«فلزات اساسی» پیشران صنایع بورسی

گزارش عملکرد ماهانه آذر ماه شرکت‌ها منتشر شد. بر این اساس صنایع برتر و شرکت‌های برتر در سه ماهه پاییز مشخص شدند که تاثیر بسزایی در پیش‌بینی بازار در سه ماهه پایانی و عملکرد سرمایه‌گذاران و فعالان در این بازار دارد...

به گزارش صدای بورس، گزارش عملکرد ماهانه آذر ماه شرکت‌ها منتشر شد. بر این اساس صنایع برتر و شرکت‌های برتر در سه ماهه پاییز مشخص شدند که تاثیر بسزایی در پیش‌بینی بازار در سه ماهه پایانی و عملکرد سرمایه‌گذاران و فعالان در این بازار دارد.

برترین صنایع بورسی
طبق بررسی آمارهای موجود از عملکرد صنایع بورسی در سه ماهه پاییز، صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای توانسته است بیشترین درآمد را بین صنایع موجود در بازار سرمایه کسب کند. این صنعت با تحقق درآمد بیش از ۸۸۱ میلیون و ۹۲۲ هزار میلیون ریال در صدر صنایع موجود در بورس قرار گرفته است. همچنین صنعت فلزات اساسی با درآمد بیش از ۶۲۳ میلیون و ۹۵۵ هزار میلیون ریال در جایگاه دوم قرار دارد. محصولات شیمیایی با درآمد بیش از ۵۱۴ میلیون و ۷۵۱ هزار میلیون ریال؛ بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با درآمد بیش از ۴۹۶ میلیون و ۲۸۸ هزار میلیون ریال و همچنین خودرو و ساخت قطعات با درآمد بیش از ۳۴۸ میلیون و ۴۵۶ هزار میلیون ریال دیگر صنایعی هستند که توانستند بیشترین درآمد را در بین صنایع کسب کنند.
مولفه مهم‌تر از درآمد برای سهامداران همیشه سود محقق شده هر شرکت یا صنعت است. در بین صنایع بورسی، صنعت فلزات اساسی که در بین صنایع پردرآمد هم بوده، توانسته بیشترین سود را برای سهامداران خود محقق کند. بر این اساس صنعت فلزات اساسی با تحقق سود بیش از ۲۰۷ میلیون و ۹۷۴ هزار میلیون ریالی پرسودترین صنعت بورسی بوده است. پاییز برای صنایع محصولات شیمیایی هم پرسود بوده است. درواقع این صنعت بیش از ۱۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار میلیون ریال در سه ماهه سوم سال سود داشته است. همچنین صنایع فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با سود بیش از یکصد میلیون و ۱۳۷ هزار میلیون ریال، بانک‌ها و موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با تحقق سود بیش از ۶۸ میلیون و ۱۹۶ هزار میلیون ریال و سرمایه‌گذاری‌ها با سودی بیش از ۶۷ میلیون و ۴۷۲ هزار میلیون ریال بیشترین میزان تحقق سود را در بین صنایع بورسی داشتند. طبق آمارها صنعت تولید ماشین آلات اداری، حسابداری و محاسباتی هیچ درآمدی نداشته اما حدود ۱۴ هزار میلیون ریال سود محقق کرده است. همچنین خودرو و ساخت قطعات نه تنها سودی نداشته که زیانی حدود ۳۲ میلیون و ۶۰۶ هزار میلیون ریالی هم داشته است. در جدول شماره ۱ می‌توانید میزان سود و درآمد هر صنعت را مشاهده کنید.

سرمایه‌گذاران خوش‌شانس و بدشانس پاییز
شرکت‌هایی که توانستند بیشترین سود خالص را در سه ماهه پاییز محقق کنند هم به ترتیب از بیشترین سود شامل نمادهای «فولاد»، «فملی»، «شپنا»، «وبملت» و... می‌شوند. بنابراین «فولاد» که در رتبه اول شرکت‌ها با بیشترین سود خالص محقق شده قرار دارد، درآمدی بیش از ۲۰۵ میلیون و ۸۷۷ هزار میلیون ریال و سودی بیش از ۸۷ میلیون و ۴۱۲ هزار میلیون ریال داشته است. همچنین شرکت ملی صنایع مس ایران با درآمد بیش از ۹۵ میلیون و ۳۴۴ هزار میلیون ریال سودی بیش از ۵۶ میلیون و ۴۹۸ هزار میلیون ریال داشته است.
بر اساس آمارهای به دست آمده در بین شرکت‌های بورسی، سهامداران شرکت پالایش نفت اصفهان را می‌توان از خوش شانس‌ترین‌ سرمایه‌گذاران به حساب آورد چون نماد «شپنا» در سه ماهه پاییز بیشترین درآمد را داشته و همچنین در بین سوده‌ترین شرکت‌های بورسی هم قرار داشته است. این شرکت با درآمد بیش از ۲۹۶ میلیون و ۴۲۲ هزار میلیون ریال و سودی بیش از ۳۹ میلیون و ۱۴ هزار میلیون ریال در بین برترین شرکت‌های بورسی و فرابورسی قرار گرفته است. در رتبه دم شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس ایران شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» قرار دارد که درآمد آن حدود ۲۲۴ میلیون و ۸۰۴ هزار میلیون ریال و سود آن هم حدود ۲۰ میلیون و ۶۲۳ هزار میلیون ریال بوده است.
همچنین نمادهای «فولاد»، «خودرو»، «شتران» و... هم در رتبه‌های بعدی بیشترین درآمد ایستاده‌اند. در رابطه با صنعت خودرو اما نکته‌ای وجود دارد آن هم باوجود اینکه «خودرو» در بین شرکت‌های برتر از لحاظ درآمد بوده اما سود آن در بین شرکت‌های کم سود قرار دارد. این نماد با درآمد بیش از ۱۸۸ میلیون و ۱۱۹ هزار میلیون ریال نه تنها سود نداشته بلکه زیانی حدود ۳۷ میلیون و ۳۸۷ هزار میلیون ریالی هم داشته است. در این میان نماد «خساپا» نیز زیان داده است که نشان دهنده وضعیت نامطلوب در این گروه است. این وضعیت نامطلوب را می‌توان معلول قیمت‌گذاری‌های دستوری و سیاست‌های غلط سیاست‌گذاران دانست که با وجود درآمد شرکت‌ها زیان داده‌اند.
در این بین اما شرکت‌هایی بودند که نتوانستند هیچ درآمدی داشته باشند. به عنوان نمونه صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا» و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» هیچ درآمدی در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ نداشتند. در جدول شماره ۲ می‌توانید میزان درآمد و سود ۱۰ شرکت برتر بورس و فرابورس از لحاظ سود را مشاهده کنید.

چشم‌انداز تا پایان سال
با توجه به گزارش عملکردهای ۹ ماهه که شرکت‌ها منتشر کردند، می‌توان انتظار داشت که بازار سرمایه در سه ماهه پایانی سال شرایط به نسبت خوبی را داشته باشند. یکی دیگر از دلایل آن هم عملکردی است که بازار سرمایه هرساله در پایان سال از خود نشان داده است. به نوعی که همیشه روند حرکت بازار در ماه‌های پایانی سال مثبت بوده است. البته در این مورد تاثیر عوامل دیگر مانند مسائل منطقه‌ای، تغییرات نرخ دلار، سیاست‌گذاری‌های دولت و... را هم نباید نادیده گرفت. همچنین کارشناسان معتقدند که در صورت بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس شرایط بازار سرمایه بهتر خواهد شد.

«فلزات اساسی» پیشران صنایع بورسی

www.nadpco.com

  • نگین عظیمی - خبرنگار
  • شماره ۵۲۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 486540

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =