ضربه مهلک به اعتماد سهامداران بورس

کارشناس بازار سرمایه درباره نرخ گواهی سپرده با سود ۳۰ درصدی، گفت: این گونه تصمیمات به نوعی تصمیمات خلق الساعه است که منشا آن، تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی است که باعث ضربه زدن به اعتماد عمومی و هدایت سرمایه از بازار سرماهی به بازارهای موازی می‌شود.

مهدی صالحی در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: اتفاقی که در چندماه اخیر مشاهده می‌شود، خروج نقدینگی حقیقی از بازار است. علت آن، وضعیت ناپایدار در منطقه خاورمیانه و درگیری‌ها میان کشورهاست و به طور طبیعی زمانی که وضعیت به این سمت حرکت می‌کند، بازار سرمایه مکان امنی نخواهد بود و سرمایه‌ها به سمت بازارهای کم‌ریسک حرکت می‌کند. در این مدت اخیر، حتی شاهد خروج سرمایه از صندوق‌های درآمد ثابت به سمت صندوق‌های طلا هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از علل دیگر خروج نقدینگی از بازار سرمایه، بازدهی کم این بازار در کنار رشد بازارهای موازی است که یک اثر روانی بر فعالان دارد، به گونه‌ای که سرمایه‌گذاران بعد از یک بازه زمانی که مشاهده کردند این بازار دیگر بازدهی مناسبی برای آن‌ها ندارد، قید بازار سرمایه را بزنند و در این جا حضور نداشته باشند.

وی در ادامه گفت: نکته بعد، تصمیمات خلق الساعه است که منشا آن، تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی است که تاثیر بسیاری بر صنایع مختلف کشور داشته و باعث ضربه زدن به اعتماد عمومی و هدایت سرمایه از بازار سرماهی به بازارهای موازی می‌شود.

صالحی، با بیان اینکه با توجه به تصمیم اخیر بانک مرکزی، مبنی بر افزایش نرخ بهره تا ۳۰ درصد، گفت: ریشه مشکلات اقتصادی مانند تورم، در رشد نقدینگی و ناترازی در ساختار بودجه‌ریزی نهفته است و این تصمیم بانک مرکزی، نه تنها اثر مثبتی ندارد، بلکه در کوتاه‌مدت منجر به رکود اقتصادی می‌شود، چرا که رقم ۳۰ درصد، رقم بسیار بزرگی برای ایجاد رکود است و در آینده نزدیک هم باعث ایجاد تورم‌های بزرگتر خواهد شد. بنابراین، انتشار این اوراق بدون توجه به ساختار بودجه‌ریزی و مشکلات ریشه‌ای‌تر، که در بلندمدت اثرگذار نخواهد بود و می‌توان آن صرفا یک مسکن‌ موقتی دانست.

وی در انتها تاکید داشت:‌ شرکت‌هایی که از طریق گواهی سپرده دست به تامین مالی می‌زنند، دچار ریسک بزرگی می‌شوند، چرا که بازپرداخت این بدهی برای این بنگاه‌ها دشوار خواهد بود و درصورتی که مجموعه‌ای اقدام به تامین مالی از طریق بدهی بزند، می‌توان آن را جزو شرکت‌های پرریسک به حساب آورد.

کد خبر 488840

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =