکت‌های مربوطه مراجعه کنند. اما سهامدارانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند باید به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مراجعه کنند. این شرکت‌ها به نمایندگی از سهامداران سود شرکت‌ها را تجمیع می‌کنند و پس از برگزاری مجمع سود را بین سهامداران خود تقسیم می‌کنند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برای سهولت پرداخت سود به سهامداران از وزیر اقتصاد و دارایی درخواست کردند که با توجه به شرایط کشور، امسال هم مثل سال‌های قبل سامانه سهام عدالت سود سهام را برای سهامداران واریز کند. در صورت تایید این درخواست در شورای عالی بورس، سهامداران مستقیم و سهامداران غیر مستقیم به سرعت سود خود را دریافت خواهند کرد.

اکبر حیدری در مورد مشکل مالیاتی پیش آمده برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بیان کرد: براساس تبصره ۱ ماده ۳ آیین نامه اجرایی موضوع آزادسازی سهام عدالت تصویب شده در شورای عالی بورس و اوراق بهادار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استای مکلف شده‌اند صورت‌های مالی خود را به روش بازار با خالص ارزش فروش تهیه کنند. این روش باعث می‌شود افزایش قیمت سهام از تاریخ آزادسازی تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹ مشمول مالیات هنگفتی شود. در نتیجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به منظور حفاظت از منافع سهامداران درخواست کردند شورای عالی بورس و سازمان امور مالیاتی نسبت به حل مسئله با صدور بخشنامه قانونی اقدام کنند و یا اجازه دهند صورتهای مالی بر مبنای اقل بهای تمام شده و خالص فروش جایگزین تنظیم شوند تا مشکل مالیاتی این شرکت‌ها حل شود.با توجه به تمدید فرصت ارسال صورت‌های مالی از سوی سازمان بورس امیدواریم به زودی این مشکل با همکاری شورای عالی بورس حل شود.
وی در این مورد اظهار کرد: شرکت‌های استانی از زمان تاسیس و در طول این سالها از فعالیت خود سود عملیاتی کسب کرده‌اند و باید بابت آن مطابق مقررات مالیات پرداخت کنند.

در روزهای گذشته شاهد بودیم که به مردم گفته می‌شد برای دریافت سود خود یا شرکت در مجامع شرکت‌ها باید حتما در سجام ثبت نام کنند و در این شرایط اقتصادی و شیوع کرونا مردم را مجبور به پرداخت مبالغی و حضور در ازدحام کردند. این در حالی است که به تازگی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده است ثبت نام در سجام اجباری نیست!

اکبر حیدری در پایان با گلایه از مصاحبه‌های مسئولین مرتبط و غیر مرتبط اظهار کرد: در روزهای گذشته شاهد بودیم که به مردم گفته می‌شد برای دریافت سود خود یا شرکت در مجامع شرکت‌ها باید حتما در سجام ثبت نام کنند و در این شرایط اقتصادی و شیوع کرونا مردم را مجبور به پرداخت مبالغی و حضور در ازدحام کردند. این در حالی است که به تازگی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده است ثبت نام در سجام اجباری نیست!

وی با تاکید بر اینکه میزان سود پرداختی یا پرداخت شدن یا نشدن سود توسط شرکت طبق قانون تجارت در حوزه اختیار شرکت‌ها است و هیچ مقام ناظر یا اجرایی حق اظهار نظر در این مورد را ندارد، ادامه داد: متاسفانه برخی مقامات حتی در سازمان بورس در این مورد اظهاراتی کردند. این در حالی است که شرکت‌های سرمایه گذاری استانی از بعضی سودهای عملیاتی خود چشم پوشی کردند و پیشنهاد دادند مجددا از سامانه سهام عدالت برای پرداخت سود استفاده شود.

حیدری اظهار کرد: باید امور طوری پیش برود که کار برای مردم راحت‌تر شود. اینکه کارها را سخت‌تر و هزینه‌های جدید برای مردم ایجاد شود و آن ها را روانه صف‌های طولانی کنیم نه فلسفه سهام عدالت است و نه شایسته مردم.

رضا نجارزادگان

کد خبر 426955

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =