سهامداران نگاه بلندمدت به بورس نداشته باشند

یک مدرس دانشگاه ضمن تشریح وضعیت بازارهای مالی، بورس را برای بلندمدت ناامن خواند چرا که این بازار با تصدی و دخالت بیشتر دولت همراه است اما در سایر بازارها چنین چیزی وجود ندارد.

رحمان رحیمی در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: به نظر نمی‌رسد شاخص کل بازار سرمایه تا انتهای سال فراتر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار را لمس کند و یا شاخص سطح یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد را از دست دهد و صرفا در این بازه نوسان خواهد داشت. چرا که وقوع اتفاق موثر به نظر نمی‌رسد که بازار، صعود و یا نزول شدیدی را تجربه کند. در این مدت احتمال دارد که دو گروه قطعه‌سازان و خودرویی‌ها عملکرد بهتری نسبت به سایر صنایع داشته باشند چرا که این دو گروه با افزایش قیمت و اقبال متقاضیان مواجه‌اند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در این مدت باقی‌مانده، در صورتی که با رشد قیمت دلار مواجه باشیم و نرخ ارز به سقف قبلی یعنی ۶۰ هزار تومان برسد، امکان رشد بازار سرمایه وجود خواهد داشت و ممکن است سقف ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را بشکند و به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسد، که این احتمال، با توجه به کنترل نرخ ارز، بالا نیست. برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند که دلار سقف قبلی را خواهد شکست، اما به نظر نمی‌رسد این ادعا به وقوع بپیوندد.

وی تاکید داشت: بازار سرمایه برای بلندمدت ناامن است و سهامداران نباید به دید بلندمدت، اقدام به خرید سهام کنند. در گذشته سهام برای بلندمدت مانند دو یا سه سال بازده مناسبی داشت اما اکنون تمام کسانی قصد سرمایه‌گذاری دارند باید دید میان‌مدت نسبت به بازار داشته باشند، چرا که اقبال عمومی و اعتماد به آن کاهش یافته است. اما طلا و سکه در بازه‌های طولانی‌تر، دارایی‌های امن‌تری می‌توانند باشند.

رحیمی افزود: قبل از سال ۹۹، همزمان با افزایش نرخ ارز، شاخص کل نیز روند صعودی به خود گرفت اما پس از سال ۹۹ با افزایش نرخ ارز مواجه بودیم، در حالی که بازار سرمایه رشد قابل توجهی را تجربه نکرد. چرا که دولت در بازار سرمایه بیش از ۹۰ درصد سهام را داراست و با مداخله خود، نشان داده است که قصد ندارد بازار سرمایه رشد داشته باشد. اما در سایر بازارها دولت مداخله و تصدی‌گری کمتری را دارد و این امر موجب شده تا بازارهایی مانند طلا و سکه بازدهی بهتری در بلندمدت داشته باشد.

مدرس دانشگاه در ادامه تشریح کرد: در گذشته بازدهی بلندمدت بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها بهتر بود، به عنوان مثال اگر شخصی در سال ۷۰ در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری می‌کرد، نسبت به بازار مسکن و طلا و سکه سود بیشتری را کسب می‌کرد اما در حال حاضر بازار سرمایه برای بازدهی بلندمدت مناسب نیست. رکود موجود در بازار مسکن نیز در موعد خود به پایان خواهد رسید و پس از آن یک موج تورمی وحشتناکی را تجربه خواهیم کرد. اما زمان فرارسیدن این موج تورمی نامعلوم است و بازارهای موازی در کنار این موج تورمی به بازدهی مناسبی خواهند رسید اما بازار سرمایه از این موج جا خواهد ماند.

رحیمی در انتها تاکید داشت: بازار سرمایه برای نوسانگیری کوتاه‌مدت مثل یک سال مناسب خواهد بود چرا که سایر بازارها مانند مسکن در رکود به سر می‌برند و نقدشوندگی کمتری نسبت به بورس دارند اما در بلندمدت مسکن، بازار بهتری برای سرمایه‌گذاری است چرا که دولت تصدی‌گری و دخالت کمتری در این بازار دارد.

کد خبر 486330

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =