۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
کدام حق تقدم سودآورتر است

شماره ۵۲۶هفته نامه اطلاعات بورس منتشر شد.

به گزارش صدای بورس؛ در شماره ۵۲۶هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، حق تقدم ها، هج فاند، وضعیت شرکتها و غیره بررسی شد.

بورس در تفکرات دولت جایی ندارد

در سرمقاله این شماره حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه گفت: باتوجه به اتفاقاتی که در مدت اخیر افتاد، بازار نشان داد که میل به رشد دارد به هر حال باتوجه به جاماندگی‌هایی که از تورم و برخی از بازارها دارد و همچنین اینکه اکثر نمادها در قیمت‌های ارزنده هستند، این تمایل به رشد در بازار وجود دارد و فعالان بازار هم مترصد رشد بازار هستند ولی واقعیت این است که شاید سیاستی که دولت اتخاذ کرده و عمدتا هم مبتنی بر مهار تورم است یکی از دلایل سرکوب این میل رشد بازار باشد. شاید احساس شود که به نوعی رشد این بازار باعث التهاب در سایر بازارها می‌شود، عرضه‌هایی که در روزهای اخیر توسط یک سری از حقوقی‌ها به واسطه رشدی که مبتنی بر محرک تجدید ارزیابی‌ها بود، رخ داد (که شاید بخشی هم صندوق تثبیت بود)، نشان داد در حال حاضر چندان تمایلی به رشد بازار از طرف دولت وجود ندارد.

تک سهم‌ها در مرکز توجه

ندا کریمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: هفته منتهی به چهارشنبه ۱۳ دی ماه با میانگین معاملات خرد کمتر از ۵ هزارمیلیاردی به پایان رسید. این در حالی است که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان پول اشخاص حقیقی از سهام خارج شد. در هفته جاری بیشترین بازدهی نصیب نمادهای «ثباغ»، «ساینا» و «داتام» شد که به ترتیب رشد ۲۷.۵، ۲۴و ۲۱ درصد رشد را نصیب سهامداران خود کردند، از سویی دیگر نمادهای «کمرجان»، «ولپارس» و «کساپا» با افت به ترتیب ۱۵، ۱۴ و ۱۳ درصد بیشترین افت را تجربه کردند.

کدام حق تقدم سودآورتر است

یکی از راه‌هایی که شرکت‌ها برای تامین مالی از آن استفاده می‌کنند، افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی است. در این روش، اوراقی به نام حق تقدم به نسبتِ درصد افزایش سرمایه به سهامداران شرکت تعلق می‌گیرد تا با پرداخت مبلغ ارزش اسمی، درصد مالکیت‌شان از شرکت حفظ شده و شرکت هم تامین مالی شود. طبق آخرین بررسی‌های هفته‌نامه اطلاعات بورس و مطابق جدول، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۱۲ دی ماه سال جاری، ۱۵ شرکت افزایش سرمایه داده‌اند که تمام آنها از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران بوده و شش نماد اتکامح، وگردشح، تاصیکوح، گوهرانح، وسپه و کمرجانح علاوه بر مطالبات و آورده نقدی از محل‌های دیگر هم مانند سود انباشته و اندوخته افزایش سرمایه داشته‌اند. نکته دیگر اینکه از این ۱۵ افزایش سرمایه، ۹ نماد در تابلو معاملات فرابورس و شش نماد در تابلو بورس تهران معامله می‌شوند.

«فلزات اساسی» پیشران صنایع

گزارش عملکرد ماهانه آذر ماه شرکت‌ها منتشر شد. بر این اساس صنایع برتر و شرکت‌های برتر در سه ماهه پاییز مشخص شدند که تاثیر بسزایی در پیش بینی بازار در سه ماهه پایانی و عملکرد سرمایه‌گذاران و فعالان در این بازار دارد.

درخشش صندوق مبتنی بر اختیار معامله

سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف به مهارت و تخصص کافی نیاز دارد. بسیاری از افراد و موسسه‌ها برای رشد سرمایه‌ خود اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری می‌کنند. شرکت‌های زیادی وجود دارند که موسسه‌ها و افراد می‌توانند سرمایه خود را برای مدیریت و کسب سود در اختیار آن‌ها قرار دهند. هج فاند نمونه‌ای از این شرکت‌ها است که در ازای سودهای مطلوب ریسک بالایی دارد. سرمایه‌گذاری در هج فاندها شرایط خاصی دارد، بنابراین شرکت‌ها و نهادهایی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که شرایط و ویژگی‌های موردنظر را داشته باشند.

صندوق حفظ ارزش دماوند

صندوق حفظ ارزش دماوند بعنوان اولین صندوق مبتنی بر مشتقات بازار سرمایه در تاریخ ۳۰مهر ۱۴۰۲آغاز فعالیت کرده است، این صندوق در ساختار صندوق‌های سهامی و به صورت صدور ابطالی است.

این صندوق با استفاده از پتانسیل ابزار مشتقه مانند اختیار معاملات و قراردادهای آتی از جمله: پوشش ریسک، امکان اخذ اهرم و غیره به دنبال دو هدف اصلی است:

۱_ حفظ اصل سرمایه و هزینه فرصت دارندگان واحد صندوق

۲_کسب بازدهی مثبت همگام با شاخص کل بازار

پتانسیل ۱۳۰ همت درآمد خودروسازان

محاسبات قیمت خودرو بر مبنای تفاوت قیمت‌های کارخانه و بازار نشان می‌دهد در حال حاضر در گروه ایران خودرو کمترین اختلاف قیمت به میزان ۲۸ درصد به خودروهای تارا دستی و هایما S۵ مربوط است و بالاترین میزان اختلاف قیمت به خودروی پژو پارس سفارشی ELX اختصاص دارد که در حدود ۱۶۰ درصد اختلاف قیمتی را نشان می‌دهد (قیمت بازار ۱.۶ برابر قیمت کارخانه است). به طور متوسط در گروه ایران خودرو اختلاف قیمتی بین کارخانه و بازار در حدود ۵۷ درصد محاسبه می‌شود.

پرسمان

چالش توسعه ابزارهای بازار سرمایه

در حال حاضر ابزارهای مالی در بورس کشور تکمیل شده و به غیر از برخی موارد، سایر ابزارهای موجود در بورس‌های جهانی، در بازار سرمایه ایران نیز به کار گرفته می‌شوند. این ابزارها موجب رشد بازار سهام شده و جذابیت آن را بالا می‌برد. تقویت زیرساخت‌های آی‌تی و آموزش مهمترین نیازهای این بازار هستند. بورس‌های اوراق بهادار با راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید، فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی را در اختیار سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و نهادهای مالی قرار می‌دهند تا مطابق با اهداف خود اقدام به سرمایه‌گذاری در این ابزارها کنند. بورس‌های اوراق بهادار از این راه می‌توانند جذابیت بازارهای خود را افزایش داده و در نتیجه سرمایه‌گذاران و نهادهای مالی بیشتری را به این بازار سوق دهند. در این زمینه با کارشناسان مربوطه گفت و گو داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

مهسا رادفر، معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه کیما : ابزارهای مالی در بازار سرمایه را می‌توان به دو گروه ابزارهای تامین مالی و ابزارهای مدیریت ریسک تقسیم بندی کرد. ابزارهای تامین مالی خود به دو گروه ابزار مالی مبتنی بر سرمایه و ابزار مالی بدهی تقسیم بندی می شوند. تامین مالی از طریق ابزارهای مالی سرمایه ای از طریق افزایش سرمایه، تاسیس شرکت پروژه سهامی عام و تامین وجوه از طریق انتشار سهام و همچنین عرضه های اولیه سهام صورت می گیرد.

فریده سعادتی ، مدیر عملیات بازار مشتقه بورس انرژی ایران: در بورس انرژی ایران در بازار مشتقه و بازار سایر اوراق بهادار در حال حاضر چندین ابزار جدید داریم. برخی مختص به بورس انرژی و بعضی در تمام بورس‌ها معامله می‌شوند و تفاوت بنیادین در دارایی پایه آن است.

به طور مثال اوراق گواهی ظرفیت اوراقی خاص بورس انرژی است و یا اوراق گواهی صرفه جویی انرژی که دو نوع بوده و شامل اوراق گواهی محقق شده و تامین مالی است به طور خاص در بورس انرژی قابلیت پیاده‌سازی دارد.

امین فرخی، مدیر واحد مشتقات سبدگردان کاریزما: به طور کل فلسفه وجودی مشتقات معامله ریسک است. در ابزارهای مشتقه ارزش حسابداری تولید نمی‌شود بلکه از لحاظ حسابداری بازی با جمع صفر است، ارزش اقتصادی این ابزار پوشش ریسک است و اگر بخواهیم این پوشش کامل انجام شود باید چرخه این ابزارها کامل باشد و تنها با یکسری کال آپشن نسبتا پرحجم نمی‌توان گفت بازار مشتقات پویایی داریم.

سلمان یزدانی، مدیر ابزارهای مشتقه کارگزاری پیشرو: در حال حاضر ابزارهای خوبی در بازار سرمایه وجود دارد اما چالش موجود این است که بیش از ۹۵ درصد فعالان بازار سرمایه یا همین ابزارهای موجود را نمی‌شناسند و یا علاقه‌ای به آنها ندارند. در حال حاضر ابزارهای موثر در بازار شامل اختیار معامله، آتی سهام، آتی صندوق‌های طلا، آتی شمش است، همچنین صندوق‌های زمین و ساختمان، اهرمی و مشتقه که در آینده می‌آید ابزارهایی هستند که می‌توانند سرمایه گذاری غیرمستقیم را توسعه دهند و امکان بهره مندی از مزایای سایر بازارهای موازی را در داخل بورس فراهم کنند.

شایان کرمی؛ مدیر کارگزاری توسعه سهند: سرمایه گذاران همواره از رشد قیمت سهام و یا تقسیم سود نقدی عایدی دارند اما بازار سرمایه همیشه حالت صعودی نداشته و در حالت ایده‌آل نیست و مسلما در تمام بازارهای دنیا باید ابزارهایی برای پوشش ریسک ناشی از نوسانات قیمت برای سرمایه گذاران وجود داشته باشد تا بتوانند در شرایط بحرانی و نزولی از آن استفاده کنند. یکی از ابزارها، اختیار معامله است که از سال ۹۷ وارد بازار مشتقات شد و شاهدیم با رفع قوانین محدود کننده آن و امکان ورود همه فعالان حجم بهتری گرفته و پررنگ‌تر شده است.

گفتگو

مزیت‌های الکترونیکی شدن صدور گواهی تمکن مالی

پروژه الکترونیکی شدن گواهی تمکن مالی امسال با تلاش شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه ۱۴۰۲ با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار رسما مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا پس از سال‌ها یکی دیگر ازخدمات سنتی در بازار سرمایه به صورت الکترونیک برای جامعه چندین میلیونی سهامداران فراهم شود.

الکترونیکی شدن گواهی تمکن مالی مزیت‌های قابل توجهی دارد که دریافت خدمات کنسولی از جمله دریافت انواع روادید و مجوز اقامت در سایر کشورها و اثبات توان مالی کافی دانشجویان برای پرداخت شهریه و هزینه‌های زندگی در حین تحصیل به دانشگاه‌های بین‌المللی از نمونه‌های بارز آن است.

دراین ارتباط سیاوش عظیمی، مدیر امور بین‌الملل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، در گفت‌وگویی ضمن تشریح مزیت‌های الکترونیکی شدن صدور گواهی تمکن مالی و احراز اصالت، فرایند دریافت این گواهی را توضیح می‌دهد.

رتبه‌بندی اعتباری؛ خط سبزی برای برای تامین مالی ناشران

شرکت‌های رتبه بندی جزو آخرین گروه از نهادهای مالی بودند که سازمان بورس مقررات آن را مستند کرد. بر این اساس این نهاد راه اندازی و شرکت‌های رتبه بندی آغاز به فعالیت کردند. بر این اساس هفته‌نامه اطلاعات بورس در گفت‌وگویی با محمدرضا عربی مزرعه شاهی، مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری پارس کیان به بررسی این صنعت، چالش‌ها و فرصت‌های آن و همچنین کمک‌هایی که به بازار سرمایه و اقتصاد کشور می‌کند، پرداخته است.

کد خبر 486654

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • «فلزات اساسی» پیشران صنایع بورسی

    عملکرد صنایع و شرکت‌ها در پاییز نشان داد؛

    «فلزات اساسی» پیشران صنایع بورسی

    گزارش عملکرد ماهانه آذر ماه شرکت‌ها منتشر شد. بر این اساس صنایع برتر و شرکت‌های برتر در سه ماهه پاییز مشخص شدند که تاثیر بسزایی در پیش‌بینی بازار در سه ماهه پایانی و عملکرد سرمایه‌گذاران و فعالان در این بازار دارد...

  • فرصت‌سازی تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای ناشران

    فرصت‌سازی تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای ناشران

    با توجه به تورم بالا در سال‌های اخیر در کشور، مبانی و مفروض حسابداری در خصوص بهای تمام شده و ارزش تاریخی، اعتبار چندانی برای ارزیابی ارزش ذاتی شرکت‌ها ندارد. همچنین به دلیل حجم بالا و متنوع دارایی‌ها در شرکت‌ها از جمله شرکت‌های بورسی، عدم تقارن اطلاعاتی بین سهامداران عمده،خرد و مدیران، سبب می‌شود سهامداران خرد از ارزش واقعی دارایی‌های شرکت مطلع نبوده و تصمیمات و تحلیل‌ها صحیح نباشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =