تقویت صندوق ها با اوراق ۳۰ درصدی

کارشناس بازار سرمایه،گفت: صندوق های درآمد ثابت قادر به افزایش نرخ بازدهی بصورت رسمی خواهند بود و با توجه به تجمیع سرمایه نزد این صندوق ها، سرمایه های سرگردان و زیان دیده در بازار بورس ، بازدهی صندوق های درآمد ثابت را جذاب تر از قبل ارزیابی خواهد کرد. با این رویکرد، امکان دارد سهامداران متصل با هدف خرید واحدهای صندوق های با درآمد ثابت، اقدام به فروش سهام خود کنند.

مریم محبی در گفت و گو با «صدای بورس» گفت: یکی از مهمترین عوامل بنیادی موثر بر بازار سرمایه اعلام رسمی خبر انتشار گواهی سپرده خاص با نرح سود علی الحساب ۳۰ درصد توسط بانک مرکزی، بود. همانطور که از ظاهر خبر مشخص است، این خبر به عنوان یک نشانه قدرتمند برای افزایش نرخ بهره بین بانکی به شمار می آید که به صورت علمی و تجربی، در تضاد با بازار سرمایه است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش جذابیت سرمایه گذاری در بازارهای بدون ریسک در شرایطی که بازار سرمایه درگیر رها شدن از روند نزولی هستند، نشانه خوبی نیست. به نظر می‌رسد تصمیم ساز، بدون توجه به شرایط شکننده ی بازار سرمایه ، در زمانی که تنش های سیاسی و ریسک های ژئوپلیتیک به حداکثر میزان خود پس از آغاز رسمی جنگ روسیه و اوکراین رسیده است با هدف حمایت از تولید، چنین تصمیمی را گرفته باشد. تصمیمی با اثر منفی بر بازار سرمایه که در صورت اجرا، می تواند به سرعت، اثر هیجانی منفی را بر بازار وارد کند.

وی به افزایش و نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و گفت: این تصمیم در زمانی اخذ شد که شاهد افزایش پرشتاب نرخ دلار در بازار آزاد هستیم. افزایش قیمت دلار می تواند نشانه ای بر کمتر شدن ارزش پول ملی باشد، همچنین به عنوان خبر تایید کننده ی افزایش کف نرخ بهره بانکی و ورود تورم به کانال های بالاتر، نشانه های مثبتی برای بازار سرمایه نیست.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تصمیم انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ ۳۰درصد، علاوه بر افزایش انتظارات تورمی و بیشتر شدن ترس در سهامداران از کاهش بیشتر ارزش دارایی های ریالی خود، باعث ایجاد تغییرات غیر قابل کتمان بر نرخ p/e بازار خواهد شد. به عبارتی دیگر ، با صدور گواهی های با نرخ علی الحساب ۳۰درصد توسط بانک مرکزی، نرخ p/e بازار بدون ریسک به اعداد حوالی ۳ خواهد رسید و باعث ایجاد تغییرات در p/e بازار سرمایه خواهد شد.

محبی به تاثیرخبر بر صندوق های درآمد ثابت اشاره کرد و افزود: از طرفی صندوق های درآمد ثابت قادر به افزایش نرخ بازدهی بصورت رسمی خواهند بود و با توجه به تجمیع سرمایه نزد این صندوق ها، سرمایه های سرگردان و زیان دیده در بازار بورس ، بازدهی صندوق های درآمد ثابت را جذاب تر از قبل ارزیابی خواهد کرد. با این رویکرد، امکان دارد سهامداران متصل با هدف خرید واحدهای صندوق های با درآمد ثابت، اقدام به فروش سهام خود کنند.

کارشناس بازارسرمایه با بیان وضعیت تکنیکالی بازار سهام گفت: فراموش نکنیم این خبر در زمانی به صورت رسمی منتشر و اعلام شد که بازار از منظر تکنیکال، درگیر سطح حمایتی بسیار قوی ۲،۱۰۰،۰۰۰ واحدی است. بنابراین انتشار این خبر در چنین شرایط حساس و شکننده ای می تواند اثرات هیجانی منفی بر بازار سرمایه داشته باشد و عبور از سطح حمایتی فعلی، نیازمند دریافت اخبار مثبت بنیادی داشته باشد و عبور از سطح فعلی به سادگی امکانپذیر نباشد.

وی در پایان گفت: به دلیل کاهش مستمر قیمت سهام طی سه سال گذشته، به نظر می رسد در بسیاری از سهام بازار قیمت در محدوده های بسیار ارزنده قرار دارد ولیکن ارزنده بودن قیمت سهام، دلیل کافی برای بی اثر شدن آثار مخرب این شوک های ناگهانی بر بازار بورس نیست.

کد خبر 488776

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =