زیان کوتاه مدت اوراق جدید برای بورس

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه گواهی ۳۰ درصدی جذابیت خاصی برای انتقال سرمایه سپرده گذاران به حساب بلند مدت ندارد ، گفت:نرخ سپرده ۳۰ درصدی به طوریقین باعث منفی شدن و به ضرر بازار سرمایه خواهد بود.

ابراهیم سماوی در گفت و گو با «صدای بورس » درارتباط با دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با سود ۳۰ درصد، گفت : زمانی که در بازار سرمایه بحث ارزش گذاری سهام و قیمت گذاری شرکت ها مطرح است بازه مورد انتظار مشخص می شود و در ایران قیمت گذاری بر اساس فرمول خاصی (capm) محاسبه می شود که بازده بدون ریسک و یا سود بانکی در این فرمول لحاظ خواهد شد.

وی افزود : هر وقت درصد سود بانکی بالا می رود قیمت سهام پایین می آید وقتی این درصد افزایش پیدا کند به ۴۰ درصد برسد انتظار می‌رود یک عامل منفی برای بازار سرمایه باشد و با اثر گذاری بر سهام افت قیمت را شاهد باشیم. زمانی که نرخ بازده بدون ریسک ۳۰ درصد می شود شرکت ها اگر از بانک ها تامین مالی وشرکت ها سودی که شناسایی می کنند، کاهش می یابد . در اقتصاد نرمال به ضرر بازار سرمایه خواهد بود.

سماوی گفت : تورم حدود۴۰ درصد است اما سود سپرده بانکی ۳۰ درصد است عملا کسی که در این اوراق سپرده گذاری کند ۱۰ درصد از نرخ تورم جا مانده است و بازدهی منفی دارد این موضوع در بلند مدت تاثیر خاصی بر بازار سرمایه نمی گذارد اما در کوتاه مدت تاثیر مخربی بر بورس دارد .

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد : باید توجه داشت زمانی که تورم ۴۰ درصد است سرمایه گذاری در بانک دلیل منطقی ندارد اما درنقطه مقابل آن یعنی دربورس سرمایه گذاری می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

وی اظهارداشت : انتظار نمی رود سرمایه به دلیل بازده ۳۰ درصدی به سمت بانک ها برود و تبدیل به شبه پول شود و از سپرده کوتاه مدت به بلند مدت انتقال یابد. سال ۱۳۹۶ نقدینگی در سپرده های کوتاه مدت ۵/۱۲ درصد بوده اما در حال حاضر به ۲۵ درصد رسیده نشان دهنده این است که اهالی اقتصاد سرمایه را از حساب بلند مدت یا به نوعی شبه پول به حساب های کوتاه مدت و یا آماده برداشت و سرمایه گذاری هستند، قرار بداده اند و ۳۰ درصد جذابیت خاصی برای انتقال سرمایه به حساب بلند مدت ندارد.

کد خبر 488753

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =