آیا در بودجه ۱۴۰۰ واردات خودرو آزاد است؟

 انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو بیان کرد: این اشتباه است که واردات با آزادسازی هم معنی گرفته می‌شود، خودروسازی های داخلی یکی از ردیف‌های تامین بودجه دولت محسوب می‌شود.

به گزارش صدای بورس، دیروز چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹ جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با سقف ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومانی به مجلس ارسال شد. رئیس جمهور از نمایندگان درخواست کرد در زمان مقرر این بودجه را بررسی و تصویب کنند. میزان درآمد ناشی از واردات خودرو در این لایحه موجب تعجب اقتصاددانان کلان و تحلیل گران بازار سرمایه شده است برخی از کارشناسان این بودجه را بمب گذاری برای دولت بعدی نامیده اند و معتقدند دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

از جمله منابع درآمدی دولت در سال ۱۴۰۰ که در  لایحه بودجه  آورده شده، درآمدهای حاصل از واردات خودرو است. ردیف های مهم درآمدی مرتبط با واردات خودرو از جدول شماره ۵ شامل موارد زیر است:

-  ردیف ۱۱۰۴۰۲، درآمد ناشی از حقوق ورودی خودرو با بیش از دو هزار میلیارد تومان

- ردیف ۱۶۰۱۸۱ درآمد حاصل از ۱۰درصد ارزش گمرکی به میزان ۱۵ میلیارد تومان

- ردیف ۱۶۰۱۴۸ درآمد ناشی از ۵ درصد افزایش عوارض ارزش کشتی ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

احمدرضا رعنایی، سخنگوی انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو در گفت‌وگو با صدای بورس بیان کرد: از جمله منابع درآمدی دولت در سال ۱۴۰۰ که در  لایحه بودجه  آورده شده، مربوط به درآمدهای حاصل از خودرو است که این درآمدها در دو بخش  واردات خودرو و خودروسازی داخلی در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش واردات خودرو تاثیری بر قیمت خودرو  های داخلی خواهد داشت، بیان کرد: این اشتباه است که واردات با آزادسازی هم معنی گرفته می‌شود. به طور کلی واردات خودرو آن گونه که تصور می شود، اولین درآمد کشور از خودرو  نیست، بلکه خودروسازی های داخلی یکی از ردیف‌های تامین بودجه دولت محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار خودرو  با بیان اینکه هر خودرویی که وارد می‌شود با مالیات، گمرک به مبلغی گزاف وارد بازار داخلی می‌شود و طبقات متوسط و ضعف جامعه نمی‌توانند از آن استفاده کنند، بیان کرد: بازار مصرف کننده خودرو داخلی و خارجی متفاوت است. اقشار متوسط و ضعیف جامعه مشتریان خودروسازی داخلی خواهند ماند.
رعنای بیان کرد: این گونه نیست که دولت با واردات خودرو و مالیات بر این خودروها در بخش خودرو صاحب درآمد شود. تا کنون درآمد اصلی دولت در بخش خودرو مربوط به درآمدی است که از قطعه‌سازی و خودروسازی داخلی به دست آورده است. این درآمدها شامل مالیات بر کارخانه‌های قطعه سازی و خودرو سازی، مالیات حقوقی پرسنل قطعه سازی و خودروسازی، مالیات ارزش افزوده، مالیات شماره گذاری و خدمات پستی، هزینه حقوق دولتی پرداختی به دولت و .. است.

بیشتر بخوانید:
خلاصه بودجه سال ۱۴۰۰در ۱۴ خط
تاثیر نفت ۴۰ دلاری بودجه بر بورس/ تحلیل گران بورسی چه توصیه می‌کنند؟
لایحه بودجه ۱۴۰۰ و تاثیرات آن بر بورس/ سهامداران بخوانند


سخنگوی انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو  بیان کرد: دولت باید به گونه‌ای مدیریت کند تا اشتغال، توسعه، تکنولوژی در خودروسازی ادامه پیدا کند. اگر دولت بین خودروسازی داخلی و واردات نتواند تعادل ایجاد کند، شرکت‌های خودروسازی به آینده هپکو و هفت تپه دچار خواهند شد.

این کارشناس بازار خودرو بیان کرد: با توجه به اینکه نیروی کار شاغل در بخش خودروهای وارداتی حداکثر ۲۵ هزار نفر است و شاغلان صنعت قطعه سازی  و خودروسازی ۷۰۰ هزار نفر هستند،  کاملا عقلانی است که دولت و مجلس  انرژی خود را برای رسیدن به حمایت درست از خودرو سازی و قطعه سازی داخلی بگمارند و در این زمینه تنها چیزی که باید در نظر گرفته شود اصلاح ساختار و قراردادهای فی‌مابین قطعه سازان و خودروسازی و اصلاح شیوه مدیریت و سیستم صنعت خودروسازی است.

وی در نهایت تصریح کرد: تامین سرمایه در گردش مورد نیاز صنعت قطعه سازی و خودروسازی توسط دولت باید مدنظر مسئولین قرار گیرد چرا که در سال‌های اخیر تورم، دلار از جمله مواردی بوده است که صنعت خودروسازی کشور را با مشکل مواجه کرده که حل این مشکلات نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

واردات خودرو، خودروهای خارجی را ارزان می‌کند؟
 فربد زاوه، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با  صدای بورس معتقد است تاکنون خودرو کالایی انحصاری بود اما در بودجه امسال گویا دولت تلاش دارد بار مسئولیت مدیریت تاثیر احتمالی این آزادسازی بر نرخ ارز را به دولت بعد محول و افتخار شکستن انحصار بازار را نصیب خود کند.

پیش بینی قیمت خودر با بودجه پیشنهادی 
وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت قیمت خودرو با لایحه بودجه  ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود، بیان کرد: اگر این لایحه توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شود، شاهد کاهش قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود، همچنین  قیمت خودروهای مونتاژی نیز کاهشی خواهد بود.

این کارشناس بازار خودرو  بیان کرد: از این سه ردیف درآمدی واردات خودرو می توان میزان واردت و میزان تعرفه موثر را تخمین زد. در حالی که میزان واردات بر مبنای ردیف ۱۶۰۱۴۸ معادل ۲۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است، در ردیف ۱۶۰۱۸۱ این میزان ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و حدودا ۳۰ درصد اختلاف دارد! در عین حال، تقسیم درآمد حقوق ورودی به تخمین ارز واردات در این دو ردیف، تعرفه موثر را بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۵۰ درصد نشان می دهد که نسبت به آخرین دوره واردات بیش از ۱۰ برابر است.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 423067

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =