رشد سودآوری و ارزش بازار پرتفوی بورسی «گوهران»

سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید طی عملکرد ۹ ماهه نخست سال مالی جاری دستاوردهایی همچون رشد سودآوری و افزایش ارزش بازار پرتفوی بورسی را رقم زد.

سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید طی عملکرد ۹ ماهه نخست سال مالی جاری دستاوردهایی همچون رشد سودآوری و افزایش ارزش بازار پرتفوی بورسی را رقم زد. 

 رشد در آمد عملیاتی و سود خالص  
بر اساس این گزارش، «گوهران» در کارنامه عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۸ خودافزایش مولفه‌های سودآوری همچون درآمدهای عملیاتی و سود خالص را نسبت به دوره مشابه سال مالی ۹۷ ثبت کرده است. به گونه ای که در این دوره ۱۱۶ درصد رشد درآمدهای عملیاتی شرکت اعلام شده و در کنار آن سود خالص حدود ۱۱۹ درصد افزایش را به ثبت رسانده است. گوهران در ۹ ماهه سال مالی جاری مبلغ یک هزار و ۳۸ میلیارد ریال سود خالص معادل ۵۱۹ ریال سود خالص به ازای هر سهم شناسایی کرد که این رقم ۱۱۹ درصد رشد را در مقایسه با سود خالص دوره مشابه سال مالی گذشته نشان می‌دهد.
  

 
خلاصه سرمایه‌گذاری‌ها
بر اساس اطلاعات در دسترس، سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید در جریان عملکرد سه فصل اول سال مالی جاری در سهام شرکت‌های فعال در ۳۵ صنعت سرمایه‌گذاری کردکه گروه هایی همچون سنگ آهن، پتروشیمی، دارویی، بانک‌ها و سایر محصولات کانی غیر فلزی از جمله این صنایع به شمار می‌روند. بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه در ابتدای دوره مورد بررسی مبلغ سه هزار و ۵۸۵ میلیارد ریال محاسبه می‌شود که با افت حدود ۴۶ میلیارد ریالی به بیش از سه هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال در پایان دوره کاهش یافت.  

پرتفوی بورسی در افت و رشد
۶۷ شرکت فعال در بازار سرمایه همچون سنگ آهن گهر زمین، مدیریت سرمایه‌گذاری امید، هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، هلدینگ غدیر، گسترش نفت و گاز پارسیان، مدیریت انرژی امید تابان هور، پتروشیمی جم، سرمایه‌گذاری سپه و... در سبد سرمایه‌گذاری بورسی شرکت طی عملکرد ۹ ماهه امسال جای می‌گیرند. 
همانطور که از جدول زیر مشخص است، بهای تمام شده پرتفوی بورسی این مجموعه سرمایه‌گذاری در دوره مورد اشاره با حدود ۸۳ میلیارد ریال افت به مبلغ سه هزار و ۳۱۴ میلیارد ریال رسیده است و در مقابل آن، ارزش بازار این سبد با یک هزار و ۹۳۱ میلیارد ریال رشد به شش هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال صعود کرد. 


  افزایش پرتفوی غیر بورسی

پرتفوی غیر بورسی توسعه گوهران امید شامل هفت شرکت غیر بورسی است که از جمله آن می توان به مجموعه‌هایی همچون توسعه فناوری تحلیلگران امید، مولد برق کاسپین، خدمات مسافرتی و گردشگری گشت مهر پیشه، توسعه تجارت بین المللی زرین پرشیای امید، پترو امید آسیا، سایر شرکت‌های خارج از بورس و اوراق مشارکت خارج از بورس اشاره کرد. طبق اطلاعات جدول زیر، بهای تمام شده پرتفوی غیر بورسی ابتدای دوره «گوهران» مبلغ ۱۸۷ میلیارد ریال محاسبه می‌شود که با بیش از ۳۶ میلیارد ریال رشد به مبلغ ۲۲۳ میلیارد  در پایان دوره افزایش یافت. 

معاملات سهام تحصیل شده و واگذار شده
سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید طی عملکرد ۹ ماهه امسال بخشی از سهام حدود ۸۴ شرکت بورسی و غیر بورسی را به سبد سرمایه‌گذاری خود افزود که بر اساس اطلاعات موجود، بهای خرید سهام شرکت‌های فعال در بازار سرمایه حدود دو هزار میلیارد ریال و هزینه تحصیل سهام شرکت‌های غیربورسی بیش از ۱۲۸ میلیارد ریال اعلام شد. در مقابل اما، «گوهران» در دوره مورد بررسی اقدام به واگذاری بخشی از سهام ۸۷ شرکت بورسی و غیر بورسی به بهای تمام شده دو هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال و به مبلغ دو هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال کرده است و در نهایت سود حاصل از این واگذاری بالغ بر ۵۵۴ میلیارد و ۶۳۵ میلیون ریال محاسبه می‌شود.

درآمد حاصل از سود سهام محقق شده
بر اساس اطلاعات موجود، ۵۷ شرکت بورسی و غیر بورسی موجود در سبد سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید در ۹ ماهه اول سال مالی جاری مجامع عمومی عادی سالانه خود را برگزار کردند که در مجموع این امر حدود ۵۱۰ میلیارد و ۷۹۲ میلیون ریال درآمد را برای «گوهران» به ارمغان آورده است.

شماره۳۳۲ هفته اطلاعات بورس-صفحه۱۰

کد خبر 410439

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =