۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
چکیده تحلیل بنیادی  «فملی»

پیش‌بینی می شود برای ادامه‌ی سال ۱۴۰۲ از نرخ مس بورس فلزات لندن حدودا ۸،۲۰۰ دلار به ازای هر تن و نرخ های ریالی کاتد داخلی و صادراتی به ترتیب ۳۴۷ و ۳۸۵ هزار تومان به ازای هر کیلو باشد. برای سال ۱۴۰۳ نیز پیش‌بینی از مس LME حدودا ۸،۵۰۰ دلار و نرخ داخلی و صادراتی کاتد به ترتیب ۴۴۸ و ۵۰۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌باشد.

به گزارش صدای بورس، در سال ۱۳۵۱ دولت اقدام به تاسیس شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان کرد. در سال ۱۳۵۵ نام شرکت به شرکت ملی صنایع مس ایران تغییر کرد. شرکت در سال ۱۳۶۲ به بهره برداری رسید و در سال ۱۳۸۳ به سهامی عام تبدیل شد و دو سال بعد در بورس اوراق بهادار تهران با نماد فملی پذیرفته شد. محل فعالیت شرکت در شهر های سرچشمه، سونگون و شهر بابک می‌باشد.تولید اصلی شرکت محصول کاتد با ظرفیت حدود ۳۰۰ هزار تن می‌باشد که از این مقدار حدودا ۴۰ درصد صادر می‌شود.

شرکت در ۶ ماهه ۱۴۰۲ تولید ۲۸ میلیون سنگ سولفیدی، ۶۴۶ هزار تن کنسانتره و ۱۳۰ هزار تن کاتد را گزارش کرده است. پیشبینی می‌شود برای سال ۱۴۰۲ حدودا ۵۵ میلیون تن سنگ، ۱.۳ میلیون تن کنسانتره و ۲۸۸ هزار تن کاتد تولید شود. برای سال ۱۴۰۳ نیز تولید ۲۹۶ هزار تن کاتد پیش بینی می‌شود.

در هزینه های تولید سربار بیشترین سهم را با سهم حدود ۷۷ دردی دارد. حقوق و دستمزد با سهم ۱۹ درصدی و مواد با سهم ۵ درصدی در رده های بعد قرار دارند. اما مهمتریت آیتم های سربار عبارتند از: هزینه باطله برداری، حقوق دولتی، هزینه انرژی، حقوق و پاداش و ..... حقوق دولتی بر اساس ۱۰ درصد فروش کاتد و ۱۱ درصد فروش کنسانتره محاسبه می‌شود. هزینه باطله برداری نیز به ازای استخراج هر تن سنگ از معدن محاسبه می‌شود که معمولا با تورم رشد می‌کند. رشد حقوق و دستمزد نیز ۳۵ درصد در نظ گرفته شده است. به این ترتیب هزینه های بالا برای سال ۱۴۰۲ به ترتیب مبالغ: ۹،۴۰۰، ۹،۲۰۰، ۵،۱۰۰ و ۱۰،۱۰۰ میلیارد تومان پیشبینی می‌شود. جمع هزینه تولید برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب ۵۴ و ۷۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

فروش داخلی شرکت در بورس کالا انجام می‌شود. نرخ های داخلی بر اساس قیمت مس بورس فلزات لندن و میزان رقابتی که بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، تعیین می‌شود. نرخ های صادراتی نیز بر اساس نرخ مس بورس فلزات لندن محاسبه می شود. آخرین نرخ های داخلی و صادراتی شرکت که مربوط به ماه آبان می‌باشد به ترتیب ۳۴۸ و ۴۶۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گزارش شده است. پیشبینی ما برای ادامه‌ی سال ۱۴۰۲ از نرخ مس بورس فلزات لندن حدودا ۸،۲۰۰ دلار به ازای هر تن و نرخ های ریالی کاتد داخلی و صادراتی به ترتیب ۳۴۷ و ۳۸۵ هزار تومان به ازای هر کیلو می‌باشد. برای سال ۱۴۰۳ نیز پیش‌بینی از مس LME حدودا ۸،۵۰۰ دلار و نرخ داخلی و صادراتی کاتد به ترتیب ۴۴۸ و ۵۰۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌باشد.

چکیده تحلیل بنیادی  «فملی»

سارا چلوبان_ کارشناس تحلیل

شماره ۵۲۳هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 485501

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • چکیده تحلیل بنیادی  «فباهنر»

    چکیده تحلیل بنیادی «فباهنر»

    شرکت در نیمه اول سال ۱۴۰۲ توانسته ۱۵،۷۸۴ تن انواع محصولات مسی و برنجی تولید کند. با توجه به تولید نیمه اول سال و روند تولیدی که در شرکت در نیمه دوم سال های گذشته داشته است برآورد می شود تولید شرکت به ۲۹،۷۴۰ در پایان سال برسد. برآورد می شود تولید شرکت در سال ۱۴۰۳ نیز ۳۰،۰۳۷ تن باشد.

  • چکیده تحلیل بنیادی سصوفی

    چکیده تحلیل بنیادی سصوفی

    نرخ فروش سیمان در ۸ ماه ۱۴۰۲ حدودا ۹۰۱ تومان به ازای هر کیلوگرم ثبت شده است. برای ادامه سال متوسط نرخ فروش شرکت ۹۰۸ تومان پیش بینی شده است. برای سال ۱۴۰۳ هم متوسط نرخ هر کیلوگرم سیمان حدودا ۱۲۲۲ تومان برآورد شده است.

  • چکیده تحلیل بنیادی «کهمدا»

    چکیده تحلیل بنیادی «کهمدا»

    شرکت در ۳ ماهه حدود ۳۲ هزار تن شیشه تولید کرده است. انتظار می رود شرکت در سال های مالی ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ با توجه به راه اندازی طرح در سال گذشته، بتواند ۱۲۰ هزار تن محصول تولید ک

  • چکیده تحلیل بنیادی شکلر

    چکیده تحلیل بنیادی شکلر

    شرکت نیروکلر برای کل سال سال ۱۴۰۲ پیش بینی می شود که بتواند ۷۵ هزار تن کلر و مشتقات آن، ۳۱ هزار سود سوزآور و مشتقات آن و ۳.۳ هزار تن MCA و CMC تولید کند. این مقادیر با توجه به افزایش ظرفیت های لحاظ شده و رشد طبیعی تقاضا برای محصولات شرکت در سال مالی ۱۴۰۳ به ترتیب برابر با ۸۶، ۳۴ و ۴.۶ هزار تن برآورد می شود.

  • چکیده تحلیل بنیادی «کقزوی»

    چکیده تحلیل بنیادی «کقزوی»

    سود سهام دریافتی در سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان گزارش شده است. برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب سود سهام ۵۶ و ۷۸ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

  • چکیده تحلیل بنیادی «کرازی»

    چکیده تحلیل بنیادی «کرازی»

    شرکت در ۶ ماهه ۱۴۰۲ حدودا ۳۲ هزار تن تولید بطری های دارویی و غیر دارویی داشته است.. در مجموع برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تولید حدود ۶۲ هزار تن پیش بینی می‌شود.

  • چکیده تحلیل بنیادی شکلر

    چکیده تحلیل بنیادی شکلر

    متوسط نرخ دلار نیمای سال مالی ۱۴۰۲ در این تحلیل ۳۵،۵۰۰ تومان و برای سال مالی ۱۴۰۳، ۴۴،۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

  • چکیده تحلیل «تکمبا»

    چکیده تحلیل «تکمبا»

    از پتانسیل های شر کت می توان به طرح جدید کمباین سازی شرکت اشاره کرد که در روند تولید شرکت اثر خوبی خواهد داشت و همچنین با توجه به اینکه شرکت از سال ۱۳۹۳ تجدید ارزیابی نداشته، از این منظر هم می تواند برای سرمایه گذاران جذاب باشد.

  • چکیده تحلیل بنیادی کگاز

    چکیده تحلیل بنیادی کگاز

    هزینه مالی شرکت شیشه و گاز برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب ۹ و ۱۲ میلیارد تومان و سود تسعیر ۳۹ و ۳۷ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

  • چکیده تحلیل بنیادی وسپه

    چکیده تحلیل بنیادی وسپه

    باتوجه به پورتفولیو فعلی شرکت، در سال ۱۴۰۳ در مجموع درآمد سهام سپه از شرکت های بورسی ۲۰۹۳ میلیارد تومان و از شرکت های غیر بورسی حدود ۳ میلیارد تومان پیش بینی می شود.

  • چکیده تحلیل بنیادی «کمینا»

    چکیده تحلیل بنیادی «کمینا»

    شرکت شیشه سازی مینا برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نرخ صادراتی محصول بطر و جار ۳۰۰ و ۳۱۱ دلار به ازای هر تن پیش بینی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =